آژانس بین المللی یک رصدخانه جاعل است

نویسنده
شیرین کریمی

» دو ماه پس از ادعای نفوذ تروریست ها در وین

یک روز پس از انتقاد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از عدم همکاری تهران با این نهاد، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آژانس بین المللی را به انتشار نمودارهای “جعلی” متهم و کارهای آن را بچگانه توصیف کرد. همزمان یک نماینده سابق اصولگرا نیز این نهاد بین المللی را به یک “رصدخانه” تشبیه کرده است.

جمهوری اسلامی برای دومین بار ظرف ۵۰ روز اخیر برای دیده بان اتمی سازمان ملل شاخ و شانه کشیده است. این بار محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در جلسه مجمع عمومی این سازمان از “مداخله” در آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و گفته است: “جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، تلاش برخی کشورها برای سیاسی کردن فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله برنامه همکاری‌های فنی آن را رد می‌کند و خواستار پایان هرگونه مداخله در کار آژانس است.”

استدلال خزاعی در جلسه مجمع عمومی که در آن “گزارش سالانه فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی” ارائه شد این بود: “اینگونه اقدامات می‌تواند اقتدار، کارآمدی و اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در معرض خطر قرار دهد.”

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل پس از آن نگران “اعتبار آژانس” شده که یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر از اینکه تهران با این نهاد بین المللی “همکاری های لازم” را ندارد، انتقاد کرده است.

آمانو از تلاش های آژانس برای اطمینان از استفاده صلح آمیز جمهوری اسلامی از مواد هسته ای سخن گفته اما یادآور شده است: “ایران کمکی برای شناسایی منابع غیر علنی خود به آژانس نکرده است.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه از پاییز گذشته نگران فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی در سایت نظامی پارچین بوده است؛ منطقه ای فوق امنیتی در شرق تهران که ظن آن می رود جمهوری اسلامی در آنجا دست به آزمایش انفجارهای اتمی زده باشد. زمستان گذشته آمانو دو بار معاون امور پادمانی خود را به تهران فرستاد تا مگر مسئولان نظام را راضی کند به بازرسان اجازه سرزدن به این سایت نظامی را بدهند، اما هرمان ناکارتس ناامید و بی نتیجه به وین بازگشت. اوضاع زمانی نگران کننده تر شد که با آغاز سال جدید شمسی، آمانو از تصاویر ماهواره ای سخن گفت که از تلاش شبانه روزی جمهوری اسلامی برای پاکسازی سایت پارچین خبر می داد.

عدم همکاری تهران با آژانس روز دوشنبه آمانو را بر آن داشت تا بگوید: “به همین دلیل است که ما نمی توانیم به طور قطعی بگوییم از تمامی مواد هسته ای در ایران استفاده صلح آمیز می شود.”

اظهارات تازه وی کمتر از یک ماه پس از آن مطرح می شود که در لندن بر اساس داده های ماهواره ای از جریان داشتن “فعالیت های فشرده” در پارچین سخن گفته بود.

این گزارش خشم خزاعی را برانگیخت، تا آنجا که روز سه شنبه در نیویورک آژانس بین المللی را به “جعل” متهم کرد. نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفته است: “این ادعاها در واقع گزارشات و نمودارهای جعلی هستند که معتبر نبوده و به همین دلیل آژانس از در اختیار قرار دادن آنها به ایران خودداری کرده.”

اما به باور جمهوری اسلامی نمودار ها را چه کسی ساخته؟ خزاعی معتقد است کار، کار اسرائیل است. او گفته: “با توجه به اینکه اکثر این اطلاعات توسط رژیم صهیونیستی و متحدانش تهیه شده است به راحتی می توان نتیجه‌گیری کرد که اینگونه اطلاعات به همان اندازه کاریکاتور بچه‌گانه‌ای که توسط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوایل مهر ماه گذشته در این مجمع نمایش داده شد، بی اعتبار است.”

اظهارات تند خزاعی البته هنوز با اتهام سنگینی که اواخر ماه شهریور از سوی فریدون عباسی دوانی علیه آژانس بین المللی مطرح شد،فاصله دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اتریش صراحتا از “نفوذ تروریست ها و خرابکاران” در دیده بان اتمی سازمان ملل سخن گفته بود. وی با اشاره به اینکه در ماه مرداد با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به سایت زیرزمینی فردو قطع شده، انگشت اتهام را به سوی بازرسان آژانس بین المللی گرفته و پرسیده بود: “در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟”

گفتنی است سایت فردو در دل کوهستان های اطراف قم بنا شده و جمهوری اسلامی فعالیت های مربوط به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در آنجا انجام می دهد. کشورهای ۱+۵ در جریان مذاکرات خود با تهران در فصل بهار از جمهوری اسلامی خواسته بودند برای پیشرفت مذاکرات این سایت را برچیند.

در همین راستا روز گذشته خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه- با علی احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم مصاحبه کرد؛ کسی که به شدت منتقد عملکرد آمانو است. احمدی گفته: “البرادعی ( دبیر کل پیشین آژانس بین المللی) در دوران مدیرکلی‌ خود سعی می‌کرد جنبه مستقلانه را برای خود حفظ کند، ولی آمانو آژانس را به رصدخانه مسائل هسته‌ای ایران تبدیل کرده است.”

منظور احمدی از “رصدخانه” این است که “به طور مرتب فعالیت‌های ایران را رصد کرده و به بازیگرانی گزارش می‌دهد که با ایران تخاصم دارند.”

این نماینده پیشین مجلس اصولگرایان سپس نتیجه گرفته است که “اتحاد نانوشته‌ای بین آژانس، آمریکا و کشورهای اروپایی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و این روند قابل توقف نیست و پس از انتخابات آمریکا همچنان ادامه دارد.”

همزمان سایت رجانیوزـ – نزدیک به دولت ـ – هم در واکنش به اظهارات آمانو نوشته است: “انگار قرار نیست روند سخنان چندپهلو و غیرشفاف رئیس آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران به این زودی‌ها تمام شود.”

 از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد در سال ۸۴، تاکنون ۴ قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. از آبان سال گذشته نیز که امانو گزارشی انتقادی از جاه طلبی های هسته ای نظام منتشر کرد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا ضمن تحریم خرید نفت ایران، همچنین امکان مبادلات بانکی با تهران را نیز با دشواری های بسیاری مواجه کرده اند؛ امری که به اعتقاد کارشناسان باعث شده تا کشور در وضعیت اقتصادی بغرنجی قرار گیرد.