احمدی‌نژاد برای رفع حصر تلاش کند

نویسنده
حسین محمدی

» درخواست خاتمی از دولت دهم:

سیدمحمد خاتمی ٬‌رییس‌جمهور دوران اصلاحات٬ در دیدار با جمعی از دانشجویان خواستار آن شد که دولت محمود احمدی‌نژاد برای رفع حصر از میرحسین موسوی٬‌ زهرا رهنورد و مهدی کروبی و همچنین آزادی زندانیان سیاسی٬ تلاش کند.

خاتمی گفته است: “اینها در این دولت شده، ولو خودش می خواست یا نمی خواست. می تواند به عنوان باقیات صالحات تلاش سازنده ای بکند تا این مشکل حل شود، چون این توقع را از آقای روحانی داشتن آسان نیست”. خاتمی انجام چنین عملی از سوی دولت احمدی‌نژاد را “ذکر خیر بزرگی” توصیف کرد.

پیش از این برخی اصول‌گرایان گفته بودند که محمود احمدی‌نژاد چندین بار در جلسات شورای عالی امنیت ملی٬ خواستار رفع حصر از این سه تن شده بود.

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی و همچنین مناظره‌های تلویزیونی تاکید کرده بود که تلاش خود را برای رفع حصر از موسوی٬ رهنورد و کروبی انجام خواهد داد. این سه تن پس از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن سال ۸۹ ودر حمایت از مردم مصر و تونس٬ در حصر خانگی قرار گرفتند.

خاتمی اکنون با اشاره به حصر موسوی٬ رهنورد و کروبی٬ بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی٬ تعطیلی احزاب و مطبوعات و … گفته است: “مشکلات و مسائل زیاد است و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم همه مشکلات فورا حل شود. سطح مطالبات باید پایین بیاید و باید صبر کنیم. اما توقع این است که به گونه‌ای عمل شود که جامعه احساس کند رویکردها عوض شده است”.

خاتمی اما پیرامون مطالباتی که از دولت روحانی وجود دارد٬ چنین گفت: “ما نماینده مطالبات مردم و طرفدار شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب هستیم و کمک می کنیم که انشاءالله عملی شوند. باید رویکردها عوض شود. از خدا می خواهم فردا هیچ کس در حبس و حصر نباشد. باید ببینیم کدام رویکرد منجر به حصر و حبس می شود، اگر آن رویکرد اصلاح شود، دیگر حبس و حصر نخواهد بود”.

وی اضافه کرده است که “تغییر رویکردها در درون نظام” و “اصلاح در درون نظام” در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران پیروز شده و از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب خواست که همکاران خود را، از هر جناحی، اما از میان کسانی انتخاب کند که به برنامه های مطرح شده توسط او عقیده دارند: “دغدغه این است که کسانی نیایند که با تغییر رویکردها مخالف بودند و تلاش کردند که جناب روحانی موفق نشود”.

وی همچنین بخشی از اصول‌گرایان را دارای رویکرد “فاشیستی” دانسته و گفته است که آن‌ها “در حال صدور رهنمود برای رئیس جمهور منتخب هستند… کسانی که باعث این وضع هستند و نمی خواهند پیام شکست معنادار خود را بشنوند، فرصت طلبانه ادعا می کنند که آنچه پیش آمده به نفع آنها بوده است”.

وی همچنین با اشاره به این‌که دانشگاه در این سال‌‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل شده است٬ گفت: “سه بزرگوار در حصر گرچه به دلایل سیاسی در این موقعیت هستند؛ اما وجه دو نفر از آنان در درجه اول دانشگاهی و فرهنگی است. مطمئنا اصناف، کارگران و همه طبقات در این مدت رنج کشیدند اما انصافا بیشترین هزینه را دانشگاهیان و دانشجویان داده‌اند”.

وی همچنین علاوه بر درخواست رفع حصر از میرحسین موسوی٬ به نقل سخنی از وی نیز پرداخته است: “ما باید بی‌آنکه بگوییم پیروز شده‌ایم، کاری کنیم که همه احساس برد کنند. تعبیر مهندس موسوی که “پیروزی ما شکست هیچ کس نیست بلکه پیروزی ملت است” کاملا درست و به جا است. از حکومت و نظام تا طبقات مختلف و گروه‌های چپ و راست، کاری کنیم که همه احساس برد کنند. این کار شدنی است و این توجه کردن به مطالبات مردم و نیازهای زمانه است. چرا بگوییم کدام جریان، دسته و جناح پیروز شده‌اند، بگوییم کدام رویکرد و برنامه پیروز شد. برنامه و رویکرد آقایان روحانی و عارف مورد قبول ما بوده است و این نشانه بلوغ و تدبیر بود که رای‌های مردم شکسته نشود و نشد”.

وی همچنین خطاب به روحانی گفت: “همان طور که خود تاکید فرمودید پایبندی به برنامه‌ها و رویکردهایی دارید که مورد تایید و توجه مردم با اکثریت قاطع قرار گرفت و این پایبندی همچنان باید تداوم داشته باشد. به جای دعواهایی که هست و در جای خود می‌تواند مفید باشد، باید بگوییم رویکردهای اشتباه وجود داشته است که باید تغییر کند”.