بعد یک سال: کوهنورد یا جاسوس

نویسنده

» کریستین ساینس مونیتور و دستگیری سه آمریکایی

اسکات پیترسون

یک سال پیش، سربازان ایرانی، سه آمریکایی را در مرز ایران و عراق دستگیر کردند. این سه کوهنورد یک سال است که به اتهام جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران، زندانی هستند.

اما این سه دوست می گویند که سه کوهنورد بی گناه هستند که شوربختانه در جنگ منقطه ای ایران و آمریکا گرفتار شده اند.

در روزنامه آمریکایی نیشن نوشته شده است که شاهدان عینی عراقی می گویند که سارا شرود، شان بوئر و جاش فتال در خاک عراق دستگیر شده اند. این شاهدان می گویند که سربازان ایرانی زمان کوتاهی به داخل مرز عراق آمدند و آنها را با خود بردند. در این گزارش آمده است که فردی که مسئول این دستگیری ها بوده است- فرمانده  اطلاعات سپاه منطقه- از آن تاریخ به دلیل یک رشته آدم ربایی و قتل، زندانی است.

ایران در ماه مه به مادران این سه زندانی اجازه داد تا با فرزندان خود دیدار کنند و از آنها در با گل و غذای خوب و دیدار با فرزندانشان درهتل، پذیرایی کرد و این امید قوت گرفت که بزودی آنها را آزاد می کنند. مقامات ایرانی این اقدام را یک اقدامی انسانی توصیف کردند. البته چنین اقدامی در مورد جاسوس ها تا به بحال صورت نگرفته است.

کریم سجادپور، متخصص امور ایران در موسسه کارنگی که مشاور این سه خانواده بوده است، می گوید:« بعد از چند روز بازجویی دولت ایران دریافته بود که اتهام جاسوسی بی اساس است.»

پس به چه دلیل این سه نفر همچنان زندانی هستند؟

سابقه جمهوی اسلامی ایران از گروگانگیری برای رسیدن به اهداف سیاسی به سال 1979 و تسخیر سفارت آمریکا می رسد. در جریان این گروگانگیری آنها 52 آمریکایی را به مدت 444 روز نگه داشتند و آخرین گروگانگیری از این دست مربوط می شود به دستگیری افراد دو ملیتی به جرم تحریک مردم برای شرکت در  یک انقلاب مخملی علیه حکومت.

در دهه 80 آمریکا نیروهای آمریکایی دست به معامله با ایران زدند تا آنها گروگان ها را در لبنان آزاد کنند. این یک رسوایی بزرگ بود که آمریکا آن را تکذیب کرد.

آقای سجادپور می گوید: “مسلم است که دولت ایران به این سه کوهنورد به عنوان بهانه ای برای معامله با آمریکا نگاه می کند. اما موضوع گیج کننده این است که مشخص نیست در مقابل آزادی آنها چه می خواهد. در ضمن دولت آمریکا همواره مخالف معامله کردن با گروگانگیر ها بوده است به این دلیل که می ترسد با این کار این رفتار غلط ادامه پیدا کند.”

علیرضا نوری زاده، تحلیلگر مسائل ایران در لندن، می گوید: “این هم مشخص نیست که چه کسی در  ایران قدرت وارد شدن به چنین معامله ای را دارد.”

آقای نوری زاده، از منتقدان حکومت، می گوید: “چه کسی تصمیم گیرنده است؟ سپاه؟ احمدی نژاد؟ وزارت اطلاعات ایران؟ هیچ چیز در ایران مشخص نیست.”

موضوع معامله آمریکا و ایران ماه گذشته با بازگشت دانشمند هسته ای ایران، شهرام امیری، که بعد از یک سال اقامت در آمریکا به ایران بازگشت، دوباره مطرح شد. امیری بعد از بازگشت به ایران اعلام کرد که سازمان سیا او را گروگان گرفته بود تا با سه جاسوس آمریکایی عوض کند.

 

نوری زاده می گوید: “ایران گمان می کند که در مراحل بعدی ممکن است با آزاد کردن این سه نفر، به چیز های بیشتری برسد.”

 

کریستین ساینس مونیتور، 31 ژوئیه

 

 

 .