تأیید فروش موشک‌ روسی به ایران

پاریزین
پاریزین

» گزارش پاریزین

فروش موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران قطعی شده، ولی تحویل آن ممکن است بزودی انجام نشود. مسکو روز سه شنبه تأیید کرد که مذاکرات با ایران درخصوص یگان های ضدهوایی اس-۳۰۰ به پایان رسیده. با این حال، هیچ تاریخی برای تحویل این محموله مشخص نگردیده. موشک اس-۳۰۰ روسی معادل موشک های پاتریوت آمریکایی است و قادر است هواپیماها و موشک ها را منهدم سازد.

ایوگنی لوخیانوف، معاون دبیرکل شورای امنیت روسیه، دراین خصوص گفت: “تصمیم گیری برای تحویل یگان های ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران انجام شده، ولی اجرای این پروژه نیازمند زمان است. از آنچه متوجه شدم، زمان تحویل آنها هنوز فرا نرسیده.”

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز دراین خصوص اظهار داشت: “همکارانی که این موضوع را دردست بررسی دارند، درحال به روز کردن این پروژه مطابق با مفاد قرارداد هستند. نمی توانم در مورد زمان آن اظهارنظر کنم.”

با این حال، همتای وی، حسین امیرعبداللهیان، روز دوشنبه پس از سفر به مسکو گفت که تحویل موشک های اس-۳۰۰ توسط روسیه “در مدت زمان کوتاهی” انجام خواهد شد.

تهران تحویل موشک های روسی اس-۳۰۰ را تا پایان ۲۰۱۵ اعلام کرده بود. این درحالی است که فروش آنها در سال ۲۰۱۰ توسط دیمتری مددوف، رییس جمهور سابق روسیه، ممنوع شده بود و این ممنوعیت در ماه آوریل توسط ولادیمیر پوتین لغو شد. این تصمیم‌گیری چندان مورد خوشایند کشورهای غربی قرار نگرفت. واشنگتن گفت که فروش این موشک‌ها “به هیچ وجه به عقد توافق نهایی با ایران کمکی نمی کند” و اسراییل نیز در واکنش اظهار داشت که این مسأله باعث “افزایش ویژگی جنگ طلبانه تهران خواهد شد”. دولت یهود بیم آن دارد که این موشک ها به دست حزب الله شیعه لبنان، به عنوان متحد حکومت سوریه، بیفتد.

ازسوی دیگر، مسکو براین باور است که پیش توافق انجام شده در تاریخ ۲ آوریل در لوزان امکان تحویل موشک های اس-۳۰۰ را به وجود می‌آورد و نیازی نیست که منتظر لغو تحریم‌های بین‌المللی ماند.

منبع: پاریزین، ۲۷ مه ۲۰۱۵