دروغ های احمدی نژاد و سرما باز تلفات می‌دهد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ورزقان همچنان می لرزد

شهر زلزله زده ورزقان و روستاهای اطراف آن دیروز ۲۹ بار دیگر لرزید. به گفته مقام‌های دولتی منطقه، این زلزله‌ها باعث شد تا خانه‌هایی که در زلزله اواسط تابستان خراب شده و در ماه‌های اخیر در حال تعمیر بودند، مجددا تخریب شوند.

بر اثر زلزله‌های دیروز که شدید‌ترین آن‌ها ۱.۵ ریش‌تر شدت داشت حداقل ۵۰ نفر مجروح شدند.

به گفته رئیس شورای شهر ورزقان تعدادی از اهالی منطقه هم که در حال تعمیر ساختمان بودند از داربست ها سقوط و فوت کرده اند.

به گفته فریبرز طرلانی، این حادثه ثابت کرد خانه های آسیب دیده قابلیت تعمیر و بازسازی را نداشته و ضروری است که به تمامی زلزله زدگان اعم از افرادی که خانه هایشان تعمیراتی است و آنها که خانه هایشان تخریب شده کانکس اهدا شود.

او تصریح کرد: “خانه های تعمیراتی امکانات مناسب برای سکونت را نداشته و از سوی دیگر ترس و اضطراب مردم در بازگشت به خانه های تعمیراتی مانع از اسکان آنها در خانه هایشان می شود که با این اوصاف و با سرد شدن هر روزه هوا، سرما تلفات به جا خواهد گذاشت.”

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های ایران، بسیاری از خانه ها و دیوارهایی که در زلزله قبلی ورزقان خراب نشده بودند در زلزله دیروز خراب شدند اما چون اهالی منطقه در کانکس ها و چادرها زندگی می کنند، تلفات زمین لرزه به اندازه دفعه قبل نبوده است.

فروریختن ساختمان های در حال تعمیر در زلزله دیروز در حالی رخ داده که کمتر از یک هفته قبل محمود احمدی نژاد ادعا کرده بود در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی، دولت یک رکورد جهانی ثبت کرده که کسی نمی تواند آن را بشکند.

به گفته رئیس دولت، در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی رکودی در جهان ثبت شد که به راحتی قابل شکستن نیست و اگر هم روزی شکسته شود در ایران، اتفاق خواهد افتاد.

احمدی نژاد گفته بود که در هفته گذشته سه هزار واحد مسکونی تازه ساز به زلزله زدگان آذربایجان تحویل داده شده است.

در آمار متفاوت دیگری، خبرگزاری ایرنا، ارگان رسمی دولت، جلوتر از رییس خود گام برداشته و تعداد خانه های تحویل شده را ۴ هزار واحد اعلام کرده است.

علاوه بر محمود احمدی نژاد و خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، وزیر کشور نیز مدعی شده است که در بازسازی ویرانه های زلزله آذربایجان شرقی بسیار موفق عمل کرده و چنین ساخت و سازی در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

وزارت مسکن و شهرسازی را هم باید به این لیست افزود که خبر بهره برداری از ۳۰۰۰ واحد مسکن زلزله زدگان را اعلام کرده است.

 

نماینده مجلس: احمدی نژاد دروغگو است

این در حالی است که نماینده اهر و هریس در مجلس با نام بردن از احمدی نژاد او را بابت ارائه این آمارها “دروغگو” خطاب کرد. او گفته که تمام آمارهای دولتی دروغ است.

عباس فلاحی باباجان به سایت خانه ملت گفته است که حتی ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد. به عبارتی آمار دولت بالغ بر سه برابر واقعیت است.

وی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری میراث فرهنگی هم گفته است: “بارها اعلام شده است که نزدیک به سه هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده در حال ساخت است. چه کسی گفته است سه هزار واحد؟ بروید در منطقه و ببینید کدام خانه را تحویل مردم داده اند؟”

نماینده اهر و هریس با اظهار تاسف از برخی از آمارهای دروغین اعلام شده در مورد مناطق زلزله زده آذربایجان غربی آن را با هدف دلخوشی مردم و بهانه ای برای خروج مسوولان از منطقه خوانده و به صراحت از شخص احمدی نژاد نام برده و گفته است: “یک هزار و ۱۲ واحد مسکونی تاکنون ساخته شده اما در زمانی که رئیس جمهور می‌آید اعلام می‌کنند ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده است؛ چه کسی می گوید این خرابه ۳ هزار واحد است؟ ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد.”

وی توضیحات بیشتر را به CHN داده و گفته است: “در شهرستان اهر و هریس حتی یک ساختمان ساخته نشده است.”

فلاحی باباجان افزوده که در شهر اهر بر اثر زلزله ۳۸۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده بودند.

به گفته نماینده اهر و هریس، هنوز در بسیاری مناطق آوار برداری هم انجام نگرفته است. اینها همه شعار است. در برخی روستاها تعداد محدودی ساختمان ساخته شده که حدود ۱۰۱۲ مورد است. ساختمان هایی که برخی از آنها دارای سقف هستند و برخی تنها دیوار دارند. تعدادی هم در مرحله فونداسیون و زیر ساخت باقی مانده است. این شعار ها و آمار های عجیب و غریبی که این روزها درباره ساخت و ساز در مناطق زلزله زده می شنویم، همه حرف است. در منطقه مصالح برای ادامه ساخت و سازها وجود ندارد.

در زلزله ۲۱ مرداد سال جاری در استان آذربایجان شرقی بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۵ هزار نفر مجروح شدند.

 واکنش دیرهنگام مقام های دولتی و آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به این زلزله، واکنش فعالان اجتماعی و رسانه های اجتماعی را در پی داشت. در آن هنگام صدا و سیمای زیر نظر رهبر، اخبار و گزارش های مربوط به زلزله را در اولویت چندم پخش می کرد و در نخستین شب بعد از وقوع زلزله هم اقدام به پخش برنامه طنز “خنده بازار” کرد.

این منطقه پس از زلزله بزرگی که اواسط تابستان گذشته شاهد بود، به دفعات دستخوش زلزله‌های کوچک تری شده است. رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان ورزقان و روستاهای اطراف آن تاکنون انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

علیرغم فرارسیدن فصل سرما در استان سردسیر آذربایجان شرقی و بارش باران، بسیاری از مردم آسیب دیده همچنان در چادر و کانکس زندگی می کنند. هر از چند گاهی اخباری درباره آتش سوزی در چادرهای آنها منتشر می شود.