جلسه پرحاشیه احمدی‌نژاد با سربازان گمنام

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» وزیر اطلاعات باز غایب بود

وحیدر مصلحی غایب جلسه دیدار محمود احمدی نژاد با تعدادی از پرسنل وزارت اطلاعات بود. منابع خبری  گزارش می دهند  با توجه به خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری که در آن نامی از وزیر اطلاعات نیامده، او در این دیدار حاضر نبوده است.

محمود احمدی نژاد سه شنبه شب پیش با تعدادی از پرسنل و مدیران وزارت اطلاعات دیدار کرد و صبح دیروز، رسانه های نزدیک به دولت خبر برگزاری این جلسه را با تیتر “وزارت اطلاعات امروز نقطه اطمینان رهبری و دلسوزان انقلاب است” منعکس کردند.

رئیس دولت در این دیدار، وزارت اطلاعات را نهادی خواند که “بهترین نیروهای انقلاب” در آن مشغول به کار هستند.

احمدی نژاد نیز مانند رسانه های رسمی و مسئولان جمهوری اسلامی، پرسنل وزارت اطلاعات را “سربازان گمنام امام زمان” نامید و گفت که این مسئله “ارزش بسیاری” دارد زیرا به گفته او “اگر کسی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی دارد و توفیق زندگی در این کشور نصیب او شده باشد به کمتر از جوار خدا رضایت دهد ضرر کرده است.”

رئیس جمهوری اسلامی پس از بیان این سخنان به ذکر برخی نکات اطلاعاتی نیز پرداخت.

به گفته احمدی نژاد، امروز مفهوم کار اطلاعاتی در جهان تغییر کرده و شکل دیگری به خود گرفته است.

او همچنین با اشاره به شرایط فعلی در منطقه و جهان، خواستار “تغییر تجهیزات کار اطلاعاتی” و کار بر روی “روش ها و مفاهیم جدید” برای دستیابی به موفقیت در انجام ماموریت های محوله به این وزارتخانه شد.

احمدی نژاد در این خصوص توضیح داد که “امروز دیگر نمی توان با روش های قدیمی کار اطلاعاتی را به انجام رساند” چرا که به اعتقاد او “بسیاری از شرایط در جهان حتی قوانین کشورها دچار تغییر و تحول شده است.”

 

“درخواست عجیب” ریاست جمهوری

انتشار خبر رسمی این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری و سپس دیگر منابع خبری رسمی و غیر رسمی در ایران در حالی صورت گرفت که اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری با ارسال “نامه ای فوری” به معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواستار جلوگیری از پخش این خبر و تصاویر آن در رادیو و تلویزیون شد.

سایت اصولگرای مشرق که به نهادهای نظامی ـ– امنیتی نزدیک است، عصر روز گذشته تصویر اصلاحیه ای را منتشر کرد که در آن واحد مرکزی خبر از سردبیران اداره کل پخش اخبار خواسته بود  با توجه به درخواست اداره ارتباطات ریاست جمهوری، از خبر و تصویر مربوط به دیدار تعدادی از کارکنان وزارت اطلاعات با احمدی نژاد با عنوان “وزارت اطلاعات نقطه اطمینان رهبری و دلسوزان نظام است” در هیچ بخش خبری استفاده نشود.

این درخواست اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری از معاونت سیاسی صدا و سیما در شرایطی صورت گرفته که خبر این دیدار هم در سایت ریاست جمهوری قرار دارد و هم سامانه اس‌ام‌اس شورای اطلاع رسانی دولت خبر این دیدار را با همین عنوان منعکس کرده بود.

پس از استعفای ناگهانی حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، پذیرش فوری آن توسط احمدی نژاد و سپس ابقای مصلحی در این سمت توسط رهبر جمهوری اسلامی که به حوادث بعدی از جمله خانه‌نشینی یازده‌روزه رئیس‌جمهور منجر شد، این دیدار نخستین دیدار کارکنان این وزارتخانه با احمدی نژاد است که هرساله برگزار می‌شود.

 

عزل پس از تمجید

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه 12 اسفند سال 1389 بازدید شش ساعته ای از وزارت اطلاعات داشت و طی آن با پرسنل این وزارتخانه دیدار و از نمایشگاه توانمندی های وزارت اطلاعات نیز بازدید کرد.

او در جریان سخنرانی خود در آن بازدید، از عملکرد حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ابراز رضایت و بر “لزوم نگاه کلان، راهبردی و عمیق وزارت اطلاعات” تاکید کرد.

آیت الله خامنه ای همچنین گفت که “طرح‌های بلند مدت خوبی در وزارت اطلاعات تهیه شده است، اما باید طرح‌های جامع و راهبردی در دیگر موضوعات مهم تهیه و کامل شود زیرا اساسی‌ترین وظیفه این دستگاه، تهیه طرح‌های عمیقِ بلند مدت است.”

یک سال پیش از آن، محمود احمدی نژاد رئیس دولت جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر وقت اطلاعات را از سمت خود عزل کرده و گفته بود که این وزارتخانه در “پیش بینی و جلوگیری از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری کوتاهی کرده است.”

حیدر مصلحی که بدون سابقه کار اطلاعاتی و امنیتی پس از محسنی اژه ای به عنوان وزیر جدید اطلاعات توسط احمدی نژاد انتخاب شده بود، پس از بازدید اسفندماه 89 آیت الله خامنه ای از این وزارتخانه در یادداشتی نوشته بود که رهبر جمهوری اسلامی معتقد است “مجموعه وزارت اطلاعات در مقابله با جریان فتنه موفق عمل کرده است.”

“فتنه” عنوانی است که رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد نظام به مجموعه اعتراضات به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری اطلاق می کنند.

 

غایب همیشگی

حدود یک ماه و نیم پس از این بازدید و تمجید آیت الله خامنه ای از عملکرد وزیر اطلاعات و پرسنل این وزارتخانه و در پایان یکی از جلسات هفتگی هیات دولت، خبر استعفای حیدر مصلحی از این سمت و موافقت فوری محمود احمدی نژاد با آن در رسانه ها منتشر شد.

اما به فاصله چند دقیقه، خبرگزاری های نزدیک به نهادهای امنیتی و دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در خبری بدون منبع، از مخالفت آیت الله خامنه ای با کنار رفتن وزیر اطلاعات از سمت خود خبر دادند.

با وجود این، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) که خبرگزاری رسمی زیر نظر دولت است و برخی از رسانه های دیگر نزدیک به دولت از انتشار این خبر به دلیل “غیر رسمی” بودن خودداری کردند.

در واکنش به این مسئله، محمود احمدی نژاد برای 11 روز از حضور در محل کار خود در نهاد ریاست جمهوری خودداری کرد تا نظام جمهوری اسلامی وارد یکی از بزرگترین بحران ها در جناح حاکم خود در سال های گذشته شود.

از آن هنگام بود که بر حجم مخالفت ها و حملات بسیاری از اصولگرایان، نمایندگان مجلس، حامیان آیت الله خامنه ای و مقامات قضایی، امنیتی و نظامی علیه دولت احمدی نژاد و بخصوص اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکانش به شکل بی سابقه ای افزوده شد.

طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس، تهدید او به استیضاح و برکناری، درخواست دستگیری و محاکمه رحیم مشایی و نزدیکانش در دولت، تسخیر احمدی نژاد توسط اجنه و شیاطین و موارد دیگر تنها بخشی از این حملات را تشکیل می دادند.

اصولگرایان منتقد دولت و نزدیکان و هواداران رهبر جمهوری اسلامی، از آنچه “جریان انحرافی” در دولت به رهبری رحیم مشایی و حضور افراد دیگری مانند محمد بقایی، محمدرضا رحیمی و… می خوانند، به عنوان مقصر اصلی موضع گیری های احمدی نژاد در برابر حکم حکومتی آیت الله خامنه ای نام می برند.

احمدی نژاد پس از آن ماجراها و به رغم بازگشت به کار، هرگز به طور رسمی بازگشت حیدر مصلحی به وزارت اطلاعات را نپذیرفت و در چند جلسه و سفر استانی از همراهی او با هیات دولت ممانعت کرد. اکنون نیز رسانه ها می گویند که در جلسه اخیر احمدی نژاد با تعدادی از پرسنل وزارت اطلاعات، حیدر مصلحی بار دیگر غایب بوده است.