اسراییل چطور به دام ایران افتاد؟

نویسنده
اسلیت

» نگاه اسلیت به درگیری های غزه

هدف از پرتاب راکت های فلسطینی، کشتن یا نابود کردن نبود، بلکه هدف آزمودن توان تدافعی اسراییل و کیفیت سیستم “گنبد آهنین” اسراییل بود. این عملیات به خواست ایران انجام شد.

پس از چندین روز درگیری نظامی میان حماس و اسراییل، کارشناسان استراتژیک و تحلیلگران ستاد مشترک اسراییل درتلاش اند تا پرده از اقدامات حماس، دایر بر پرتاب راکت، بردارند. درحقیقت، حماس وارد ورطه ای ماجراجویانه و درعین حال ویرانگر شده و از قبل نیز می داند که در برابر ارتش پرقدرت اسراییل هیچ شانسی برای پیروزی ندارد.

جای هیچ شکی نیست که سیستم ضدموشکی “گنبد آهنین” کارآمدی خود را ثابت کرده، چرا که بیش از ۸۰ درصد از جنگ افزارهای درحال پرواز به مقصد اسراییل را منهدم ساخته. ولی ازسوی دیگر، زمانی که تعداد راکت های شلیک شده را برمی شمریم، مشکل تصور می شود که پرتاب کنندگان فلسطینی از دانش و توان کافی برای شلیک راکت برخوردار نباشند، چرا که اکثر این موشک ها و راکت ها به بیابان ها و اماکن خالی از سکنه اثابت کرده. اکنون کارشناسان نظامی براین باورند که صدها راکت پرتاب شده به هدف کشتن یا نابود کردن پرتاب نشده اند، بلکه هدف از پرتاب آنها آزمایش توان سیستم “گنبد آهنین” بوده است. حماس ازسوی دشمنان همیشگی تل آویو، جمهوری اسلامی و حزب الله، که علی رغم مداخلات دیگرشان در خاورمیانه، همواره درصدد نابودی اسراییل بوده اند، مأموریت یافته که این موشک ها را به خاک اسراییل پرتاب کند.

این ائتلاف شیعه-سنی به نظر تناقض آمیز می رسد، ولی درواقع استراتژی خاصی است که همواره ازسوی سران جمهوری اسلامی در منطقه خاورنزدیک دیکته شده. این استراتژی باعث شده تا دو منطق سیاسی و هویتی در کنار یکدیگر قرار گیرند: “جبهه مخالفت”، شیعه و سنی، که با اسراییل، ایالت متحده و غرب مخالف است؛ “محور تشیع” که خواسته ها و منافع اقلیت های شیعه را پراهمیت می داند. این مسأله به خوبی توضیح می دهد که چرا ایران روابطی را با این دو جنبش که ازسوی کشورهای غربی به عنوان جنبش های “تروریستی” طبقه بندی شده اند و معمولاً باید با یکدیگر به مقابله برخیزند، حفظ کرده است: حزب الله لبنان و حماس فلسطین.

نقش حزب الله شیعه لبنان در جنبش مقاومت علیه اشغال فلسطین و همچنین نقش آن در برابر ارتش اسراییل در زمان جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶، به این سازمان یک وجهه واقعی در جهان اعراب و مسلمانان داده که به مراتب بالاتر از وجهه ائتلاف شیعه و سنی است. ایران طی یک دهه اخیر روابط نزدیکی را ازطریق حمایت های سیاسی، مالی و ارسال محموله های تسلیحاتی ازطریق سودان و مصر، با حماس برقرار کرده. ایران براساس مواضع خود، می تواند در رأس “جبهه مخالفت” قرار گیرد و پرچمدار نهضت فلسطین در جهان اسلام باشد که ازسوی کشورهای عربی و شیخ نشینان خلیج فارس مورد خیانت قرار گرفته. اکنون حماس که از زمان تغییر حکومت در مصر به طور کامل منزوی بوده، به سوی ایران شیعه گرایش یافته است.

به همین دلیل، در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۴، اسامه حمدان، عالی رتبه ترین نماینده حماس در لبنان و عضو دفتر سیاسی این سازمان، بر “هماهنگی مقاومت اسلامی با حزب الله لبنان در نبرد علیه دشمن صهیونیست” تأکید ورزید. او از تبادل تجربه میان حماس و دیگر احزاب سخن گفت و خاطرنشان کرد: “یک نوع همکاری و هماهنگی دائمی در محل وجود دارد؛ امروز روابط میان حماس و حزب الله و ایران بسیار بهتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند.”

 

زرادخانه ای تقریباً دست نخورده

از دو سال پیش تاکنون، سازمان های مسلح نوار غزه به لطف وجود تونل های قاچاق با مصر، مجهز به موشک های دوربرد شده اند. جهاد اسلامی موشک های فجر-۵ ساخت ایران را دراختیار دارد که توسط حزب الله تأمین شده. این موشک ها می توانند تا ۹۰ کیلوگرم مواد منفجره را تا فاصله ای معادل ۷۵ کیلومتر حمل کنند. در نوامبر ۲۰۱۲، فرمانده سپاه پاسداران ایران پذیرفت که موشک هایی از این نوع را به هدف رسیدن به تل آویو برای غزه تأمین کرده است.

موشک های M-302 که توسط سوریه طراحی شده و طی روزهای اخیر نیز مورد استفاده قرار گرفته اند، می توانند به برد ۱۶۰ کیلومتر دست یابند. حماس نیز یک تولید محلی به نام M-75 دارد که برد آن به ۱۰۰ کیلومتر می رسد. این درحالی است که حماس از تجهیزات پیشرفته، کم استفاده کرده. توجه کارشناسان اسراییلی به موشک های سبکی جلب شده که حامل مواد منفجره نبوده اند و به همین دلیل مسافت بیشتری را پیموده اند. درواقع هدف از پرتاب این موشک ها این بوده که تا حد ممکن بیشتر وارد آسمان اسراییل شوند و مردم بیشتری را به وحشت بیندازند. و مهم تر از همه آنکه سیستم تدافعی اسراییل را در فضای گسترده ای به آزمون بگذارند.

به گفته کارشناسان تدافعی اسراییل، حماس نزدیک به ۱۰ هزار موشک دراختیار دارد که تقریباً ۳۰۰۰ عدد از آنها منهدم شده. این تئوری که گفته می شود حماس درتلاش است تا به یک هدف استراتژیک در اسراییل و برجای گذاشتن قربانیان بسیار دست یابد، معتبر به نظر نمی رسد. توان سیستم “گنبد آهنین” حماس را متقاعد ساخته که حملات اش بیهوده، و ادامه شلیک این موشک ها درنهایت بی اثر و گران تمام خواهد شد. به علاوه، این اقدامات می تواند به حملات نابودگرانه اسراییل، به لحاظ انسانی و تجهیزاتی، منجر شود.

این درحالی است که حماس ازسوی متحدان خود، ایران و حزب الله، مأموریتی را دریافت کرده که آزمایش سیستم ضدموشکی اسراییل را در یک شرایط جنگی تمام عیار و گسترده شامل می شود. هدف این بود که راکت ها تا حد ممکن به طور همزمان شلیک شوند تا میزان اشباع سیستم ضدموشکی “گنبد آهنین” مشخص شود. سقوط برخی از موشک ها در مناطق غیرنظامی هدف نهایی نبود، ولی می بایست ثابت می شد که سیستم تدافعی اسراییل به طور کامل ضدضربه نیست و محدودیت هایی دارد.

حماس در شب ۱۲ ژوئیه اعلام کرد که در ساعت ۹ شب خیل بزرگی از راکت ها و موشک ها به سوی تل آویو شلیک خواهد شد. این چالش درصورتی که به خوبی انجام نمی شد، می توانست بسیار خطرناک تمام شود. در ساعت اعلام شده، نفس در سینه تل آویو حبس شده بود؛ سپس همه چیز پایان یافت، ولی باران آتش همچنان ادامه داشت. حماس این چالش غیرقابل تحقق را ساده برگزار نکرد و حداقل یک پیروزی روانی به دست آورد، و همچنین توان تدافعی و شیوه های امنیتی اسراییل را در برابر چنین حمله گسترده موشکی آزمود.

همه به ناکارآمدی راکت های شلیک شده اشاره کردند، درحالی که هدف حماس جای دیگری بود. پرتاب موشک ها به سوی جنوب، مرکز و شمال، درواقع شامل یک سری عملیات گمراه کننده به هدف منحرف کردن توجهات از آماج های اصلی برای آزمودن قدرت تدافعی اسراییل بود: تل آویو، به عنوان پایتخت اقتصادی اسراییل؛ مرکز اتمی دیمونا در صحرای نگب؛ نیروگاه هادرا؛ فرودگاه بین المللی بن گوریون، و تأسیسات بندری اشدود و آشکلون.

حماس همچنین سیستم کنترل موشک خود را برای استفاده های بعدی در زمان حقیقی مورد آزمایش قرار داد. پهبادی که در کرانه های اشدود منهدم گردید، همین مأموریت را برعهده داشت؛ هدف آن نه کشتن و نه نابود کردن، بلکه صرفاً نزدیک شدن به کرانه های اسراییل و ثبت اطلاعات امنیتی ای بود که قبل از انهدام پهباد منتقل شوند.

ازاین پس، ایران و حزب الله می توانند از اطلاعات جمع آوری شده توسط حماس استفاده و مأموریت های دیگری را دیکته کنند.

منبع: اسلیت، ۱۷ ژوئیه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran