دلخوری و گله‌مندی سپاه از احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» نماینده ولی‌فقیه اعلام کرد:

هم‌زمان با اوج‌گیری انتقاد اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد و معرفی رییس دولت دهم به عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، خبر داد که این نهاد نظامی – امنیتی از محمود احمدی‌نژاد “دلخور” است و از وی “گلایه” دارد.

وی گفته گرچه احمدی‌نژاد عملکردی قابل دفاع داشته، اما “در برخی موارد موجب دلخوری و گله‌مندی‌ها” شده است. سعیدی دلیل این گله‌مندی‌ها را نیز چنین بیان کرده: “توقع داشتیم که ایشان همانند دوره‌ی نهم در چارچوب‌ها حرکت کنند و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشاند. من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که شما می‌توانستید قهرمان تاریخ معاصر ایران شوید، اما نشد، البته دلایلش را باید از ایشان پرسید. ما از حمایتهای‌مان از ایشان پشیمان نیستیم، اما گله‌مندیم”.

سخنان سعیدی در حالی بیان شده که وی پیش از این نیز درمصاحبه با روزنامه اعتماد، درباره احمدی‌نژاد گفته بود: “من در آقای احمدی‌نژاد یک تغییر دارم می‌بینم. این تغییر هم در نگرش، رفتار و عملکرد ایشان قابل مشاهده است”. او درباره‌ی دلیل حمایت از احمدی‌نژاد نیز گفته بود: “ما که علم غیب نداشتیم. این متاسفانه نوع ذائقه آدم‌هایی است که مکتبی حقیقی نیستند. ارتباط با امریکا چیزی است که هم آقای هاشمی و هم خاتمی و هم احمدی‌نژاد به دنبال آن بوده‌اند و هر کدام‌شان هم می‌خواستند این مساله را به نام خودشان تمام کنند. من نمی‌دانم این کوفتی (ارتباط با امریکا) چه هست که آقایان می‌خواهند مدالش را بر گردن خودشان بیندازند. من واقعا نمی‌دانم الان در ذهن احمدی‌نژاد چه می‌گذرد که بحث ارتباط با امریکا را مطرح می‌کند… به هر حال ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آینده ایشان می‌خواهد چه کار کند”.

این البته نخستین بار نیست که برخی از مقام‌های سپاه پاسداران یا منصوبان رهبر جمهوری‌اسلامی به انتقاد از احمدی‌نژاد می‌پردازند. پیش از این سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران هم گفته بود: “برادر عزیزم، مدل جدیدی را شروع کرده‌اید و یا اینکه با شما شروع کرده‌اند اما می‌خواهم بگویم فرصت شما تمام شده است. مواضعی که دارید و برخی از آنها را در سفر اخیرتان به نیویورک مطرح کردید، حرف‌های دو پهلو است و پالس‌ها و چراغ سبز به آن طرف نشان می‌دهد. لذا مواضع شما ما را اذیت می‌کند. به همین خاطر می‌خواهم بگویم مواضع‌تان را برگردانید و حرف‌تان را عوض کنید. این مدلی که شما دارید در گذشته برخی‌ها داشتند و آقا روح الله جلوی آن ایستاد. اگر مردم می‌خواستند نوکر آمریکا باشند و با آمریکا روابط داشته باشند اصلا چرا انقلاب کردند. رای مردم به شما رای به ارزش‌های عدالت محور بود. پس بدانید الان وقت این حرف‌ها نیست. اگر بنا باشد بر خلاف بیان رهبری که ما در وضعیت بدر هستیم، نه شعب ابیطالب، بخواهید با چنین وضعیتی به رهبری بگویید تحلیلشان راجع به تحریم‌ها اشتباه است و تاثیر بر جامعه بگذارید، باید بگوییم موهای ما در آسیاب سپید نشده و حواس ملت کاملا جمع است”.

با بالا گرفتن فشارهای اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، مسئولان از احمدی‌نژاد به عنوان مقصر اصلی مشکلات نام می برند. در همین راستا علی سعیدی حتی گفته بود که سیدعلی خامنه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری حامی احمدی‌نژاد نبوده است: “رهبری نسبت به شعارهای آقای احمدی‌نژاد نظر مثبت داشتند و گرنه این‌طور نبود که ایشان از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌ جمهوری حمایت کنند”.

این در حالی است که علاوه بر سخنان تلویحی مقام‌های سپاه پاسداران درباره حمایت رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، علی مطهری گفته بود: “در انتخابات سال ۸۸ بیش از ۹۰ درصد اصول‌گرایان می‌گفتند میل آقا به احمدی‌نژاد است”.

سعیدی اواخر شهریور سال جاری، ضمن پیش‌بینی بروز مشکلات بر اثر تحریم‌های اقتصادی و احتمال اعتراض مردم، گفته بود: “دشمن روی دو چیز متمرکز شده است؛ یکی شکستن مقاومت مردم و وادار کردن آن‌ها به اعتراض و دوم تغییر محاسبات رهبری که باید پادزهر این دو تهدید را تهیه کنیم”.

سخنانی که به عقیده ناظران تلاشی است در جهت مصون ماندن رهبر جمهوری اسلامی از انتقادها. این در حالی است که آیت الله خامنه ای پیش از این در سفر به شهر قم و در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دفاع از احمدی‌نژاد پرداخته و گفته بود که وقتی احمدی‌نژاد به خارج از کشور می‌رود٬ وی احساس نگرانی نمی‌کند. رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین “عدم اعتقاد وی به حاکمیت دوگانه” را یکی از علل برتری احمدی‌نژاد نسبت به خاتمی دانسته بود.