تازه چه خبر

نویسنده
یوسف محمدی

به بهانه انتشار خبر خداحافظی گوهر سینمای ایران با سینما

آشنایی با مصائب خانم بازیگر

خبرهایی از این دست گاه و بی گاه به نقل از بازیگران و و در مصاحبه های گاه و بی گاه زیاد شنیده می شود.. در بیشتر موارد نیز خبر درز کرده توسط مصاحبه شونده تکذیب می شود و یا تعبیر به سو برداشت خبرنگار می گردد.

بعد از خبر خداحافظی کتایون ریاحی از بازیگری در ماه های گذشته شهاب حسینی خبر از خداحافظی با سینما را حداقل برای چند سال داد اما در طی روزهای اخیر شایعه حضور او در یک فیلم سینمایی در نقش مقابل لیلا حاتمی مطرح است.

گوهر خیراندیش سومین بازیگر در دو سال اخیر است که خبر از بازنشستگی و خداحافظی با سینما را می دهد. بازیگر محبوب و محجوبی که همراه با همسر هنرمندش مرحوم اسماعیل خانی در بسیاری از فیلم های ارزشمند سینمای ایران حضوری موثر داشته است. گوهر خیر اندیش در مصاحبه خود با یک نشریه با موضوع سلامت از خداحافظی خود با دنیای سینما سخن گفته است.

خیر اندیش در یکی از شماره های نشریه همشهری تندرستی گفته :

«خستگی و دلزدگی باعث فرسودگی اوشده وقصد خداحافظی از دنیای سینما را دارد.»

 اگر ماجرای خداحافظی خانم خیر اندیش از دنیای بازیگری جدی باشد او دراین مدت اخیر پس از بازیگرانی چون کتایون ریاحی، شهاب حسینی و….جدید ترین بازیگرمطرحی است که قصد خداحافظی از سینما رادارد.

همین چند وقت پیش بود که خانم کتایون ریاحی که مدتها قبل از بازیگری خداحافظی کرده بود در جشن دنیای تصویر در سخنانی عنوان کرد که به نظرش زمان مناسبی خداحافظی کرده واز این کار پشیمان نیست.

 گوهر خیر اندیش در گفت وگوبا هفته نامه همشهری تندرستی گفته :

« در تمام دنیا همه هشت ساعت کار می کنند اما ما درایران 18- 19ساعت کار می کنیم.بی خوابی یکی از بدترین مشکلات حرفه بازیگری است. خستگی باعث دلزدگی از کارم می شود. فرسوده شده ام.همین روزها از بازیگری خداحافظی می کنم.»

اما در سینمای ایران پیش از این هم سابقه داشته است که بازیگرانی معتبر از دنیای سینما خداحافظی کنند. درسینمای پیش از انقلاب یکی از هنر پیشه های مشهور آذر شیوا بودد که به اعتراض ابتذال سینما، آدامس‌فروشی کرد. بازیگری که همین چند روز پیش کیومرث پور احمد از او ذکر خیری کرد و بهرام بیضایی در طول سالهای اخیر بارها از او نام برده است.

گوهر خیر اندیش از بازیگرانی است که همیشه نقش­هایش را با وسواس انتخاب می کند.

گوهر خیر اندیش ازهنرپیشه های زن سینمای ایران است اگرچه مثل خیلی ها نه دردورا ن جوانی و نه در حال حاضر ستاره نشد اما هرگاه بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون دیده می شود اطمینان خاطری به بیننده می دهد که فیلم را تا انتها ببیند و مطمئن باشد فیلم هرچه باشد بازی دلنشین این هنرپیشه را دارد یا مادری است دلسوز یا زن رنجدیده ای است و یا شخصیت متفاوتی دارد که قبلا ندیده ایم.

گوهر بانو در سال 1333 در شیراز متولد شده و فعالیت هنری اش را از سال 1349 با گروه تئاتری در استان فارس شروع کرده است.خیراندیش بازیگر تئاتر است و از عرصه نمایش وارد سینما شده بنابراین بسیاری از توانایی­هایش در عرصه سینما بی ارتباط با فعالیتش در حوزه بازیگری تئاتر نییست همچنان­که گفته است دلمشغولی واقعی خود را نمایش می داند.

.در جایی دیگر عنوان کرده که همیشه سعی داشته تمام نقش هایش شبیه به هم نباشند. نمونه اش

حضور دربیش ازچهل فیلم سینمایی و هفت مجموعه تلویزیونی و ایفای خوب نقش ها بخشی از کارنامه هنری خیراندیش در چند سال اخیر است.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای فیلم های “زیر بام­های شهر”، “مدرسه پیرمردها”، “روز باشکوه”، “چهره” و “ارتفاع پست”، تندیس بهترین بازیگر نقش دوم زن برای “دنیا” و “واکنش پنجم” سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای” رسم عاشق کشی” از بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بهمن 1382 بخشی از جوایز و افتخارات این هنرپیشه دوست داشتنی سینمای ایران است.بازیگری که مهمترین ویژگی آن مقبولیتش درمیان نسل های مختلف از نوجوانان و جوانان تا میانسالان و نسل قدیمی تر ایرانی هاست.

گوهر خیر اندیش همیشه روایتهای متفاوتی از سختی های بازی گری اش می گوید . او مثلا در یکی از مصاحبه های اخیرش می گوید :

«در موقعیتی که همسرم رااز دست داده بودم مادرم فوت کرده بود و فرزندم در بیمارستان بستری بود مجبور بودم در یک فیلم قهقهه بزنم. من به عنوان بازیگر باید فشار زیادی روی خودم می آوردم تا همه آن مشکلات را فراموش کنم وبخندم. گاهی پر از شادی هستی و در فیلم برای مرگ کسی گریه کنی…همه اینها را باید طوری انجام بدهیم که باور پذیر باشیم.»

مصائب بازیگری خانم خیر اندیش تنها این مواردی که ذکر شد نبوده است. او می گوید در زمان سریال “روزی روزگاری” باید ما بالباس­های شلیته ای زیر باران راه می رفتیم.وقتی پلان تمام می شد تمام پلان­های خیسمان درسرما یخ زده شده بود. آنجا برای کلیه من مشکل به وجود آمد ومجبور شدم جراحی انجام دهم.

سال گذشته بود که خبر جراحی کمر گوهر خیراندیش روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت. خوداو درباره جراحی کمرش گفته : «سر یکی از کارها بودم که افتادم و دوازدهمین مهره کمرم آسیب دید. مدت زیادی یک نیم‌تنه فلزی تنم بود و پزشکان اعلام کرده بودند عمل بسیار سختی باید انجام دهم. باید قفسه‌ سینه‌ام را باز کنند و مهره‌ام را ترمیم کنند. این عمل سنگین بود، برای همین ترجیح دادم راه حل دیگری پیدا کنم. رفتم آمریکا و آنها با یک عمل چند دقیقه‌ای مهره‌ام را فیکس کردند تا مشکل نخاعی برایم به‌وجود نیاید. الان هم حالم خیلی خوب است.»

علاوه بر مشکلات و بیماری‌های جسمی، مشکلات روحی هم برای بازیگرانی چون خانم خیر اندیش  پیش می‌آید. خود او دراین باره گفته : «از درد قلب، کلیه و معده که بگذریم، گاهی دوست دارم واقعا تنها باشم، در خیابان راه بروم، روی نیمکت‌ پارک بنشینم و بستنی‌ام را گاز بزنم اما متأسفانه به دلیل شغلی که داریم این امکان برای ما وجود ندارد. ما نمی‌توانیم خلوتی که حق انسان‌هاست را داشته باشیم و این آزاردهنده است.