امکان توافق هسته ای در هفته جاری

نویسنده

» گزارشی از داون

گفتگو کنند ارشد اتمی ایران، روز سه شنبه گفت که رسیدن به توافق با قدرت های جهان درباره برنامه های اتمی، “ممکن” است. اگرچه حتی اگر این اتفاق به تعویق بیافتد، فاجعه محسوب نمی شود.

ایران گفتگوهایش را با گروه 1+5، روز پنجشنبه در ژنو از سر خواهد گرفت. هدف از این دیدار پایان دادن به بن بست اتمی است که ایران ربط آن به سلاح اتمی را تکذیب می کند.

جواد ظریف در جریان حضورش در پاریس به تلویزیون فرانس24 گفت: “من معتقدم که کار های زیادی باید انجام داد. ما پیشرفت هایی کرده ایم. اما در ایران مقدار زیادی بی‌اعتمادی در مورد نگرش، رفتار و رویکرد برخی از اعضای پنج به علاوه یک وجود دارد.”

وی گفت: “من بر این باورم که رسیدن به توافق در این هفته امکان‌پذیر باشد. اما من فقط از طرف خودمان صحبت می‌کنم. من نمی‌توانم در مورد طرف دیگر هم صحبت کنم.”

بعد از انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، ایران با قدرت های جهان وارد مذاکرات برای یافتن راه حلی صلح آمیز در مورد برنامه های اتمی اش شد.

ظریف، قبل از سخنرانی اش در یونسکو، با همتای فرانسوی اش،لوران فابیوس در پاریس دیدار کرد و گفت رسیدن به توافق دشوار نیست و ما باید همه تلاش هایمان را در این هفته انجام بدهیم.

وی گفت که ملاقات اخیرش با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی مثبت بوده است. قرار است دیداری با کارشناسان اتمی نیز قبل از کنفرانس ژنو صورت بگیرد.

وی گفت: “من معتقدم ما پیشرفت زیادی کرده ایم و باید قدم های بیشتری برداریم. ما آماده برداشتن این قدم ها در ژنو هستیم اما اگر این اتفاق در ژنو نیافتاد، در دور بعدی خواهد افتاد.”

۵ نوامبر ـ داون