اصول‌گرایان کج‌اندیش هم فتنه‌گر شدند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی از برنامه انتخاباتی دولتی ها

هم‌زمان با هشدار محمدرضا باهنر درباره “فتنه اصول‌گرایان کج‌اندیش”، مصباح یزدی نیز  از “فتنه‌های آینده” علیه “ولایت فقیه” ابراز نگرانی کرده و حیدر مصلحی هم از “برنامه سنگین دشمن برای انتخابات” خبر داده است.

همزمان با این اظهارات و در روزهای ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس نهم، فشار اصول‌گرایان بر اطرافیان احمدی‌نژاد ـ– که آن‌ها را جریان انحرافی می‌نامند ـ– بیشتر شده است. از جمله علی‌رضا زاکانی، از نمایندگان اصول‌گرای منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، این گروه را متهم کرده که قصد دارد برای به دست آوردن هر کرسی مجلس، 6 میلیارد تومان هزینه کند.

مصباح یزدی، که از وی با عنوان رهبر اصلی جبهه پایداری نام برده می‌شود، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه 9 دی –ـ متعلق به حمید رسایی، نماینده مجلس ـ– اعلام کرد که “بعضی از اشتباهات احمدی نژاد” را از همان روزهای نخست متوجه شده و تلاش کرده که “از ظهورش جلوگیری بشود، اما تلاش‌های وی “تأثیری نداشته است”.

وی درباره علت این مساله گفت: “عمده چیزی که مانع از اصلاح آن اشتباهات شد، دلبستگی ایشان به یک شخص خاصی بود، که هنوز هم برای بنده این یک معمایی است که این چنین آدمی با این فراست با این هوش با این کارآمدی، چطور شیفته یک نفری می شود که از خودش ضعیف تر است و صدها نقطه ضعف در آن قابل رؤیت است. برای بنده هنوز این معما باقی است. اما به هر حال یک واقعیتی است”.

وی همچنین درباره دلیل حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات گفت: “اینکه برخی می گویند نباید آن روز حمایت می کردیم، چنین انتظاری مبتنی بر اصول نیست. اما هر جا انسان متوجه شد که این فرد پایش را از اصول و مبانی کج گذاشته، باز تکلیف دینی و عقل می گوید که باید برای جلوگیری از انحراف در برابرش ایستاد تا اصول حفظ شود”.

وی همچنین به صراحت حمایت خود از احمدی‌نژاد را اشتباه خواند و گفت: “ممکن است آن وقت که حمایت کردم بی جا بوده ولی الان می فهمم که نباید حمایت کنم”.

مصباح یزدی  همچنین اضافه کرد که “نوک پیکان همه توطئه‌ها و فتنه‌های اخیر و حتی فتنه های آینده” به سوی “اصل ولایت فقیه” است.

در همین حال محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هفتم، در یک سخنرانی در اصفهان، از اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان “رهبر جریان انحرافی” نام برد که در صورت مخالفت یک وزیر با وی، احمدی‌نژاد “او را عزل و در این امر لحظه‌ای نیز تردید نمی‌کند”.

وی همچنین با اعلام اینکه در انتخابات به احمدی‌نژاد رای نداده است، اعلام کرد که می‌دانسته “احمدی‌نژاد زمانی روبه‌روی آقا می‌ایستد” و با اشاره به خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد گفت: “من این را در فضای سیاسی کشور پاک شده نمی‌دانم، در حال حاضر با هم کار می‌کنیم و مشکل و دعوایی نداریم اما این کار کوچکی در فضای نظام جمهوری اسلامی نبود”.

باهنر با اشاره به عدم رضایت رهبر جمهوری‌اسلامی درباره استفاده از مشایی در پست‌های دولتی، گفت: “همان 20 میلیونی که او را بالا برد رئیس‌جمهور را پایین می‌آورند و این برداشت شخصی من است… خدا نکند روزی برسد که ما از اصل عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در کشور استفاده کنیم که به نفع هیچ‌کس نیست”.

وی همچنین اعلام کرد که به نظر وی “فتنه آینده” نه توسط جریان انحرافی، بلکه توسط اصول‌گرایان کج‌اندیش روی خواهد داد.

سخنان مشایی درباره امکان برکناری احمدی‌نژاد، در حالی بیان می‌شود که مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه، نیز خبر از آن داده است که “در قضیه وزیر اطلاعات و قهر 11 روزه آقای رئیس جمهور، خود آقای احمدی نژاد به رهبری گفت اگر من نتوانم با وزیر اطلاعات کار کنم، می‌توانم استعفا بدهم یا نه؟ که رهبری هم به آقای احمدی نژاد فرمودند می‌توانی استعفا بدهی؛ بعد رئیس جمهور می‌گوید من رفتم 11 روز در خانه نشستم تا فکر کنم استعفا بدهم یا نه، که البته من این کار آقای احمدی نژاد را درست نمی‌دانم”.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش “جریان انحرافی” را به یک “تومور بدخیم” تشبیه کرد که “کنار مغز و نخاع این بدنه” قرار گرفته و “جراحی آن ممکن است تبعاتی برای نظام داشته باشد”.

این نگرانی اصول‌گرایان در روزهای گذشته تشدید شده است. پیش از این علی‌رضا زاکانی نماینده مجلس گفته بود: “برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” وی مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان عنوان کرد. رقمی که به گفته وی قرار است 150 نماینده متبوع این جریان را به پارلمان بعدی جمهوری اسلامی بفرستد.

در همین حال خبرگزاری فارس هم اعلام کرده است که رحیم‌مشایی “سرگرم واگذاری پی‌در‌پی مسوولیت‌های دولتی” است که ارتباط مستقیمی با “ماموریت وی برای ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی جریان انحرافی” دارد.

 این سایت، برکناری مشایی از ریاست کمیسیون فرهنگی دولت و همچنین نمایندگی دولت از شورای نظارت بر صدا و سیما، را به منظور فعالیت‌های وی برای انتخابات دانسته است.

از سوی دیگر برخی سایت‌ها خبر دادند که “جریان انحرافی” 1000 سایت و وبلاگ برای پیروزی در انتخابات مجلس نهم راه‌اندازی کرده است.

پیش از این اصول‌گرایان بارها اعلام کرده بودند که اطرافیان احمدی‌نژاد قصد دارند حداقل 150 کرسی مجلس را در اختیار خود بگیرند.