مشایی سکوتش را شکست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» با دفاع از راهیان نور و احمدی‌نژاد

اسفندیار رحیم مشایی، با یک سخنرانی طولانی در کرمانشاه که روز گذشته انجام شد، سکوت چند ماهه خود را شکست. رئیس دفتر محمود احمدی نژاد و مشاور ویژه او، تا پیش از سخنرانی دیروز ماه ها بود که در هیچ جمع عمومی سخنرانی نکرده و به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ نداده بود.

اما سکوت رحیم مشایی در این مدت باعث عدم حضور او در اخبار حاشیه ای از جمله کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری نشده بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور و مشاور ارشد احمدی نژاد در سخنان دیروز خود، مباحث مربوط به انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری را در بخش انتهایی سخنرانی خود بیان کرد.

او از جمله ابراز امیدواری کرد که “انتخاباتی پرشور” برگزار شود و “همه مردم در صحنه خواهند بود.”

وی همچنین گفت که “سال آینده سال شکوفایی بزرگ برای کشور” است.

رحیم مشایی این اظهارات را در “جلسه هم‌اندیشی متولیان و مجریان راهیان نور غرب کشور” بیان کرد.

 

دفاع از راهیان نور

رئیس دفتر رئیس جمهور در این جلسه هیچ اشاره ای به حوادث اخیری که در اردوهای راهیان نور رخ داده نکرد و در مقابل به شدت از این اردوها دفاع کرد.

او که نماینده تام الاختیار احمدی نژاد در ستاد راهیان نور است گفت که “نباید به وظایف راهیان نور، به عنوان یک کار اداری نگاه کرد” زیرا به گفته وی “با مساعدت اداری نمی‌شود این کارها را انجام داد.”

رحیم مشایی گفت: “برخی ها می گویند می شود یک یادمانی در مناطق جنگی ساخت و یک شرکت حمل و نقل هم ایجاد کرد که افراد را به این مناطق و به بازدید این یادمان ها ببرد و دیگر همین، وظیفه دیگری بر عهده راهیان نور نیست.”

او در عین حال با بیان اینکه “راهیان نور ماموریت ارتقا و گسترش معرفت را بر عهده دارد”، افزود: “ اگر شهدای دفاع مقدس را فراموش کنیم دیگر افرادی تربیت نخواهند شد که حق خود را تحت شرایط سخت مطالبه کنند.”

کاروان‌های راهیان نور در ایران برای بازدید از مناطقی اعزام می‌شوند که جنگ هشت ساله ایران و عراق در آن جریان داشته است. این مناطق شامل نواحی مرزی ایران در غرب و جنوب غرب این کشور است.

نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد راهیان نور با دفاع از اقدامات دولت احمدی نژاد در این خصوص گفت: “حجم کاری که دولت برای راهیان نور انجام داده است، از جهت مدیریت، مالی، پشتیبانی و برنامه ریزی یک حجم بسیار بسیار بالایی است.”

با وجود این مشایی افزود که “نسبت به دریای بی‌کران ظرفیتی که در مناطق عملیاتی وجود دارد، این چیزی نیست.”

دفاع قاطعانه اسفندیار رحیم مشایی از ستاد راهیان نور که متولی کاروان های راهیان نور در کشور است، در حالی صورت گرفته که حوادث فاجعه باری که برای این کاروان ها در ماه های اخیر رخ داده، انتقادات زیادی را متوجه آنها کرده است.

در آخرین مورد از تلفات این اردوها، یک روز پس از آنکه دبیر ستاد راهیان نور اعلام کرد این اردوها علیرغم تلفات انسانی بالا متوقف نخواهد شد، یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان سیستانی و بلوچستانی که عازم مناطق درگیر جنگ ایران و عراق بود، در محور شیراز به گچساران واژگون شد.در جریان این سانحه ۱۴ نفر زخمی شدند.

اعتراض ها به اردوهای راهیان نور پس از آن بالا گرفت که ۲۶ دختر دانش آموز از بروجن در استان چهارمحال و بختیاری که با اتوبوس عازم بازدید از مناطق جنگی ایران بودند بر اثر سانحه رانندگی کشته و ۱۸ نفر مجروح شدند.

سوانح رانندگی در اردوی راهیان تاکنون نزدیک به صد کشته برجای گذاشته که عمده قربانیان دانش آموز و دانشجو بوده اند.

 

سخنرانی متفاوت

اسفندیار رحیم مشایی در فروردین ماه امسال نیز سکوت یک ساله خود را با سخنرانی در نشست هم اندیشی ستادهای راهیان نور شکست. پیش از آن و به مدت بیش از یک سال، رئیس دفتر احمدی نژاد در هیچ جمعی برای سخنرانی حاضر نشده بود.

سخنرانی دیروز رحیم مشایی از معدود سخنرانی های او در سال های اخیر بود که وی در آن از ولی فقیه، رهبر جمهوری اسلامی و آیت الله خمینی نام برد و از آنها دفاع کرد.

در هفته های اخیر تعدادی از سایت های خبری مدعی شدند که رئیس دفتر محمود احمدی نژاد اخیرا در دیداری با مازندرانی های مقیم تهران، از قطعی بودن نامزدی خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده و گفته که “هیچ کس نمی تواند جلوی من را بگیرد”.

همچنین به نقل از رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام شد “همانگونه که احمدی نژاد گفته خود را برای شهادت آماده کرده ام، ما هم خود را برای شهادت آماده کرده ایم.”

اما روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری، این خبر را “از اساس کذب محض” دانسته و افزوده بد که “هیچ پایه و اساسی ندارد”.

در اطلاعیه این مرکز تأکید شده بود که رحیم مشایی “در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچگونه اظهار نظر و موضعگیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری نداشته است.”

 

کاندیدای سایه

در ماه های گذشته تعدادی از اصولگرایان منتقد دولت گفته اند که محمود احمدی نژاد مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که پس از دو دوره مسئولیت جای خود را به دمیتری مدودف داد و سپس مجددا خود به ریاست جمهوری رسید، در اندیشه ادامه حضور در مدیریت قوه مجریه است.

بر اساس این ادعا، احمدی نژاد قصد دارد زمینه پیروزی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را فراهم کند تا به عنوان معاون وی در دستگاه اجرایی حضور داشته باشد و امکان کاندیدا شدن در انتخابات سال ۱۳۹۶ را بیابد.

پیش از این محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس و از چهره های شاخص اصولگرا خطاب به احمدی نژاد گفته بود: “رئیس جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و از مقام های ارشد نظام نیز در همین خصوص گفته بود: “دولت نباید فکر کند که کاندیدایش در انتخابات ریاست جمهوری رای می‌آورد.”

دفتر ریاست جمهوری و محمود احمدی نژاد تاکنون بارها این موضوع را تکذیب کرده اند.

از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان نزدیک ترین فرد به محمود احمدی نژاد و مشاور ویژه رئیس جمهور که قابلیت های خاصی در تأثیرگذاری بر نظرات و تصمیم گیری های وی دارد نام برده می شود.

مشایی در دولت نهم رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بود و در دولت دوم به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد که این مسئله واکنش های تندی را در میان اصولگرایان منتقد دولت، روحانیون ارشد و حتی مراجع تقلید به دنبال آورد.

رهبر جمهوری اسلامی با این انتصاب مخالفت کرد اما احمدی نژاد پس از انتشار عمومی درخواست مکتوب آیت الله خامنه ای، خواسته او را با تاخیر پذیرفت و سپس رحیم مشایی را به ریاست دفتر خود منصوب کرد.

رحیم مشایی با سخنانی درباره رابطه میان مردم ایران و اسرائیل و “دوستی میان ملت دو کشور” و همچنین “به پایان رسیدن عصر اسلامگرایی” از چهره های جنجالی دولت احمدی نژاد است.

اصولگرایان منتقد دولت، از مشایی به عنوان رهبر “جریان انحرافی” نام می برند و معتقدند او مرد پشت پرده فساد مالی، اقتصادی و سیاسی در دولت احمدی نژاد است.