ظهور مجدد مرد سایه رهبری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» وحید آمد، جاسبی رفت

با حضور وحید حقانیان، دستیار ارشد آیت الله خامنه ای و مدیر اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالله جاسبی ریاست این دانشگاه را پس از 30 سال به طور رسمی به فرهاد دانشجو واگذار کرد.

در عکس هایی که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از جلسه روز گذشته دانشگاه آزاد منتشر کرده،مشخص است که وحید حقانیان گاه ایستاده در کنار روسای سابق و جدید دانشگاه و گاه نشسته در آخرین صندلی های سالن، بر روند برگزاری جلسه نظارت و مدیریت می کند.

از وحید حقانیان به عنوان مدیر اجرایی اصلی دفتر آیت الله خامنه ای که به بیت رهبری مشهور است و دستیار ارشد وی در امور اجرایی کلان کشور نام برده می شود. او تا پیش از دیروز، مدت ها بود که به این شکل در برابر دوربین رسانه های جمعی ظاهر نشده بود.

وحید حقانیان که برخی رسانه ها و منابع، گاهی از او با عنوان “سردار وحید” نیز نام می برند، در سال های اخیر از چهره ای پشت پرده در بیت رهبری، به فردی مهم و جنجالی تبدیل شده که هر جا رهبر جمهوری اسلامی حاضر است او نیز حضور دارد و تمام امور مربوط به وی را مدیریت می کند.

آنگونه که در تصاویر رسانه ها مشخص است، از جمله کارهایی که وحید در حضور آیت الله خامنه ای انجام می دهد، هماهنگ کردن و مدیریت تیم حفاظتی و محافظان رهبر و مشخص کردن ترتیب قرار گرفتن میهمانان آیت الله خامنه ای در کنار او در دیدارهای عمومی و علنی است.

پیش از این افرادی مانند ابوالفضل فاتح، معاون رسانه ای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و حمید انصاری از اعضای دفتر آیت الله خمینی، در نوشته های جداگانه ای از نقش و نفوذ وحید حقانیان در دفتر رهبر جمهوری اسلامی پرده برداشته بودند.

فاتح نوشته بود که میرحسین موسوی در ساعت 11 شب 22 خرداد 1388 در اعتراض به “تخلفات انتخاباتی” و “روند شمارش آرا”، “نامه ای سری” به آیت الله خامنه ای نوشت و خود فاتح آن نامه را به “صورت دستی” به دفتر رهبری برد و تحویل وحید داد.

معاون ستاد انتخاباتی موسوی در خاطرات خود افزوده بود: “چند دقیقه‌ای هم با هم صحبت کردیم از فحوای صحبت‌های ایشان دریافتم که باید انتخابات را تمام شده تلقی کنم.”

به نوشته ابوالفضل فاتح، دستیار ارشد آیت الله خامنه ای در این دیدار کوتاه به او گفت که “برای چگونگی اعلام شمارش آرا به وزارت کشور تذکر داده است” اما وحید در عین حال “ترکیب نهایی آرا را یک مرحله‌ای به نفع آقای احمدی‌نژاد می‌دانست.”

وحید حقانیان مدتی بعد در روز تحلیف محمود احمدی نژاد در مراسم بیت رهبری، حکم او را در برابر دوربین ها تحویل آیت الله خامنه ای داد و رهبر جمهوری اسلامی نیز آن را به رئیس دولت دهم سپرد.

حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی نیز در نامه ای به حسن خمینی که در تشریح حوادث روز 14 خرداد سال 1389 در مرقد رهبر سابق جمهوری اسلامی نوشته بود، از دخالت و نظارت کامل وحید بر روند برگزاری این مراسم از ماه ها قبل تا پایان آن خبر داده بود.

منابع رسانه ای و سیاسی و ناظران از وحید حقانیان به عنوان دستیار و مباشر ویژه آیت الله خامنه ای در امور اجرایی، سیاسی و امنیتی کشور نام می برند.

بر این اساس به نظر می آید حضور روز گذشته او در جلسه آغاز به کار فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد، نشانه ای از نظر نهایی رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مناقشه طولانی مدت و جنجالی بر سر ریاست این دانشگاه باشد.

 

پایان کار جاسبی

در این جلسه علاوه بر وحید حقانیان که در جایی دورتر از دوربین رسانه ها حضور داشت، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد، عباس طائب، مشاور وزیر علوم و رئیس منطقه شمال دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام محمدیان مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود ملاباش، رئیس سازمان امور دانشجویان و مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ویژه محمود احمدی نژاد حضور داشتند.

کامران دانشجو، وزیر علوم و برادر فرهاد دانشجو، دو شب پیش حکم ریاست برادر خود بر دانشگاه آزاد اسلامی را به نیابت از محمود احمدی نژاد، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور صادر کرد.

احمدی نژاد از سال 1385 وعده تغییرات انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی را به هواداران خود داده بود. بسیاری از اصولگرایان منتقد دولت اصولگرا در این موضوع با او همراهی کردند تا در نهایت با تغییرات متعدد اعمال شده در اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، موفق به برکناری جاسبی شدند.

عبدالله جاسبی از سال 1361 و همزمان با تاسیس و آغاز به کار دانشگاه آزاد، ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت و در تمام این مدت از حمایت قاطع اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت موسس این دانشگاه برخوردار بود.

هاشمی رفسنجانی و هیات موسس این دانشگاه با برکناری جاسبی و ریاست دانشجو بر این دانشگاه به شدت مخالف بودند و آن را غیر قانونی می دانستند اما تمام مخالفت های آنها به جایی نرسید و در نهایت این جا به جایی اتفاق افتاد.

بنابراین پایان ریاست 30 ساله عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد قطعی شد آنهم در شرایطی که رئیس جدید این دانشگاه در روز نخست کاری خود، سه معاون آموزشی، پژوهشی و مالی و اداری این دانشگاه همراه با رئیس حوزه ریاست آن را که همگی از منصوبان جاسبی بودند برکنار کرد و به جای آنها افراد مورد اعتماد خود را منصوب کرد.