مشکل فنی یا آزمایش غرب؟

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور

دیپلمات ها و کارشناسان می گویند افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با درجه بالا در ایران نگران کننده است اما ممکن است علتش بیش از آنکه جمع آوری اورانیوم بیشتر برای استفاده در سلاح اتمی باشد، به محدودیت در ساخت رآکتور سوختی ربط داشته باشد.          

این موضوع که ایران اگر قصد ساخت بمب اتمی داشته باشد کی و چگونه به آن خواهد رسید به شدت توسط غرب بررسی می شود چرا که می تواند زمان تصمیم گیری اسرائیل برای حمله پیشگیرانه به جمهوری اسلامی را مشخص کند.

اقدام تهران در استفاده از بخش بزرگی از حساس ترین مواد غنی شده خود در بخش های غیرنظامی کمک کرد تا تحرکات شدید دولت یهود برای حمله قریب الوقوع به ایران کاهش پیدا کند.     

اما در دو صورت ممکن است تنش ها بار دیگر شعله ور شود. یا اینکه ایران به سرعت بار دیگر مقدار کافی اورانیوم برای استفاده در بمب اتمی را به دست آورد ، یا اینکه اورانیوم های خود را دیگر به میله سوختی قابل استفاده در راکتور هسته ای تبدیل نکند. یا هر دوی اینها.

یک منبع ارشد دیپلماتیک می گوید: “پرسش اینجاست که آن ها در چه نقطه ای از نقطه بحرانی گذر خواهند کرد. چه زمانی ما وارد منطقه خطر خواهیم شد؟ آیا آنها داوطلبانه از آن نقطه فاصله خواهند گرفت؟”

گزارش این ماه دیده بان اتمی سازمان ملل نشان می دهد که اواخر ماه سپتامبر ایرانی ها ناگهان تبدیل گاز اورانیوم غنی شده به پودر اکسید برای سوخت رآکتور تحقیقات پزشکی در تهران را متوقف کرده اند.

از آنجا که همزمان با این توقف در تبدیل، ایران غنی سازی اورانیوم را ادامه داده ، معنایش این است که ذخایر اورانیوم غنی شده در درجات بالا با 50 درصد افزایش نسبت به گزارش ماه آوست، در ماه نوامبر به 135 کیلوگرم رسیده است.

یک مقام اطلاعاتی وابسته به کشوری که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی کرده می گوید: “اوضاع خیلی پیچیده است.”

این مقام اطلاعاتی می گوید این اتفاق ممکن است به دلیل نقص فنی بوده باشد یا اینکه “آزمونی” از سوی ایران است تا ببیند غرب چه واکنشی به آن نشان می دهد.

این یک گام قابل توجه از سوی ایران برای نزدیک شدن به 250 کیلوگرم ذخیره اورانیوم محسوب می شود. این مقدار اگر بیشتر تصفیه شود برای ساخت یک بمب اتمی کافی خواهد بود؛ امری که اسرائیل آن را “خط قرمز” برنامه هسته ای ایران می داند و ممکن است در اواسط سال 2013 به آن برسد.

امانوئل اتولنقی از بنیاد دفاع از دموکراسی – ـ اتاق فکری که به دولت آمریکا در ارتباط با تحریم علیه ایران مشاوره می دهد ـ– می گوید: “با این سرعت ایران در غنی سازی، آن ها تا اواخر بهار بیش از میزان لازم برای ساخت اولین بمب ، اورانیوم در اختیار خواهند داشت.”

با این حال برخی از دیپلمات ها و تحلیل گران غربی اعتقاد دارند افزایش ذخایر ایران مرتبط با جریان تولید سوخت است و در یک نقطه ایران بار دیگر تبدیل به گاز اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

یک دیپلمات می گوید: “فکر می کنم آن ها با مشکل فنی مواجه هستند.”

تولید میله سوختی برای رآکتور ها شامل چندین مرحله است. نخست اورانیوم غنی شده باید به پودر اکسید تبدیل شود. بعد باید به صفحات سوختی تبدیل شود. این موضوع می تواند وقفه تکنیکی ایران در دمیدن گاز بیشتر به جریان تولید سوخت را توضیح دهد.

منبع : کریستین ساینس مانیتور – 27 نوامبر