ما هنجارشکنان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اصولا اکثر مردم ایران هنجارشکن هستند. ممکن است فکر کنید که چون این عمل با شکستن رابطه دارد، کار سختی است. ولی اصلا این طور نیست. تقریبا همه ماها از صبح که از خواب بیدار می شویم داریم هنجارشکنی می کنیم. البته هنجارشکنی هم اینطور نیست که شما چون یک هنجار را شکستید بنا براین یک اتفاق عجیبی رخ بدهند، گرومبی صدا کند و تترق چیزی بترکد. نه، ممکن است همین که دارید فوتبال نگاه می کنید و مثل آقای تانوس تاسمان آرژانتینی عصبانی می شوید، یک دفعه خواهر و مادر بازیکنان تیم آرژانتین را با یک هنجارشکنی بفرستید زیارت امامزاده سید ریچارد.

تقریبا ما از صبح تا شب در حال هنجار شکنی هستیم. مثلا وقتی دم پایی مان را پدر پوشیده و به توالت رفته، من به عنوان یک پسر دمپایی مادرم را می پوشم، این نشانه یک انحراف عمیق در وجود من است که طبیعی است در آینده هنجارشکن خواهم شد. یا مثلا فرض کنید می خواهید لباس بپوشید و بطور طبیعی مثل خیلی ها شلوار لی می پوشید؛ شلوار لی ممکن است گشاد باشد، در این صورت شما مرتکب یک هنجارشکنی با گرایش سلطنت طلبی شده اید، یا مثلا پاچه شلوارتان تنگ باشد، این نشان می دهد که شما یک شیطان پرست هنجارشکن هستید. ممکن است شلوارتان خیلی هم تنگ نباشد، ولی فاق آن کوتاه باشد، این نشان می دهد که شما با پشت تان قصد هنجارشکنی دارید. البته اینها مواردی از هنجارشکنی است که در مورد آقایان است.

اما هنجارشکنی آقایان فقط به این محدود نمی شود، مثلا شما می خواهید به عروسی بروید. تقریبا هر کاری بکنید هنجارشکنی است، شاید به یک معنا بتوان خود عروسی را نوعی هنجار شکنی دانست. چون بطور طبیعی دخترهای غیرمذهبی با پسرهای غیرمذهبی رابطه جنسی دارند، پسرها یا مردهای مذهبی هم اگر قدرت داشته باشند، که خیلی از آنها مذهبی هستند و قدرت دارند، طبیعتا از راههای ساده تری مثل تجاوز گروهی استفاده می کنند، اگر هم به هیچ چیز معتقد نباشید که می روید به نیروی انتظامی و هر وقت فرصت پیدا کردید به خواهران تجاوز می کنید. براساس آمارهایی که داده می شود بسیاری از روابط جنسی در جامعه ایران، عملا از قانون تجاوز برخوردار است، یعنی چهار ساعت سیاست چانه زنی از بالا و سه دقیقه سیاست فشار از پائین اتفاق می افتد. اگر فرض کنیم فقط بخش کوچکی بخاطر رابطه زیبای جنسی با هم ازدواج کنند، طبیعتا به دلیل وجود فضای ناهنجار، از هر چهار ازدواج یکی در نقاط سنتی و هر سه ازدواج یکی از  نقاط مدرن منجر به طلاق می شود.

پس در عمل جنسی معمولا هنجارشکنی طبیعی تر از بهنجار رفتار کردن است. اصلا بیایید مذاکرات یک رابطه جنسی عاشقانه جامعه امروزمان را با رعایت عفت کلام بگوئیم: “ آی آی موهامو کندی”، “ جرم دادی کثافت”، “ باز افتادی به جونم، زود تموم کن بره”، “ چقدر کش می دی”، “ عین عمله ها می مونی” و الی آخر. به نظر شما اینها دیالوگ یک تجاوز به عنف است یا گفتگوهای یک رابطه عاشقانه؟ البته تعریف کردن مان هم از دیگران یا از موضوعات کمابیش همین است: “ جاکش عجب دست بفرمونی داره”، “ عجب صدایی داره مادرقحبه”، “ عجب خوشگله بی شرف”، “ واقعا شجاعه، از اون کله خرهاست.” حالا فرض کنید می خواهیم به کسی بد بگوئیم: “ آقای محترم! زدی ماشین ما رو داغون کردی.“، ” ریدی به ما مهندس!“، ” تو که جدول ضرب بلد نیستی، نابغه”. این رشته سر دراز دارد. یک کم که عمیق بشویم می بینیم از صبح تا شب داریم هنجار شکنی می کنیم.

مثلا در مبارزه سیاسی، وقتی مردم احساس خوب دارند که یا بگویند “ مرگ بر دیکتاتور” یا “ مرگ بر آمریکا” یا مرگ بر منافق” یا مرگ بر لیبرال” وقتی می خواهیم جمعی کثیر را برای شنیدن چیزی مهم جمع کنیم اجتماع مان مشت محکم می زند یا پرچم آتش می زنیم، یا در صفوف دشمن شکن با مشت شعار می دهیم. حتی وقتی می خواهیم بگوئیم که رهبرمان خیلی خوب است می گوئیم “ مرگ بر ضد ولایت فقیه” یا “ کی خسته است، دشمن؟” خب، همین را می شود مثل آدم گفت: “ خسته اید؟ جواب: نه!” حالا چکار به دشمن دارید؟ شاید دشمن در همان لحظه در آمریکا یک آبجو دستش گرفته و دارد سریال کمدی می بیند و می خندد و اصلا هم خسته نیست. کلا هنجارشکنی بخشی از زندگی ماست.

به نظرم اگر کسی بخواهد بدون هنجار شکنی، فرض این است که راست گویی، احترام به دیگران، محبت به همنوع، کمک به همسایه، دادن اجازه به ماشین بغلی برای سبقت، ایستادن پشت خط عابر پیاده و خیلی چیزهای دیگر را رعایت کنیم، قطعا شب با یک مدال “پپه شماره یک” یا “خنگول دوم” یا “ مشنگ” یا “اسگل شخصی” روی سینه به خانه خواهیم رفت، چون هیچ کاری نکردیم.

داشتیم می رفتیم عروسی. یعنی در حقیقت آقایی که برادرش یا خواهرش می خواهد ازدواج کند، در حال رفتن به عروسی است. او کت و شلوار پوشیده است. کراوات او نشانه صلیبیون و هنجارشکن است، اگر خدا ناکرده روی سنجاق کراوات او یک نقطه قرمز یا سه نقطه یا دو نقطه یا دایره یا مثلث باشد، شیطان پرستی است و هنجار شکن. اگر زنش شلوار بپوشد با چکمه که دیگر اوج هنجارشکنی است. اگر لباس پشت باز بپوشد، از پشت هنجار شکن است و اگر جلو باز بپوشد، هم هنجار شکن است، هم تحریک کننده و دعوت کننده به تجاوز گروهی. حالا وارد عروسی شده ایم، اگر عروسی مختلط باشد، که قاعدتا هست، هنجار شکن است، اگر در سالن باشد و پذیرایی خیلی خوب باشد، هم عامل فتنه و فساد است هم هنجار شکن. اگر خصوصی باشد و مشروب الکلی بخورند هنجار شکن است، اگر مشروب نخورند، ولی موسیقی بگذارند، پخش موسیقی به شکلی که گوش مسلح بشنود هنجار شکن است. در این مرحله دو حالت وجود دارد، یا همه را با هم می گیرند که کلا هنجار شکن است، یا بچه ها به نیروی انتظامی رشوه می دهند که آن هم هنجار شکن است، یا هیچ کدام نمی شود که کلا اسمش عروسی نیست، می شود دعای کمیل که در آن حالت اگر در دعای کمیل یکی از اراذل و اوباش مثل حاج منصور ارضی یا حدادیان دعا و روضه بخواند و فحش ناموسی بدهد، اسلامی است، اما اگر مردم فقط دعا بخوانند، چون تعدادشان بیش از یک نفر است هنجار شکن است و یک دفعه 70 تا را می گیرند و تا چند ماه ول نمی کنند.

در هنگام بازگشت از عروسی تصادف با ماشین های دیگر، رانندگی در حال مستی، بوق نزدن ولی با سرعت 150 کیلومتر وسط خیابان رانندگی کردن اصولا هنجار شکنی نیست، ولی اگر بوق زده شود، یا دعوا بشود و کسی چاقو بکشد و فردی که چاقو می زند سردار سپاه نباشد، هنجار شکن است.

اما فقط اینها نیست که هنجار شکن است. به گفته پلیس در نیمه شب نیمه شعبان اگر کسی با صدای بلند حرف بزند هنجارشکن است و دستگیر می شود. اگر روسری نازک باشد، هنجارشکن است، اگر کوتاه باشد، هنجار شکن است، اگر دراز باشد، تقلید از دراویش است و هنجار شکن است. اگر روی تی شرت چیزی نوشته باشد، هنجار شکن است، اگر تصویری روی آن باشد، حتما به شیطان پرستان مربوط است، اگر هیچ چیز روی آن نوشته نشده باشد، نشان می دهد که شما قصد دارید با سکوت با حکومت مبارزه کنید و از همه بدتر است.

شوی لباس زیر زمینی هنجارشکن است، مانکن بدون سر، چون دست و پا و سینه دارد هنجار شکن است، اگر سینه نداشته باشد، ممکن است همجنسگرا باشد و هنجار شکن است. لباس سبز بطور کلی هنجارشکن است، درخت از اول فروردین تا پایان شهریور به دلیل تظاهر به همراهی با فتنه هنجار شکن است. آرایشگاه مردانه اگر موها را از ته بزند، تقلید از شیطان پرستی است، اگر بلند باشد تقلید از دراویش و هنجارشکنی است، اگر متوسط باشد و شانه نشده باشد، تقلید از الگوهای غربی و هنجار شکن است، اگر بالا بدهیم هنجار شکن است، اگر سبیل بلند بگذاریم هنجار شکن است، اگر زیرابرو برداری هنجار شکن است. اگر زن باشی و لبت قلمبه باشد، هنجار شکن است. اگر قدت بلند باشد هنجار شکنی، اگر تپل باشی می خواهی تحریک کنی، اگر لاغر باشی می خواهی مثل عروسک های غربی رفتار کنی، اگر رژلب در آرایشگاه مردانه پیدا شود، هنجار شکن است، اگر اکلیل پیدا شود، هنجار شکن است.

بهتر است این شهر را ول کنید و بروید بیرون. اما سعی کنید به طرف شمال نروید، کلا بیخیال شمال. مسوولان دریای گیلان و مازندران گفته اند که به هیچ وجه رفتارهای هنجار شکن را تحمل نمی کنند. یعنی نه شما و نه آقا و نه بچه، با لباس هم نباید وارد آب شوید چون همه حزب الله شهر هنجارنگارشان در دست شان است و مواظبند که هنجار نشکنید. سعی کنید لباسی بپوشید که به تن تان نچسبد، انواع این لباس ها را ناسا می فروشد و می توان از آنها برای رفتن توی آب استفاده کرد.

کلا سعی کنید در چهار جا ظاهر نشوید، چون هنجارشکن است، یکی در اماکن عمومی، یکی در اماکن خصوصی که هم هنجار شکن است هم تجاوز می کنند، یکی در طبیعت بخصوص کوه و دریا و هر جایی که انسان بتواند از آن عبور کند، در غیراین صورت به عنوان فرار از کشور اقدامی هنجارشکنانه انجام دادید. و محل چهارم در خیابان، که سعی کنید اصلا ظاهر نشوید. در خیابان اگر جمع بزرگی باشید، مثلا دو میلیون نفر و سکوت کنید این یک هنجارشکنی شرم آور است و اگر هزار نفر باشید یک هنجارشکنی حقیرانه/

اما هرگز از یاد نبرید که آب بازی، بای نحو کان،  چه از تفنگ آبی آب بریزد، چه در پارک آب ریخته شود، آب ریختن یک نمونه کامل هنجار شکنی است. یک نکته مهم این است که شما دو کار را نباید بکنید، یکی کاری که به شما دستور می دهند، چون ممکن است تا نیم ساعت دیگر دستورشان عوض شود و مثلا طرفداری از احمدی نژاد کاری هنجارشکنانه شود، و دوم کاری که دلتان می خواهد بکنید. یک انسان خیس بخصوص اگر موقع خیس شدن گرمش باشد و بخندد، انسانی هنجارشکن است، مثل همه ماها، ما هنجارشکنان.