حمله به دانشجویان برای ربودن صندوق های رای

نویسنده

حسن زارع زاده اردشیر

در پی تداوم تنش و ناآرامی در دانشگاه امیر کبیر و رویارویی دانشجویان و بسیجیان، مقداد خلیل پور مدیر مسئول نشریه دانشجویی آتیه دستگیر و سه دانشجوی دیگر به دادگاه انقلاب احضار شدند. از طرف دیگر در حالیکه انجمن اسلامی منتخب دانشجویان در صدد برگزاری انتخابات شورای مرکزی خود است، بسیج دانشجویی خواستار اجرای انقلاب فرهنگی دوم و پاکسازی دانشگاه شد.

به دنبال ناآرامی های دانشگاه امیر کبیر، مدیریت این دانشگاه به صورت تلفنی مدیران مسئول نشریات ریوار، سرخط و آتیه را احضار کرده و از آنها خواسته بود که “در اولین فرصت برای ارائه توضیحات به دانشگاه مراجعه کنند.” اما صبح دیروز، در حالی که مقداد خلیل پور مدیرمسئول نشریه آتیه، پویان محمودیان مدیرمسئول نشریه ریوار و مجید شیخ پور مدیران مسئول نشریه سرخط همراه با 20 دانشجوی دیگر، قصد مراجعه به دانشگاه را داشتند در مسیر دانشگاه مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و در این بین مقداد خلیل پور بازداشت شد.

همچنین روز گذشته پس از بازداشت مقداد خلیل پور، حراست دانشگاه امیر کبیر احضاریه ای به مجید شیخ پور و پویان محمودیان ارائه کرد که آنها باید به دادگاه انقلاب مراجعه کنند.

در همین ارتباط مجید شیخ‌پور، با اشاره به بازداشت مقداد خلیل پور گفت: “تا زمان مراجعه ما به دادسرا هیچ نهادی نمی‌تواند ما را بازداشت کند و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی عده‌ای خودسر انجام شده که حتی مقررات قضایی را رعایت نمی‌کنند.”

این درحالی است که پیش از این قوه قضائیه دخالت افراد غیر دانشجو در انتشار نشریات حاوی اهانت به مقدسات را تایید کرده بود؛ اما به گفته دانشجویان، در روزهای گذشته بسیج دانشجویی، انتظامات، حراست و مدیریت دانشگاه امیر کبیر در صدد معرفی مدیران مسئول این نشریات دانشجویی و همچنین اعضای انجمن دانشجویان برآمدند.

فعالان دانشجویان این دانشگاه معتقدند اراده ای در دولت برای برخورد با دانشجویان وجود دارد و به همین علت عده ای در داخل دانشگاه برای این برخورد زمینه سازی می کنند.

در همین زمینه، علی عزیزی عضو مرکزی انجمن دانشجویان منتخب دانشجویان و عضو مرکزی دفتر تحکیم وحدت به روز گفت: “نیروهای امنیتی و اطلاعاتی می خواهند با دستگیری و یا برخوردهای گام به گام و تک به تک دانشجویان و همچنین اعتراف گیری از آنها، دانشجویان منتقد و فعال امیر کبیر را به عنوان مقصران اصلی حوادث دانشگاه معرفی کنند تا شرایط برای سرکوب فعالان دانشجویی دانشگاه فراهم شود. آنها در شرایطی به چنین کاری دست می زنند که به نظر ما در برخورد با دانشجویان با قوه قضائیه اختلاف دارند.”

پیش از این تعدادی دیگر از دانشجویان این دانشگاه دستگیر شده بودند که از بین آنها، احمد قصابان مدیر مسئول نشریه دانشجویی سحر و بابک زمانیان مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر همچنان در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارند.

روز گذشته مدیریت دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو ایسنا گفت: “بازداشت احمد قصابان مدیر مسوول نشریه دانشجویی سحر از سوی عوامل نیروی انتظامی انجام شده و طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی دانشگاه وی در حال حاضر جهت تحقیقات قضایی در بند عمومی زندان اوین بسر می‌برد.”

بر اساس اظهارات همراهان احمد قصابان، او توسط عده ای لباس شخصی دستگیر و با یک ماشین پژو 405 به شماره ایران ۲۲ ۷۸۶ د ۱۱به بازداشتگاه منتقل شد. یکی از ماموران هنگام دستگیری قصابان کارت شناسایی خود را نشان داده که عنوان اداره مبارزه با مواد مخدر را داشته است.

انتخابات انجمن

اگرچه در روزهای گذشته، به گفته دانشجویان تلاش های وسیعی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر [منتخب دانشجویان] به عمل آمد، اما دانشجویان انتخابات خود را برگزار کردند.

پیش از این، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر، در یک جمع خصوصی اعلام کرده بود برگزاری انتخابات انجمن، به معنای شکست نظام در دانشگاه پلی تکنیک است. بسیج دانشجویی هم با حمایت خرمشاد، معاون فرهنگی وزارت علوم در تلاش بود تا مانع برگزاری این انتخابات شود که به گفته یکی از دانشجویان، با برگزاری ناگهانی انتخابات غافلگیر شد.

برای برگزاری این انتخابات ابتدا شورای صنفی دانشگاه، کلاس های درس را تعطیل وبرگزاری تجمع و تریبون آزادی را اعلام کرد. اما در این تریبون آزاد تعدادی از دانشجویان عضو این شورا و انجمن از جمله مهدی ابوالحسنی، عضو هیئت رئیسه شورای صنفی دانشگاه، سجاد ویس مرادی، به عنوان نماینده نشریات دانشجویی و نماینده کانون های فرهنگی دانشگاه، حامد فخارزاده، دبیر شورای صنفی دانشگاه، آرش آرمون، از فعالین دانشجویی پلی تکنیک، نیما گرشاسبی، عضو هئیت نظارت بر انتخابات انجمن اسلامی، در حمایت از دانشجویان زندانی، اعتراض به توقیف نشریات دانشجویی، محکوم کردن پروژه انقلاب فرهنگی دوم و آمادگی برای برگزاری انتخابات انجمن سخنرانی کردند.

به گزارش شاهدان عینی، در مراسم شورای صنفی دانشگاه که بیش از 1500 نفر از دانشجویان در آن شرکت کرده بودند، پلاکاردهایی با عناوین زیر به چشم می خورد: “تنها راه رهایی، استعفای رهایی”، “مقداد هم به جمع یاران دبستانی اش پیوست…”، “احمد را آزاد کنید”، “گیرم که می زنید، گیرم که می کشید، با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید؟!“، “امروز بابک، احمد، مقداد، فردا…”، “امروز آرامیم ولی فردا…”، “من دچار خفقانم”، “خواسته فعالین فرهنگی، استعفای روزبهانی”، “دانشجو را به خانه اش راه نمی دهند”…

پس از پایان تریبون آزاد شورای صنفی، انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آغاز و تعرفه های آرا میان دانشجویان حاضر در این تجمع توزیع شد. به گزارش سایت اینترنتی دانشجویان امیرکبیر، دانشجویان هر یک با ارائه کارت دانشجویی و امضا فرم هئیت نظارت آرای خود را به صندوق ها ریختند اما به علت تجمع پرتعداد دانشجویان، در ساعت آغازین انتخابات علیرغم آنکه بیش از 2000 تعرفه میان دانشجویان توزیع شد، بخشی از دانشجویان به علت اتمام تعرفه رای نتوانستند در رای گیری شرکت کنند به همین دلیل هیئت نظارت بر انتخابات اعلام کرد با توجه به اتمام تعرفه، دانشجویانی که نتوانستند در رای گیری شرکت کنند، می توانند فردا، در روز دوم رای گیری، در انتخابات شرکت کنند.

اما پس از گذشت دو ساعت از برگزاری انتخابات و اتمام تعرفه رای، اعضای بسیج دانشجویی و همچنین انتظامات دانشگاه به سمت صندوق های رای حمله کردند. اما دانشجویان دانشگاه که با اطلاع از برگزاری انتخابات انجمن و حمله بسیج و انتظامات به برگزارکنندکان این انتخابات، برای حمایت از انجمن اسلامی از پیش در صحن دانشگاه حاضر شده بودند، اجازه ندادند انتظامات دانشگاه و بسیج در جریان رای گیری اخلال ایجاد کنند. در این هنگام تعداد زیادی از دانشجویان در مقابل صندوق های انتخابات انجمن اسلامی دیوار انسانی تشکیل دادند. بسیج و انتظامات چندین بار کوشید صندوق های آرا را برباید که این مسئله موجب زد و خورد مختصری میان دانشجویان و بسیجیان شد. دانشجویان شعار می دادند: “انجمن منتخب حمایتت می کنیم”، “انجمن بسیجی تعطیل باید گردد”، “بسیجی برو گم شو”، “بسیجی حیا کن، دانشگاه رو رها کن”، “توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد” و…

بر پایه این گزارش، پس از این حادثه صندوق های آرا و فرم های امضا به سرعت توسط نمایندگان هئیت نظارت مهر و موم و توسط دانشجویان به مکان امنی منتقل شد.

به گزارش خبرنامه امیر کبیر، در ادامه این تجمع که بر اثر حضور انتظامات، بسیج و بسیاری از دانشجویان دانشگاه بسیار شلوغ شده بود، علی عزیزی نایب دبیر انجمن اسلامی با بیان اینکه عده ای اغتشاش طلب قصد دارند تجمع آرام ما و انتخابات انجمن را به هم بریزند، گفت: “از دانشجویان خواهش می کنم با توجه به اتمام تعرفه های رای به تجمع خود خاتمه دهند و سعی کنند در دام تحریکات اغتشاش طلبان نیفتند و با آن ها درگیر نشوند.”

این گزارش می افزاید: “پس از آن انتظامات دانشگاه که گمان می کرد صندوق های آرا به دانشکده معدن و متالورژی منتقل شده است با هجوم به این دانشکده درب انجمن علمی و شورای صنفی این دانشکده را در جستجوی صندوق های آرا شکست اما صندوق ها را نیافت. نیروهای انتظامات سپس به کمدهای شخصی دختران دانشجو در این دانشکده حمله کردند و با شکستن قفل برخی از کمدها، وسایل شخصی دانشجویان را از داخل کمدها به دفتر انتظامات منتقل کردند. این حرکت انتظامات با واکنش شدید دانشجویان مواجه شد و دانشجویان به دفتر انتظامات حمله کردند. در این لحظه که نیروهای امنیتی دوربین به دست و نیروهای انتظامی در خیابان حافظ به وفور دیده می شدند، انتظامات با دانشجویان درگیر شد.”

در پایان این مراسم، نماینده هیئت نظارت به دانشجویان اطمینان داد که جای صندوق های رای امن است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. نیروهای انتظامات عنوان کرده اند که برخی از کارکنان این نیرو در جریان زد و خورد با دانشجویان مجروح و با آمبولانس به درمانگاه منتقل شده اند. اما دانشجویان حاضر در صحنه زد و خورد این ادعا را رد می کنند و آن را به حساب فضاسازی بسیج و حراست می گذارند.