تغییر نظر دبیرکل توسط ولایتی

نویسنده
حسین محمدی

» توضیح مشاور رهبر هم چاره نکرد

برگزاری اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران و دیدار بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، همچنان حاشیه ساز است.

علی اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه و مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، در اظهارنظری گفته بود که بان گی مون از ایت الله خامنه ای با عنوان رهبر مذهبی جهان اسلام یاد کرده است. این اظهارنظر اما از سوی نزدیکان بان گی مون تکذیب شد تا ولایتی توضیحاتی درباره این سخنان منتشر کند.

ولایتی که در دیدار بان گی مون با ایت الله خامنه ای حضور داشت، درباره این دیدار گفته بود: “شما فقط رهبر ایران نیستید بلکه رهبری مذهبی جهان اسلام را هم برعهده دارید و ما خدمت شما رسیدیم تا بگوییم ما را در حل مسائل منطقه به ویژه سوریه کمک کنید زیرا در این باره به مشکل برخورده ایم”.

سخنان ولایتی در حالی منتشر شده بود که رسانه های مختلف، روایت های دیگری را از این دیدار منتشر کرده بودند. بان گی مون خود پس از این دیدار گفته بود که “نگرانی های خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است”. مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود وی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی اظهارات او درباره اسرائیل را “توهین آمیز و تحریک کننده” خواند.

بان گی مون همچنین در این دیدار به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و همچنین اعتراضات مردم سوریه اشاره کرده و خواستار رفع نگرانی ها از سوی ایران در این موارد شده بود.

سخنان ولایتی اما با تکذیب مقامات سازمان ملل مواجه شد. مارتین نریسکی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به بی بی سی فارسی گفته بود که “غیر ممکن است آقای بان چنین عنوانی به رهبر ایران بدهد”.

انتشار این تکذیبیه موجب شد تا اطلاعیه جدیدی از سوی دفتر ولایتی صادر شود. این دفتر در توضیح مجدد خود نوشت: “آنچه جناب آقای دکتر ولایتی از سخنان بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه‌ی دیدار وی با رهبر معظم انقلاب نقل کرده است، برگرفته از سخنان شخص آقای بان کی مون می‌باشد و طبیعتاً اسناد صوتی و تصویری این جلسه که با حضور خبرنگاران برگزار شد، موجود است”.

در این بیانیه همچنین با اشاره به این ملاقات ادعا شده است که بان گی مون از رهبر جمهوری اسلامی با عنوان “رهبر معظم و همچنین رهبر مذهبی نه تنها ایران بلکه این منطقه” یاد کرده و خطاب به وی گفته است: “من مایلم امروز راجع به یک موضوع تأکید نمایم و آن موضوع سوریه است. یکی از اهداف ملاقات بنده با جنابعالی درخواست از شما برای بکارگیری حداکثر نفوذ خود جهت حل و فصل بحران در سوریه می‌باشد”.

دفتر ولایتی در پایان بیانیه خود اضافه کرده: “البته مناسب بود که مسئولان سازمان ملل متحد به اندرز رهبر معظم انقلاب مبنی بر شنیده نشدن سخن آمریکا از زبان آنان توجه نموده و چنین بیان آشکاری از دبیرکل را مورد انکار قرار نمی‌دادند”.

پیش از حضور بان گی مون در ایران، سخنگوی وی گفته بود: “دبیر کل از این فرصت استفاده می کند تا در باره نگرانی ها و انتظارات جامعه بین المللی در خصوص موضوعاتی چون برنامه هسته ای، تروریسم، حقوق بشر و بحران سوریه با مقام های ایرانی گفت و گو کند”.

این در حالی است که روایت های منتشر شده در رسانه های ایرانی، متفاوت با این بوده است. رسانه های که در ایران منتشر می شوند، تنها سخنان رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده و اشاره ای کلی به سخنان بان گی مون داشتند.

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در حاشیه اجلاس سران در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه  نیز گفته بود که ایران همچنان مشکلات حقوق بشری زیادی دارد و بسیار مهم است که صدای مردم ایران در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شنیده شود. وی همچنین اضافه کرده بود که به همین دلیل از مسوولان جمهوری اسلامی خواسته که رهبران مخالف دولت، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند و فضایی برای آزادی بیان ایجاد کنند.