از حال حاج آقا کاملا بی خبریم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همسر عباس امیری فر در مصاحبه با روز:

در حالیکه مسولان قضایی نسبت به انتشار خبر خودکشی عباس امیری فر سکوت کرده اند، همسر پیش نماز نهاد ریاست جمهوری در مصاحبه با “روز” خواهان ملاقات با این روحانی و اطمینان از سلامتی اوشده و امکان خودکشی اش را ردکرده است. مهدیه امیری فرمی گوید او و خانواده اش نگران اند که این اخبار جعلی، اقاریری جعلی به نام آقای امیری فر را به دنبال داشته باشند.

عباس امیری فر، امام جماعت نهاد ریاست جمهوری و رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری و از نزدیکان رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد است. او  به اتهام همدستی در تهیه سی دی “ظهور نزدیک است” بازداشت شده؛ اتهامی که همسرش به شدت رد کرده و گفته است او به این سی دی نقد داشته است.

مصاحبه “روز” با مهدیه امیری فر، همسر عباس امیری فر را در ذیل بخوانید.

 

خانم امیری فر برخی رسانه ها از خودکشی همسر شما در زندان خبر داده اند آیا این خبر صحت دارد؟

من از خود شما می پرسم آیا به نظر شما می تواند چنین چیزی صحت داشته باشد؟ این خبر سراسر کذب است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

شما از وضعیت همسرتان خبری دارید؟ میدانید کجا هستند؟

ما از حال حاج آقا کاملا بی خبریم. الان دقیقا 22 روز است که حاج آقا را گرفته اند و من هیچ مصاحبه ای نداشتم و سکوت کردم به امید اینکه خبری از ایشان بشود. غیر از دو روز اول که تلفن زد وگفت در اوین است و حالش خوب است، الان 20 روز تمام است که در بی خبری مطلق هستیم؛ نه میدانیم در کدام بند اوین است و نه میدانیم در چه شرایطی است.

 

گفته می شود ایشان در بند 2 الف سپاه هستند.

واقعا نمیدانیم. به ما گفتند چون روحانی هستند توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده اند؛ این تنها چیزی است که این مدت به ما گفته اند و هیچ چیز دیگری نمیدانیم.

 

اکنون هم که خبر خودکشی ایشان منتشر شده.

حدود ده روز پیش بود که جسته گریخته این خبر را شنیدیم؛یعنی به صورت شفاهی این خبر سراسر کذب که حاج اقا خودکشی کرده دهن به دهن می گشت. رفتیم پیش قاضی پرونده و گفتیم چنین صحبت هایی را شنیده ایم گفتند کذب محض است و ما مسئول سلامت حاج آقا هستیم و مطلقا نگران نباشید. گفتم  ما میدانیم حاج آقا به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. او 18 ـ– 19 ساله بود که در رژیم شاه زندان رفت و تحت بدترین شکنجه های ساواک چنین کاری نکرد الان چرا باید اینکار را بکند. قاضی گفت چنین چیزی صحت ندارد. اما الان  رسانه ها هم نوشته اند آن هم با دلیل مسخره ای  مبنی بر اینکه دوستانش نیامدند او را آزاد کنند و او خودکشی کرد. واقعا می پرسم آیا کسانی که این چیزها را می نویسند خودشان خنده شان نمی گیرد؟ حاج آقا 22 سال تمام شاگرد درس خارج فقه و اصول مقام معظم رهبری بود و امکان ندارد چنین خبری صحت داشته باشد. الان هم ما واقعا نگران پیامدهای این خبر هستیم بخصوص اینکه یک سایت رسمی دولتی این خبر را منتشر کرده و حتما چیزی پشت این قضیه است. اما من رسما می گویم  قاضی پرونده و دادستان تهران مسئول حفظ سلامتی و جان حاج اقا هستند و باید رسما در این زمینه توضیح دهند.

 

شما بعد از انتشار این خبر از طریق مقامات قضایی مساله را پی گیری کردید؟ چه پاسخی به شما دادند؟

بله من دیروز رفتم دفتر دادستانی. آقای جعفری دولت آبادی جلسه داشتند و ایشان را نتوانستم ببینم اما به رئیس دفترشان گفتم که قضیه این گونه است و ما واقعا نگران هستیم و میخواهیم خبری بگیریم. رفت داخل اتاق و آمد و گفت آقای دولت آبادی گفته اند این مساله را کاملا تکذیب میکنند و چنین چیزی صحت ندارد. گفتم باید تکذیب رسمی و عمومی بکنند و من تا همسرم را نبینم از سلامت او مطمئن نخواهم بود. باید او را ببینم و صدایش را بشنوم. گفتند شاید ملاقاتی بدهند و اکنون منتظرم ببینم چه پیش خواهد آمد.

 

اشاره کردید مساله ای پشت انتشار چنین خبری است. ممکن است توضیح دهید چه مساله ای؟

 لابد میخواهند حاج اقا را برای گرفتن اعترافات کذب تحت فشار قرار دهند؛ این اخبار دروغ هم شاید برای تحت فشار گذاشتن او است اما او هیچ حرف نگفته ای ندارد و هر اعتراف و اقراری به اسم او منتشر کنند کذب محض است و من از الان هر چیزی که به نقل از او منتشر کنند تکذیب میکنم. ما واقعا خیلی نگران هستیم. یک نفر بیاید بگوید حاج آقا کجاست؟ 20 روز است هیچ خبری از او نداریم، بعد در این بی خبری چنین تهمتی می زنند و از خودکشی می گویند. باز هم می گویم چنین چیزی امکان ندارد مگر اینکه در زندان بلایی سر او آورده باشند. شما ببینید اینجا هم بایکوت خبری است و ما قدرت تکذیب هم  نداریم.شاید میخواهند به دنبال این خبر جعلی اعترافات جعلی منتشر کنند.

 

شما نگران اید اتفاقی که برای برخی زندانیان در زند ان ها افتاد برای همسر شما هم بیفتد؟ آیا تصور میکردید چنین مساله ای پیش بیاید همسرتان بازداشت شود و…

به هیچ عنوان چنین فکری نمی کردیم. ایشان خلافی نکرده بودند فردی داخل نظام و معتقد به ولایت فقیه هستند، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هستند و 22 سال شاگرد کلاس درس مقام معظم رهبری هستند. 8 سال جبهه بودند. بعد از سالها خدمت صادقانه در سپاه بازنشسته شده اند و دوران بازنشستگی شان را باز هم برای خدمت به مملکت کار میکنند. روزی هم که بازداشت شد یکشنبه شب بود صبح همان روز همسرم در محضر مقام معظم رهبری و در کلاس درس ایشان حضور داشت.

 

با توجه به همین سوابق و مسائلی که می فرمایید پرسیدم آیا شما تصور میکردید روزی در نظام جمهوری اسلامی چنین برخوردی با همسر شما شود؟

نه به هیچ عنوان. الان هم سعی میکنم فعلا برای خودم توجیه کنم و مطمئن ام حاج آقا هم از زندان بیرون بیاید ذره ای از اعتقادش به نظام کم نخواهد شد. فعلا برای خود توجیه میکنم تا حاج آقا سالم بیرون بیاید.

 

آیا خبر دارید اتهامی که رسما به همسر شما تفهیم شده چیست؟

آقای دولت آبادی در مصاحبه ای وقتی یک خبرنگار پرسیده بود اتهام آقای امیری فر چیست گفته بود فعلا در رابطه با سی دی “ظهور نزدیک است” بازداشت شده اند و در دست بررسی است.

 

همسر شما چه ارتباطی با این سی دی داشت؟ آیا این اتهام انتسابی به ایشان را قبول دارید؟

هیچ نقشی. اول که گفتند سی دی را همسر من ساخته، بعد دیدند جور در نمی آید و کذب است گفتند در توزیع این سی دی دست داشته. خب اگر راست می گویند بیایند اثبات کنند، مدرک و سند ارائه دهند. ما بارها و بارها اعلام کرده ایم و خود حاج آقا قبل از دستگیری در مصاحبه ای موضع صریح خود را درباره این سی دی اعلام کرده و رسما گفته بود که هیچ کسی از زمان ظهور امام زمان خبر ندارد و اشتباهاتی در این سی دی است و نباید شخصیت های روایات را با شخصیت های فعلی نظام انطباق می دادند و.. حاج آقا به این سی دی ایراداتی گرفته بود و می گفت باید بحث و نقد شود. ارتباط خود با این سی دی را نیز صریحا رد کرده بود.

 

گفتید قبل از دستگیری ارتباط خود را با این سی دی رد کرده بودند. آیا دلیل خاصی داشت؟

 جسته گریخته می شنیدیم که برخی از دوستان و آشنایان احضار یا دستگیر می شدند. از این ور و آن ور هم با ما تماس گرفته می شد و از حاج آقا می پرسیدند که شما ازاین جریان سی دی خبر دارید و… همان زمان حاج اقا به همه گفت که این سی دی هیچ ارتباطی با او ندارد و ما هم مثل خیلی از افراد دیگر این سی دی را دیدیم و نظر دادیم و اگر فردا بیایند بازداشت کنند و چیزی به نقل از من بگویند کذب است.

 

یعنی ایشان پیش بینی میکردند که بازداشت شوند….

وقتی علنا می آمدند و می گفتند این سی دی با شما ارتباط دارد ایشان هم احتمال هر چیزی را میداد و می گفت که اگر زمانی مرا گرفتند هیچ اقراری را قبول نکنید. صراحت لهجه حاج اقا را همه میدانند. او با زبان صاف و ساده و بدون غل و غش مطالبش را همیشه عنوان میکرد و واقعا هیچ وقت هم حرف نگفته ای نداشت.

 

نامه ای از فرزند شما منتشر شده که درباره این سی دی توضیحاتی داده است ممکن است در این مورد بگویید؟

بله این نامه در رسانه ها منتشر شد و پسر من همه مسائل را توضیح داده بود. اینکه استاد پسرم سی دی را به او داده و گفته بود سی دی مستندی است درباره ظهور امام زمان. پسرم هم بعد از دیدن این سی دی سئوالاتی برایش پیش آمده بود و طبیعی بود و از پدرش که در امور دینی صاحبنظر است و 22 سال شاگرد درس خارج فقه و اصول مقام معظم رهبری است سئوال کرده. حاج آقا هم بعد از دیدن این سی دی گفت شاید حضرت صاحب الزمان (عج) تا سالها ظهور نکنند، هیچ‏کس از زمان ظهور حضرت اطلاع ندارد.ایشان اشاره کردند اگرچه بعضی روایات موجود در این مستند برگرفته از روایات موجود در کتابهایی مانند بحارالانوار می‏باشد ولی اشتباه این مستند در آنجا بوده که شخصیت‏های عصر ظهور را با شخصیت‏های فعلی نظام انطباق داده است زیرا اگر در آینده ثابت شود که این انطباق‏ها اشتباه بوده، در مردم یاس و ناامیدی ایجاد می‏شود که گناهی بس بزرگ است.بعد هم این سی دی توسط همسرم درجمع اعضای جامعه وعاظ ولایی که همگی افرادی روحانی و متخصص در امور دینی می‏باشند نمایش داده شد و افراد، نقدها و نظرات خود را بیان کردند. 10 ماه قبل هم همین سی دی در قم در جمع روحانیون پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود، حالا سئوال من این است که اگر روحانیون این مسائل را نقد نکنند چه کسی باید نقد کند؟

 

خانم امیری فر، همسر شما رسما در نهاد ریاست جمهوری فعالیت میکرد و از افراد نزدیک به آقای احمدی نژاد بود؛ آیا آقای احمدی نژاد در این زمینه پی گیری کرده اند؟ با شما تماس گرفته اند؟

این سئوال را نمی توانم پاسخ دهم.  باید از مسئولان نهاد بپرسید که پی گیری کرده اند یا نه.

 

شما هر گونه ارتباطی با این سی دی را رد میکنید؛ ممکن است بازداشت همسرتان ارتباطی با سخنان اخیر ایشان درباره آقای مشایی و آقای احمدی نژاد داشته باشد؟

نمیدانم واقعا هیچ چیزی غیر از این سی دی را نگفته اند و ربطش را هم نمی دانم.

 

اگر صحبت خاصی دارید در پایان بفرمایید.

همسر مرامسئولین قوه قضائیه گرفته اند و خواهش میکنم سریعا اطلاعیه دهند و این خبر کذب خودکشی را رسما و علنا تکذیب کنند. به ما ملاقات دهند تا از سلامت همسرم اطمینان پیدا کنیم و تکلیف او را مشخص کنند. می گویند توزیع کننده بوده خب توی این 22 روز نباید تکلیفش مشخص می شد؟ به من بگویند همسرم کجاست و در چه شرایطی است؟