اتهام زنی سایت های حامی دولت

نویسنده

botorabi468.jpg

نادر یوسفی

در حالی که مهدی بوتراب، مدیر سرویس پرشین بلاگ در بازداشت به سر می برد، اخبار انتشار یافته در مورد زمان بازداشت و اتهامات وارده به وی متفاوت است.

خبر بازداشت مدیر عامل پرشین بلاگ دیروز ابتدا از سوی فخرالسادات محتشمی پور و در وبلاگ وی به نام روزها منتشر شد. محتشمی پور که در دولت خاتمی مشاور زنان وزارت کشور بود طی یادداشتی در وبلاگش خبر داد: “مدیر پرشین بلاگ هم یک هفته است که بازداشت شده. کسی نمی داند چرا. همسر و مادروبچه هایش نگران حال اویند ولی هنوز کسی جوابگو نیست”.وی با اشاره به نگرانی خانواده وی و عدم پاسخ گوئی مقامات کشور و بی خبری از وضعیت بوترابی، نوشت:“همسر او فرزند شهید است. او نگران است که اگر قصه ادامه پیدا کند سئوالات بی جواب بچه ها آنها را نسبت به همه چیز بدبین کند.او می گوید منتظر می مانم تا کار عاقلانه پیش برود”.

اما سایت رجا نیوز، از سایت های حامی دولت ساعتی که توسط فاطمه رجبی هسمر سخنگوی دولت اداره می شود، ساعتی بعد در حالی که منبع خبر خود را نوشته محتشمی پور عنوان می کرد، اتهامات مدیر پرشین بلاگ را پشت هم ردیف کرد و نوشت: “ارتباط مشکوک با برخی عناصر ایرانی شاغل در موسسات نومحافظه کار آمریکایی از جمله اتهامات بوترابی است. گفته می شود، رییس پرشین بلاگ برخی اطلاعات شخصی کاربران و وبلاگ نویسان تحت پوشش پرشین بلاگ را به این موسسات ارائه کرده است”.

این سایت با اشاره به اینکه مهدی بوترابی رئیس شرکت آریاگستر و سرویس وبلاگ پرشین بلاگ از سوی یک نهاد امنیتی بازداشت شده، ادعای دیگری را نیز مطرح کرد: “علیرضا عسگری، معاون سابق وزیر دفاع که چندی است ناپدید شده و رسانه های غربی مدعی پناهنده شدن وی هستند، مدتی معاون مالی-اداری بوترابی در شرکت آریاگستر بود”.

بازداشت بدون اتهام قطعی

یک سایت غیر رسمی دیگر منسوب به احمدی توکلی از برنامه ریزان جناح راست هم در تکمیل اتهامات مدیر پرشین بلاگ نوشت: “مدیرعامل سایت اینترنتی پرشین بلاگ به علت ارتباط احتمالی با پرونده ناپدید شدن علیرضا عسگری، نظامی بازنشسته ایران که هم اکنون در خارج به سر می برد بازداشت شد”.

این سایت به نقل از “یک منبع مطلع ناشناس” نوشت: “مأموران دادستانی تهران، عصر روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ‌ماه جاری با در دست‌داشتن حکم بازداشت و با مراجعه به دفتر کار وی در خیابان شهیدبهشتی تهران، وی را به بازداشگاه منتقل کردند”.

منبع آگاه سایت الف که خواست نامش فاش نشود با اشاره به آغاز مراحل بازجویی از بوترابی به این سایت گفت: “اگرچه هنوز اتهام این فرد قطعی نشده است اما گفته می‌شود وی در ارتباط با پرونده ناپدید شدن علیرضا عسگری معاون سابق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازداشت شده است”.

این منبع آگاه البته توضیح نداد که چگونه وی بدون قطعی شدن اتهام بازداشت شده است ولی مدعی شد:“عسگری پس از خارج از شدن از وزارت‌خانه، به عنوان معاون اداری - مالی سایت پرشین بلاگ مشغول به کار شد و در عین حال به دلیل آشنایی خودش و مدیر عامل پرشین بلاگ با کشورهای عربی از جمله سوریه و لبنان و ارتباطات گسترده این دو با این کشورها، کارهای تجاری مختلفی را در این دو کشور آغاز کرد که از جمله آنها صادرات زیتون بود”.

خبرگزاری کار ایران[ایلنا] هم غروب یک شنبه بازداشت مدیر سایت پرشین بلاگ را تائید کرد و نوشت: “عده‌‏ای عنوان کرده‌‏اند که عسگری، معاون اداری‌‏ مالی پرشین بلاگ بوده است که این موضوع اساساً کذب است و وی هیچ سمتی در پرشین بلاگ نداشته است”.

در همین حال سایت بازتاب نیز ضمن تائید بازداشت مدیر پرشین بلاگ، تاریخ بازداشت وی را “صبح سه شنبه هفته گذشته” ذکر کرد.

برنامه ویژه

با وجود اصرار سایت های نزدیک به دولت بر اینکه مدیر پرشین بلاگ به اتهام دوستی با علیرضا عسگری در بازداشت به سر می برد، نشانه هائی از انگیزه های سیاسی در این خصوص هویداست.از جمله سایت رجا نیوز با وجود وارد کردن اتهامات مختلف به بوترابی، در خبر خود تاکید کرده که “محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده در یادداشتی در وبلاگش از بازداشت بوترابی ابراز نگرانی کرده است”. این سایت در ادامه آورده: “بوترابی از نزدیکان مصطفی تاجزاده و محمد علی ابطحی است و خانم اعظم سقطی همسر وی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی می باشد”.

قبل از این نیز در سایت های اینترنتی حامی دولت نزدیکی مدیر پرشین بلاگ به حزب اعتماد ملی و آشنائی وی با محمد علی ابطحی به عنوان اتهام مهدی بوترابی ذکر شده بود. این سایت ها خواستار برخورد با مدیر پرشین بلاگ شده بودند.

محمد علی ابطحی از معاونان محمد خاتمی در دوره ریاست جمهوری وی که از دیرباز وبلاگ نویس است روز گذشته در وبلاگش نوشت: “آقای دکتر بوترابی رئیس خوب و پر تلاش پرشین بلاگ، بزرگترین سایت میزبان وبلاگ های ایرانی که نمیدانم چرا دستگیر شده، حق زیادی بر گردن وبلاگ نویسان ایرانی دارد. خدا کند زودتر آزاد شود و کار سرویس دهی وبلاگها را دنبال کند”.