تهدید اوباما: برای حمله به ایران درنگ نمی‌کنم

نویسنده
نیما فرح آبادی

» همزمان با هشدارهای اسرائیل عنوان شد

رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار در روزهای اخیر تهدید کرد که برای حمله به ایران با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته ای درنگ نخواهد کرد.

باراک اوباما روز گذشته در سخنرانی خود در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) هشدار داد که “هر وقت برای دفاع از آمریکا و منافعش” تشخیص بدهد که “استفاده از زور ضروری است” در انجام این کار درنگ نخواهد کرد.

از آیپک به عنوان قدرتمندترین لابی یهودیان طرفدار اسرائیل در آمریکا نام می برند و جلب حمایت اعضای بانفوذ آن برای روسای جمهور و سیاستمداران این کشور اهمیت زیادی دارد.

باراک اوباما چند روز پیش از آن نیز به مجله آتلانتیک گفته بود که درباره در نظر گرفتن گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی “جدی است و بلوف نمی زند.”

او در عین حال به اسرائیل هشدار داد که مدام ایران را تهدید به حمله نظامی نکند زیرا “نباید به جمهوری اسلامی اجازه داد که نقش قربانی را بازی کند.”

رئیس جمهور آمریکا اما در سخنان روز گذشته خود در آیپک و در حضور شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز تاکید کرد که سیاست دولتش “جلوگیری از اتمی شدن ایران است و به مهار تهدیدهای ناشی از یک ایران هسته‌ای اکتفا نمی‌کند.”

اوباما همچنین گفت که در دوران ریاست جمهوری‌اش “تعهد کامل خود را نسبت به موجودیت و امنیت اسرائیل عملی کرده است” و افزود که “از اسرائیل در برابر همه تهدید‌ها دفاع می‌کنیم.”

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با انتقاد شدید از محمود احمدی نژاد بابت رد واقعه هولوکاست گفت که “هیچ دولتی در اسرائیل، توانایی هسته‌ای نظامی را در دستان حکومتی در ایران که انکار کننده هولوکاست است، تحمل نخواهد کرد.”

او در عین حال لفاظی زیاد درباره احتمال جنگ علیه ایران را به دلیل بالا رفتن قیمت نفت به سود جمهوری اسلامی دانست و گفت که “اکنون وقت این رجزخوانی ها نیست.”

اوباما در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بر این باورند که ایران “هنوز تصمیم به ساخت بمب نگرفته است” ولی بر حق اسرائیل برای تصمیم گیری مستقل درباره امنیت خود تاکید کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده با اشاره به زمزمه هایی که اخیرا در مورد احتمال تن دادن آمریکا به اتمی شدن جمهوری اسلامی و مسلح کردن کشورهای همسایه برای ایجاد توازن قوا مطرح شده است، گفت: “رهبران ایران باید بدانند که من چنین سیاستی ندارم. سیاست من جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی است.

 

تهدیدات اسرائیل

سخنان تند روز گذشته باراک اوباما در حالی مطرح شد که تعدادی از مقام های ارشد دولت آمریکا در روزهای گذشته با تکرار ارزیابی سازمان های اطلاعاتی این کشور درباره عدم تصمیم گیری حکومت ایران برای تولید سلاح های اتمی، ادامه فشارهای بین المللی را بهترین گزینه برای فشار به جمهوری اسلامی برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم دانسته اند.

رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کند. موضوع ایران و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، اصلی ترین محور این مذاکرات است.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل بارها تهدید کرده اند که برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای، گزینه حمله ای برق آسا علیه تاسیسات اتمی ایران را مد نظر دارند.

اسرائیل پیش از این سابقه دو حمله نظامی برق آسا علیه نیروگاه های هسته ای عراق و سوریه را در کارنامه دارد.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا چند روز پس از آن بیان شد که فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور از آمادگی و توان عملیاتی نیروی هوایی آمریکا برای حمله به ایران خبر داد.

ژنرال نورتون شوارتز، فرمانده نیروی هوایی آمریکا که روز چهارشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت، با این حال از اظهار نظر صریح درباره کارایی بمب‌های سنگرشکن آمریکایی برای نفوذ به تاسیسات هسته‌ای ایران خودداری کرد و گفت: “ما توان عملیاتی داریم و هیچ کس دوست ندارد وقتی این بمب‌ها استفاده می‌شود، در آن محل باشد.”

او افزود که نیروی هوایی آمریکا به همراه دیگر نیروهای مسلح این کشور، “گزینه‌های مختلفی را برای حمله به ایران” در اختیار کاخ سفید گذاشته‌اند.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا همچنین گفت تا آنجا که به گزینه نظامی مربوط است، ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای جنگی خاورمیانه، که جنگ احتمالی با ایران را هدایت خواهد کرد، از اینکه همه پیش‌بینی‌های لازم و گزینه‌ها در جنگ با ایران در نظر گرفته شده، راضی است.

هم اکنون جمهوری اسلامی و غرب آمادگی خود را برای از سر گیری مذاکرات بر سر برنامه هسته ای اعلام کرده اند اما هنوز زمان و محل برگزاری احتمالی این مذارکات مشخص نیست.

نخست وزیر اسرائیل که پیش از ورود به آمریکا به کانادا سفر کرده بود در واکنش به این مسئله گفته است که جامعه جهانی نباید با از سرگیری مذاکرات هسته ای غرب با جمهوری اسلامی، در آنچه که “تله ایران” نامید، بیفتد.

نتانیاهو که در کنفرانس خبری مشترک با استفن هارپر، همتای کانادایی خود صحبت می کرد افزود که دولت ایران قصد دارد از گفت و گوهای هسته ای با غرب برای کاستن از فشار جهانی استفاده کند.

او در پاسخ به سئوالی درباره اقدام احتمالی دولت اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران گفت که آن کشور “حق دارد” از خود در برابر جمهوری اسلامی دفاع کند.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا هم در این کنفرانس خبری گفت کانادا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند ولی تاکید کرد که کانادا در پی یافتن راه حل صلح آمیز برای پایان دادن به اختلاف غرب با ایران است.