یک روز در هفته برای سئوال از وزرا

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با افزایش حجم پرسش های نمایندگان

بیشتر شدن حجم سئوالات نمایندگان مجلس نهم از وزرای دولت، باعث شده که رییس مجلس از اختصاص یک جلسه علنی به پرسش ‌های نمایندگان خبر دهد؛ هم‌زمان بهروز نعمتی،سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس نیز گفته هیات رییسه مجلس قصد دارد “هر دو هفته یک بار یک جلسه علنی از مجلس را به سئوال نمایندگان” اختصاص دهد

نعمتی اضافه کرده که در ماه‌های اخیر “تلاش شده سئوال نمایندگان از وزرا کمتر” شود و این سوال‌ها با “مذاکره بین وزرا و نمایندگان” حل شود.

به نظر می‌رسد دلیل این مساله، حجم بالای تذکرها و سئوال‌هایی است که نمایندگان مجلس از وزرا مطرح کرده‌اند. رابطه مجلس نهم با دولت روحانی، در یک سال نخست روی کار آمدن این دولت، رابطه‌ای پرفراز و نشیب بوده است..

هم‌زمان علی لاریجانی،‌رییس مجلس نیز در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره “باقی ماندن سئوالات نمایندگان از وزرا”، خبر داد که “ما این موضوع را در هیات‌رییسه بحث کرده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم یک روز را قرار دهیم و سئوالات را پشت سر هم مطرح کنیم”.

سال گذشته حسن روحانی در واکنش به سئوالات نمایندگان از اعضای هیات دولت گفته بود: “چنین حجمی از سئوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند… بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند”.

به گزارش‌ معاونت نظارت مجلس نهم، نمایندگان در ۹ ماه اول مسوولیت دولت یازدهم بیش از ۳۴۰۰ تذکر به وزرا و رییس دولت داده‌اند. در همین مدت ۶۳۸ سئوال نیز از وزیران دولت در مجلس مطرح شده که بخشی از آنها به صحن علنی رسیده و به احضار وزرا به مجلس انجامیده است. کارت های زرد نمایندگان به وزیران دولت نیز در نهایت منجر به استیضاح و برکناری رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم شد.

حامیان روحانی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری، به عنوان مخالفان اصلی دولت در مجلس نام می‌برند؛ مساله‌ای که با تایید برخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس، گفته بود: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.

پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی، از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.

روحانی خود نیز در دیدار با مجمع نمایندگان گیلان در دی ماه ۱۳۹۲ با انتقاد از تعداد زیاد سئوالات نمایندگان از وزرا، از طرح تقاضاهای “غیر منطبق با قانون” و” تهدید” وزرا برای برآورده شدن چنین تقاضاهایی انتقاد کرده بود.

اعضای جبهه پایداری عمدتا وزرای سابق، نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ تشکیل شد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی آن یاد می‌ شود. این گروه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کرد؛ مساله‌ای که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شد که از این حرکت با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.

فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای آن هستند.