انصار حزب‌الله؛ زلزله در ورزشگاه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اگر دولت مجوز ورود به زنان بدهد...

در سالگرد تجمع جنجالی معترضان به بدحجابی در مقابل وزارت کشور، انصار حزب‌الله با گرامیداشت این اقدام، تهدید کرد که در صورت صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها “وارد میدان عمل” خواهد شد. این گروه تندروی مذهبی سال گذشته هم قصد راه‌اندازی گشت‌های موتوری امر به معروف و نهی از منکر داشت که با مخالفت وزارت کشور اجرایی نشد. انصار حزب‌الله این بار هشدار داده که اگر دولت از “راه باطل” وارد کردن زنان به ورزشگاه باز نگردد،‌ در ورزشگاه آزادی “زلزله” برپا خواهد کرد.

 

واکنش به”ادامه دسیسه سکولارها”

به نظر می‌رسد هنوز دولت بر سر صدور اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها به نتیجه نرسیده است. فروردین ماه خبر رسید که این اجازه برای برخی رشته‌ها و ورزشگاه‌ها مانند والیبال و بسکتبال صادر شده اما هنوز ۲۴ ساعت نشده تکذیب شد. پس از آن معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد که “متاسفانه اکنون شرایط برای حضور زنان در مکان های ورزشی مهیا نیست”. شهیندخت مولاوردی توضیح داده بود: “از دیدگاه دولت باید به جای پاک کردن صورت‌مساله، حضور آنان در ورزشگاه‌ها را مدیریت کنیم تا موجب نگرانی جامعه متدین کشور نشود یعنی نباید این موضوع را به دغدغه نظام تبدیل کرد تا برای آن مجبور به پرداخت هزینه شویم.”

اما گویا این وعده‌های نامحقق همان قدر که باعث دلسردی بخش قابل توجهی از زنان شده،‌ در گروه‌هایی مانند انصار حزب‌الله ایجاد نگرانی و هراس کرده است. انصارحزب‌الله در آخرین شماره نشریه رسمی خود که “یالثارات الحسین” نام دارد با انتشار عکسی از تجمع اردیبهشت ماه سال گذشته در صفحه یک خود تیتر زده است: “حزب‌الله؛ از قرق میدان فاطمی تا زلزله در ورزشگاه آزادی”. نشریه انصار معتقد است که در “ادامه دسیسه سکولارها” قرار است به زودی شاهد حضور زنان در “ورزشگاه‌های مردان” باشیم.

یالثارات الحسین نوشته دولت حسن روحانی “تمام اهتمام” خود برای زیر پا گذاشتن “شرع مقدس” را به کار گرفته و پیش می‌رود و رسانه‌های “فاسد” از این روند حمایت می‌کنند و هورا می‌کشند.

این نشریه از سکوت رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری که در “سوراخ رخوت کز کرده‌اند” نیز به شدت انتقاد کرده و “عماریون” حامی علی خامنه‌ای را جماعتی “ابن‌الوقت” خوانده است.

انصار حزب‌الله هشدار داده است که اگر دولت از “راه باطل” وارد کردن زنان به ورزشگاه باز نگردد،‌ در ورزشگاه آزادی “زلزله” برپا خواهد کرد.

 

گروهی تندرو که نیازی به مجوز ندارد

انصار حزب‌الله تشکلی است که به گفته دبیرکل این تشکل در دهه ۷۰ و در پاسخ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم حضور رزمندگان در مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد شده. درباره این گروه و رابطه‌اش با قدرت و به ویژه سپاه و بسیج روایت‌های بسیاری وجود دارد. در سال‌های اخیر رسانه‌ها از عناوینی مانند لباس شخصی‌ها و گروه فشار هم استفاده کرده‌اند که گاهی جایگزینی برای انصار حزب‌الله بوده و حتی نیروهای بسیج و سپاه را هم در برمی‌گرفته است. در یک تعریف کلی و نه چندان دقیق، انصار حزب‌الله را می‌توان تجمعی از بسیجیان تندرو دانست که یا طبق تشخیص خود و یا با هماهنگی برخی مراجع امنیتی و مذهبی بدون توجه به روال و روند قانونی اقدامات عملی انجام می‌دهند و از به کار بردن خشونت هم ابایی ندارند. امکانات گسترده‎‌ای هم در اختیار آنان است و نیروی انتظامی از تحرکات آنها ممانعت نمی‌کند و به دلیل اقدامات غیرقانونی‌شان مورد تعقیب دستگاه قضایی قرار نمی‌گیرند.

اردیبهشت ماه سال گذشته این گروه یکی از سامان‌دهندگان “تجمع عفاف و حجاب” بود که در میدان فاطمی و مقابل وزارت کشور برگزار شد. پیش از برگزاری این تجمع، وزارت کشور و استانداری آن را فاقد مجوز دانسته و با برگزاری آن مخالفت کرده بودند. اما صدها نفر در موعد از پیش تعیین شده، حاضر شدند و گفته شد که نیروهای موتوری انصار حزب‌الله نیز در میان آنها حضور دارند. معترضان پلاکاردهایی با شعارهایی از قبیل “حسین‌حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست”، “ای مرد غیرتت کو، حجاب همسرت کو” و “ما همه گشت ارشادیم” خواستار مبارزه با بدحجابی شدند.

این تجمع با حضور فرمانده نیروی انتظامی تهران و درخواست او برای متفرق شدن معترضان به پایان رسید اما انصار حزب‌الله پس از رفع توقیف نشریه‌اش در تیر ماه، بلافاصله از راه‌اندازی گشت‌های موتوری امر به معروف و نهی از منکر خبر داد که جنجال دیگری ایجاد کرد. این طرح با مخالفت وزارت کشور، اجرایی نشد.

 

وعده نامحقق ورود زنان به ورزشگاه‌ها

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات در سال ۹۳ بود که اکنون به سال ۹۴ هم کشیده شده است. این ممنوعیت که چند مورد به برخورد خشن و بازداشت یکی از زنان متقاضی ورود به ورزشگاه انجامید، بازتاب بین‌المللی فراوانی داشت. در نهایت فدراسیون جهانی والیبال هم وارد عمل شد و میزبانی رقابت‌های نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را از ایران گرفت. مسوولان فدراسیون والیبال ایران ابتدا پای لابی صهیونیست ها را پیش کشیدند اما در نهایت معاون ورزش بانوان روز ۲۱ آبان ماه اعلام کرد: “قرار است قسمتی از سالن‌ها را برای مسابقات در اختیار دختران قرار دهیم.”

در اسفند ماه هم ۱۹۰ نفر از کنشگران مدنی و سیاسی در داخل و خارج از کشور در نامه‌ای به رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از او خواستند به رفع ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در ایران کمک کند. همزمان سپ بلاتر، رییس فیفا هم با انتشار یادداشتی ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها را “غیرقابل تحمل” توصیف کرد و خواستار پایان دادن به این وضعیت شد.

در آخرین تحول مربوط به این موضوع هم اعلام شد که گزارشی در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته تا درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصمیم بگیرد. اما هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی در این شورا اتخاذ خواهد شد و سرنوشت وعده رفع تبعیض حسن روحانی به کجا خواهد انجامید. آیا انصار حزب‌الله از چنان قدرتی برخوردار است که در معادلات مدنظر دولت تاثیر بگذارد و آنها را از صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها باز دارد؟ به زودی و با شروع مسابقات بین‌المللی پاسخ این سوالات مشخص خواهد شد.