بازداشت شبانه ده‌ها نفر در اهواز

نویسنده
رژین یونسی

» در آستانه سالگرد ناآرامی‌های سال ۸۴

فعالان حقوق بشر خوزستان در آستانه سالگرد نا آرامی‌های این استان در سال ۸۴ می‌گویند در روزهای گذشته ده‌ها تن از شهروندان عرب در محله‌های مختلف اهواز دستگیر شده‌اند.

کریم دحیمی، فعال عرب اهوازی به روز می‌گوید موج بازداشت‌ها با نزدیک شدن به سالگرد نا آرامی‌های فروردین ۱۳۸۴ همچنان ادامه دارد و طی هفته گذشته تعداد شهروندان دستگیر شده به ۷۰ نفر رسیده است.

اشاره این فعال حقوق بشر به نا‌آرامی‌های فروردین ماه سال ۸۴ خوزستان است که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از آن رخ داد که نامه‌ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب‌های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در خوزستان منتشر شد.

محمد علی ابطحی، رییس وقت دفتر محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، این نامه را تکذیب و آن را جعلی اعلام کرد، اما عرب‌های خوزستان در شهرهای مختلف این استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.

این اعتراضات در سالهای بعد از آن نیز به صورت پراکنده ادامه داشته و هر ساله تعدادی از شهروندان خوزستانی به دلیل شرکت در اعتراضات دستگیر می‌شوند.

سازمان عفو بین الملل سال ۹۰ در بیانیه ای گفته بود که ممکن است هدف از صدور این احکام برای عرب های استان خوزستان تلاش برای ارعاب و جلوگیری از تظاهرات آنان در روز ۱۵ آوریل به مناسبت سالگرد تظاهراتی باشد که در سال ۱۳۸۴ در خوزستان برگزار شد.

آقای دحیمی به روز می‌گوید برخی بازداشت‌شدگان امسال دارای سابقه زندان به دلیل فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی هستند.

این فعال حقوق بشر می گوید دستگیری های امسال در اهواز حتی به روستاها نیز رسیده است: “روز یکشنبه گذشته ۹ نفر از فعالان عرب در روستای تلبومه تابع منطقه ملاثی شمال شهر اهواز دستگیر شدند.”

به گفته آقای دحیمی بازداشت‌ها بدون حکم و بعضی از آنها شبانه و برخی دیگر در ساعات اولیه بامداد صورت گرفته و تا کنون دلیل بازداشت آنها روشن نیست، اما گمان می‌رود به خاطر جلوگیری از هرگونه تجمعی در آستانه سالگرد رویدادهای سال ۸۴ باشد.

برخی از این افراد در روزهای ۱۹ و بیستم فروردین ماه بازداشت شده‌اند.

اسامی برخی از دستگیرشدگان،عبدالکریم زرگانی، جابر صخراوی، جاسم زرگانی، محمد زرگانی، حسین زرگانی، عارف صرخی، مهدی حلفی، علی دبه، رضا زرگانی اعلام شده است.

آقای دحیمی می‌گوید این افراد در محله‌های مختلف اهواز مانند زرگان، کوی ملاشیه، کوی علوی بازداشت اما تعدادی دیگردر شهرهای حمیدیه، آبادان و شادگان دستگیر شده‌اند.

بازداشت، زندان و اعدام و ایجاد محدودیت برای برخی از فعالان اقلیت عرب در ایران طی سالهای گذشته با اعتراض شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر روبرو شده است.