آغازفعالیت انتخاباتی به نام اصلاح طلبی؟

نویسنده
نازنین کامدار

» هاشمی رفسنجانی: کاندیدای واحد بدهید

با وجود آنکه هنوز هیچ تغییری در رفتار حکومت ایران که نشانگر تغییر رویه سیاسی و تضمین برگزاری انتخاباتی سالم و آزادانه باشد، دیده نمی شود، برخی از افراد رده میانی احزاب اصلاح طلب فعالیت انتخاباتی علنی خود را پس از دیدار با هاشمی رفسنجانی آغاز کردند.

روز گذشته چهره هایی چون مصطفی کواکبیان، داریوش قنبری، قدرت الله علیخانی و… در قالب “جبهه اصلاحات” به دیداری با هاشمی رفسنجانی رفتند که محور اصلی آن نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات بود.

بر اساس گزارشی که سایت آفتاب از این دیدار منتشر کرده، هاشمی رفسنجانی به این افراد که به نام اصلاح طلبی خود را برای راه اندازی کمپین انتخاباتی آماده کرده اند، توصیه کرده به یک “گزینه واحد” دست یابند و از طرح “دولت وحدت ملی” او پیروی کنند.

به نوشته آفتاب، هاشمی رفسنجانی گفته است: “راه ایجاد هماهنگی و وحدت در کشور و مقابله با خطرات گزنده دشمنان، جمع سلایق مختلف زیر چتر منافع و مصالح نظام، حول محور اسلام و قانون اساسی است. باید با عقلانیت و پرهیز از افراطی‌گری از حقوق ملتمان در قبال این حجم از تهمت‌ها، به درستی دفاع کنیم. وحدت ملی، یعنی در عین داشتن اختلافات سلیقه‌ای در مورد منافع و مصالح نظام وحدت و هماهنگی ایجاد شود”.

او افزوده است: “در حال حاضر، همه دلسوزان کشور از جناح‌ها و گروه‌های گوناگون، بر لزوم پذیرش اشتباه و اصلاح رفتارها و سیاست‌ها تأکید دارند. همچنین خودی و غیرخودی کردن نیروهای دلسوز و وفادار به نظام اسلامی و قانون اساسی مخلّ وحدت و همدلی ملی است. در زمان امام راحل که حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب، در اوج اقتدار و قدرت برای پیروزی در همه انتخابات بود امام درس بزرگی به مسئولان دادند و دستور فرمودند جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در شهرستان‌ها نباید کاندیدا معرفی کند و این نظر امام برای شکستن انحصار و انحصارگرایی در کشور بود. باید زمینه را برای حضور عادلانه و باانگیزه همه سلایق و گروه‌های وفادار و ملتزم به قانون اساسی فراهم کنیم تا انتخاباتی پرشور، عادلانه و کاملاً قانونی برگزار و چشم طمع دشمنان کشور را کور نماییم”.

او همچنین به این اصلاح طلبان توصیه کرده است: “شما با انسجام هر چه بیشتر و با معرفی کاندیدای مشخص وارد عرصه انتخابات شوید”.

 در این دیدار مصطفی کواکبیان نماینده دوره پیشین مجلس که از حوزه انتخابیه اش سمنان رای نیاورد، هم به عنوان یکی از سخنرانان گفته است: “معتقدیم در انتخابات پیش رو جریان اصلاح‌طلب تنها با اجماع و مشارکت حداکثری و نیز در سایه برگزاری انتخاباتی آزاد و قانونی، برقراری عدالت تبلیغاتی و نظارت بر عدم استفاده از امکانات دولتی توسط مجریان و ناظران انتخابات می‌تواند موفقیت‌های خوبی به دست آورد”.

او همچنین به سایت خبرآنلاین گفته است: “عدم اجماع بر سر یک کاندیدای اصلاح طلب خودکشی سیاسی است”.

وی به عنوان دبیرکل حزب مردمسالاری افزوده است: “حزب مردم‌سالاری همچنان به دنبال تبیین «طرح مناسک» است. طرح مناسک با توجه به تجربه انتخابات سال ۸۴ بر این باور است که در یک مجمع حداقل چهار هزار نفره از سراسر کشور که نمایندگان تمام استان‌ها، احزاب و نخبگان اصلاح‌طلب در آن حضور داشته باشند باید تمام کاندیداهایی با گرایش اصلاح‌طلب هستند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و پس از رای‌گیری، فرد برتر و برگزیده به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان شناخته شود”.

کواکبیان در ادامه گفته: “هنوز همه اصلاح‌طلبان اعلام نکرده‌اند که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند و ما در حال بسترسازی هستیم تا این اتفاق بیفتد. اگر مُر قانون انتخابات دقیقا اجرا شود، نوعی عدالت تبلیغاتی برای افراد محتمل‌الورود وجود داشته باشد و اینطور نباشد که صداوسیما برنامه‌های خود را فقط برای یک جریان خاص تدارک ببینند، همچنین هیچگونه تخلفی از قانون انتخابات انجام نگیرد و از امکانات دولتی به نفع فعالیت‌های انتخاباتی استفاده شود، در این صورت شرایط ورود به عرصه انتخابات فراهم‌ خواهد بود”.

او در عین حال هیچ اشاره ای به لزوم آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر از رهبران جنبش سبز و دلجویی از خانواده قربانیان حوادث سال ۸۸ به عنوان پیش شرط های حضور در انتخابات نکرده است.

پس از اعلام رسمی و علنی فعالیت انتخاباتی برخی از اصلاح طلبان، محمدرضا عارف هم به طور ضمنی اعلام کاندیداتوری کرده و به ایلنا گفته است: “من همچنان در حال بررسی این موضوع هستم که به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنم یا خیر. اگر حضور من در انتخابات قطعی شود به سرعت اعلام خواهم کرد ولی هنوز در این مورد به نتیجه‌ای نرسیده‌ام. گزینه مناسب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری فردی است که بتواند مشکلات و مسائل پیش آمده را حل کند و درک مناسبی از شرایط فعلی داشته باشد. حضور حداکثری مردم برای ما مهم است و همچنین کسی باید بر سر کار بیاید که توانایی حل مشکلات را داشته باشد و بتواند با دنیا ارتباط خوبی برقرار کند”.

او از “تعامل با اصولگرایان” به عنوان یک “ضرورت” یاد و تاکید کرده است که “شرایط کشور در حال حاضر ایجاب می‌کند که نگاه ما فراجناحی باشد و جناح‌ها به سمت فردی بروند که بتواند مشکلات را حل کند. چرا که ادامه وضع موجود نگران کننده است و در ‌‌نهایت مردم تصمیم گیرنده‌اند و آن‌ها هستند که کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد”.

همزمان با آغاز فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان موسوم به “حکومتی”، صادق زیبا کلام، یک چهره سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی هم به ایلنا گفته است: “اگر اصولگرایان در خرداد ۷۶ می‌دانستند که آقای خاتمی بالای بیست میلیون رای خواهد آورد، نمی‌گذاشتند. معتقدم اگر خاتمی نامزد شود بالای بیست میلیون رای خواهند آورد. اگر آقای ناطق نوری با تایید آیت الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شوند، با وجود تخریب‌های سنگینی که تاکنون اتفاق افتاده رای بسیار بالایی خواهند آورد. البته هیچکدام از این موارد جای خاتمی را نخواهد گرفت”.

سخنان زیبا کلام پس از آن بیان شده که خبری مبنی بر تشکیل هیاتی سه نفره متشکل از هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و ناطق نوری برای رسیدن به کاندیدای واحدی در انتخابات منتشر شده بود.

بر اساس گزارش ایلنا، داریوش قنبری، دیگر اصلاح طلب جا مانده از مجلس هم درباره آغاز فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان حکومتی گفته است: “اگر اصلاح طلبان در لحظات پایانی هم تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند و چهره مناسبی را کاندیدای خود قرار دهند قطعا می‌توانند نتیجه را به سمت خود تغییر دهند شخصیت‌هایی مثل سید محمد خاتمی می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در اجماع اصلاح طلبان داشته باشد. نقش شخصیت‌های کلیدی همچون آقای خاتمی و آیت الله هاشمی را نباید نادیده گرفت. در کل من معقتدم موفقیت اصلاح طلبان در گرو حضور چنین شخصیت‌هایی در انتخابات پیش رواست. تفاوتی نمی‌کند که این شخصیت‌ها خود کاندید شوند و یا از چهره‌هایی که در انتخابات حضور دارند حمایت کنند اما اگر خودشان کاندید شوند تاثیر بسیار زیادی در مشارکت مردم در انتخابات خواهد گذاشت”.

او از “تکرار دوم خرداد در ابعاد وسیع تر در صورت کاندیداتوری خاتمی” هم سخن گفته و افزوده است: “خاتمی موجب اجماع بی‌نظیر اصلاح طلبان در انتخابات خواهد شد و در این صورت آنچه در ۲ خرداد ۷۶ پدید آمد به شکل وسیع تری در خرداد ۹۲ نیز اتفاق خواهد افتاد”.

 همزمان با فعالیت این گروه و تلاش آنها برای معرفی کاندیدا در انتخاباتی که به اعتقاد رهبران جنبش سبز نه آزاد است و نه عادلانه، سایت فرارو هم گزارش داده که همین افراد برای ترغیب خاتمی برای شرکت در انتخابات هفته آینده با او نیز دیدار انتخاباتی خواهند کرد.