آموزش و پرورش: به ما مربوط نیست

نویسنده
نازنین کامدار

» مرگ ۶ دانش آموز در اردوی تابستانی دریایی

در حالیکه نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استفاده شهروندان از سواحل دریا به کار می گیرد و با ایجاد گشت های ساحلی مدام مراقب آن است که مبادا “نامحرم” ها در آب های دریایی شنا کنند، شش دانش آموز یک مدرسه کرج که در اردوی تابستانی بودند، در آبهای دریای مازندران غرق شدند؛ حادثه ای که آموزش و پروش، همچون حادثه آتش سوزی در مدرسه ای در شین آباد، بی اعتناء از کنار آن گذشته و مسئولیت را متوجه دیگر نهادها کرده است.

 مهین تفضلی مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مازندران دیروز از مرگ ۶ تن از دانش آموزان غرق شده خبرداد و گفت: “۱۰ دانش آموز در آبهای دریای خزر غرق شده اند که متاسفانه ۶ نفراز آنها فوت شده و دو نفر از فوت شدگان، برادر بودند”.

او افزود: “این دانش آموزان که در آبهای سواحل شهرستان نور غرق شدند، از بچه هایی بودند که در قالب یک اردوی ۸۰ نفره دانش‌آموزی از کرج به مازندران آمده بودند. اجساد ۳ نفر از ۶ نفر فوت شده هنوز پیدا نشده است. ۴ نفر از غرق شدگان نیز توسط نیروهای اورژانس نجات یافته و به بیمارستان منتقل شده اند. از نجات یافتگان یک نفر آنها در بخش آی سی یو، دو نفر در سی سی یو، و یک نفر در بخش داخلی بستری است. جستجو برای یافتن اجساد سه نفر دیگر از غرق شدگان ادامه دارد. این دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان بوده و بین ۱۶ تا ۱۸ ساله بوده اند”.

او درباره مسئولیت مرگ این دانش آموزان هم گفته است: “وظیفه اورژانس در طرح امداد ساحلی، پشتیبانی است و نیروهای اورژانس در کمپ های ساحلی مستقر و آماده هستند. اورژانس هیچ مسئولیتی در بحث غریق نجات ندارد و می بایست برای جلوگیری از بروز چنین حوادث ناگوار و تلخی، نسبت به گسترش مناطق سالم سازی و افزایش نیروهای غریق نجات در سواحل شمالی کشور و همچنین آموزش مسافران، تدابیر بیشتری اتخاذ کرد”.

 پس از انتشار این خبر که با انتقاداتی از وزارت آموزش و پرورش همراه بود، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش، این اداره را در بروز این حادثه بی تقصیر معرفی و به طور کل راه اندازی اردوی ۸۰ نفره از دانش آموزان را تکذیب کرد.

بنا به نوشته فارس، حمیدرضا آقاصفری مشاور مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان البرز گفته است: “متاسفانه با خبر شدیم که تعدادی از شهروندان کرجی در استان مازندران دچار حادثه شدند که این خبر نگرانی‌هایی را برای جامعه فرهنگیان استان البرز و شهرستان کرج ایجاد کرد. بلافاصله تحقیقات لازم مبنی بر اینکه افراد حادثه دیده متعلق به کدام اردوی آموزش و پرورش البرز بودند، انجام و در نهایت مشخص شد که این افراد هیچ ارتباطی با اردوهای آموزش و پرورش این استان ندارند. متاسفانه منابع خبر از واژه دانش‌آموز که یک واژه حقوقی است،‌ استفاده کرده و نگاه‌ها را به آموزش و پرورش برگرداندند و این در حالی است که این وزارتخانه و ادارات کل استانی در اردوهای خود تمام موارد ایمنی را لحاظ کرده و در اردوهای شمال و یا جنوب کشور تنها از محیط‌هایی برای شنا استفاده می‌کند که در قالب طرح سالم‌سازی دریا بوده و نجات غریق داشته باشد. افرادی که در قالب این اردو به استان مازندران رفته بودند، از طریق یک موسسه در منطقه حیدرآباد کرج اعزام شده و اردوی فوق هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته است”.

او افزوده است:” ما با بازماندگان حادثه‌‌دیدگان ابراز همدردی می‌کنیم و به طور قطع اگر لازم باشد،‌ حمایت لازم نیز از خانواده‌های آنها خواهیم داشت، اما باید تاکید کنم که استفاده از واژه دانش‌آموز در این خبر از سوی منبع خبر که رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مازندران بوده، صحیح نیست. ممکن است برای یک نوجوان ۱۵ ساله در خیابان حادثه‌ای رخ دهد، به طور قطع این نوجوان در این سن محصل است و اگر بگوییم حادثه برای یک دانش آموز فلان مدرسه رخ داده، بار حقوقی زیادی را متوجه آموزش و پرورش کرده‌ایم که صحیح نیست. به هر حال امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم و از خانواده‌های دانش‌آموزان نیز می‌خواهیم که برای اعزام فرزندان خود به اینگونه اردوها، حتما جوانب مختلف را مد نظر قرار داشته و پیش از کسب اطلاع از اعتبار موسسه که اردو را برگزار می‌کند، هرگز دست به چنین اقدامی نزنند”.

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم استانداری مازندران و وزارت کشور را مسئول اصلی بروز حادثه غرق شدن ۶ دانش آموز در دریای خزر دانسته و به مهر گفته: “این افراد متعلق به مجموعه‌ای شخصی بودند که بین آنها دانش‌آموزان نیز حضور داشتند ولی هیچ ارتباطی به اردوی دانش‌آموزی نداشتند. با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی مدارس کشور تعطیل است و دانش‌آموزان اردو ندارند نمی‌توان متولی اصلی این حادثه را وزارت آموزش و پرورش خواند زیرا این افراد گروهی ۸۰ نفره از شهرستان کرج بودند که بین آنها علاوه بر دانش‌آموزان، افراد بزرگسال نیز حضور داشتند. این افراد در یکی از شهرک‌های اختصاصی ساکن شدند و در ساعت ۷ بعد از ظهر با وجود آنکه دریا طوفانی بود و غریق نجات وجود نداشت، مشغول شنا شدند. متاسفانه ناجیان غریق نیز در منطقه حضور نداشتند. متاسفانه غریق نجات در این شهرستان‌ها بسیار کم است؛ واقعیت آن است که به دلیل اینکه ناجیان غریق از تامین مالی برخوردار نیستند انگیزه ای برای ادامه کار ندارند زیرا حقوق سال گذشته آنها به طور کامل پرداخت نشده است. این مساله از جمله موضوعات جدی است که باید هم استانداری مازندران و هم وزارت کشور پاسخگو باشند، به طور حتم بعد از شروع کار صحن علنی مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد”.

رفع تکلِف آموزش و پرورش از مسئولیت در قبال مرگ ۶ دانش آموز در یک اردوی تابستانی در حالیست که سایت فرارو در مطلبی می نویسد: “برپایی اردوهای تابستانی از سوی موسسات غیر دولتی نمی توان بدون هماهنگی آموزش و پروش بوده باشد. معمولا این اردوها را خود عوامل آموزش و پرورش اما به اسم یک موسسه غیر دولتی برگزار می کنند چرا که پای سود مالی در میان است. حال اگر آموزش و پرورش از این اردوی غیر قانونی اطلاع نداشته که وای بر آن و اگر هم اطلاع داشته و جلوگیری نکرده که عذر بدتر از گناه است”.