آماده دعوت برای ماندن آمریکائی ها

نویسنده

» مقاله کریستین ساینس مانیتور در باره احتمال توافق عراق

جین عارف

مقامات عراق، زیر فشار آمریکا، پدیرفته اند که در باره باقی ماندن بخشی از نیروهای آمریکا در این کشور به مذاکره بنشینند؛ این امر خود نشانه تغییراتی درائتلاف های سیاسی در عراق است.

عراق این مطلب را سه شنبه شب پس از دیداری چهار ساعته پشت درهای بسته میان جلال طالبانی، رئیس جهمور عراق و رهبران سیاسی این کشور، که اغلب با یکدیگر رقابت دارند، اعلام کرد.

کمی پس از ساعت یک بعد از نصف شب معاون نخست وزیر از تلویزیون اعلام کرد که تمام شرکت کنندگان در جلسه به نیاز به تعلیم دیدن بیشتر نیروهای عراقی توسط نیروهای آمریکایی اذعان دارند.

این سخنگو گفت “تمام حاضرین پذیرفتند که دولت عراق در این مورد با آمریکائیان وارد مذاکره شود.” وی اشاره کرد که مذاکرات در باره تعلمیات دراز مدت نیروهای عراقی توسط نیروهای آمریکا خواهد بود که قرار داد آن سه سال پیش امضا شد.

این توافقنامه قدم اول چیزی است که آمریکا در جستجوی آن بوده است و این توافق ممکن است به ماندن چندین هزار نفر از نیروهای آمریکایی پس از خروج بخش عمده آنها در پایان سال جاری، بیانجامد. هر چند هنوز هیچ ارقامی در این مورد منتشر نشده است ولی مقامات به صورت خصوصی بیان کرده اند که تعداد این نیروها کمتر از 10000 نفر است.

دولت اوباما قول خروج نیروهای آمریکایی از عراق را در سر موعد مقرر داده است ولی مقامات آمریکا اخیرا به دلایل گوناگون، و از جمله تهدید های ایران، صحبت از لزوم حضور نظامی آمریکا کرده اند.

توافق جدید ظاهرا بر اثر برگشت ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین، به عرصه سیاسی و فعال شدن شورای امنیت ملی عراق صورت گرفته است.

بازگشت علاوی به صحنه سیاست عراق و حمایت وی از این توافقنامه باعث می شود حمایت کافی در مجلس عراق برای دفاع از این توافق بوجود آید و نوری المالکی، نخست وزیر عراق، علی رغم مخالفت خواداران الصدر، بتواند توافقنامه را به تصویب مجلس برساند.

در این توافقنامه همچنین از حزب العراقیه آقای علاوی خواسته شده تا وزیر دفاع جدید انتخاب کند، در حالیکه المالکی و متحدان وی در باره وزیر کشور تصمیم گیری می کنند. این دو پست کلیدی تا کنون به دلیل اختلافات سیاسی بدون سرپرست باقی مانده است.

یک مقام سفارت آمریکا با شرط ناشناس ماندن، گفت نیروهای تعلیماتی می توانند کار آموزش ضد تروریستی و اطلاعاتی را با نیروهای عراقی ادامه دهند. او گفت هنوز مذاکره ای در مورد تعداد نیروها و شرایط مذارکره انجام نشده است.

هرچند در بیانیه گفته شده که تمام حاضرین در جلسه با این توافقنامه موافقت کرده اند ولی هواداران الصدر، که از نمایندگان وفادار به مقتدی الصدر روحانی شیعه تشکیل شده اند، به اعتراض جلسه را ترک کردند. هواداران الصدر نیروهای آمریکا را اشغالگر فرض می کنند و به روشنی گفته اند که علیه هر دولتی که با ماندن نیروهای آمریکا در کشور موافقت کنند مخالفت خواهند کرد.

امیر الکنعانی، نماینده مجلس عراق  از گروه صدر گفت: “موضع ما از همان اول روشن بود. ما با حضور آمریکائیان در خاک خود مخالف هستیم، فارغ از آنکه کدام حناج سیاسی از این مطلب سود می برد.”

الکنعانی و هواداران صدر در مجلس عراق علیه این توافقنامه رای خواهند داد، ولی آنها در امضای قراردادهای تعلیماتی توسط نیروهای آمریکایی در آینده مشکلی ندارند ولی می گویند این نیروها ابتدا باید خارج شوند.

مقام سفارت آمریکا در عراق گفت: “یکی از دلایلی که ما از حصول این توافق میان جناح های عراق و همچنین از داد و ستد های سیاسی اخیر میان آنها خوشنود هستیم  این است که به نظر می رسد از این طریق گروه های بیشتری در ائتلاف سیاسی شرکت خواهند داشت. این خیلی خوب است. زیرا ما نمی خواهیم شریک یک دیکتاتور یا یک رژیم تک حزبی باشیم.”

منبع: کریستین ساینس مانیتور – 5  اوت