به ایران حمله نکنید

نویسنده

» گزارش وای نت در باره مقاله نویسنده یهودی ایرانی

رویا حکاکیان، نویسنده ایرانی - آمریکایی یهودی، در مقاله ای در نیویورک تایمز خطاب به اسرائیل نوشته است “کمتر دو ملتی تا این حد عمیق در شکل دادن به یکدیگر دخیل بوده اند و تا این حد از دین خود به یکدیگر عافل مانده اند.”

حکاکیان به وای نت گفت عکس العمل ها به مقاله او که در آن نوشته بود “بمباران ایران توسط اسرائیل مانند بمباران بخشی از تاریخ یهود است” متفاوت بوده است. او گفت برخی از پاسخ ها از سوی یهودیان عصبانی بیان شده است که می گویند او ساده لوح است و خطر جدی یک ایران هسته ای را درک نمی کند.

حکاکیان که با خانواده خود پس از انقلاب اسلامی سال 1979 به آمریکا مهاجرت کرده است تا کنون 5 بار به اسرائیل سفر کرده است. او می نویسد که با دوستان خود در ایران از طریق فیس بوک در ارتباط است که به قول او رژیم «هیولای» تهران نتوانسته آن را تحت کنترل بیاورد. حکاکیان می گوید به همین دلیل است که رژیم تهران، درست مانند دولت چین، قصد دارد اینترنت را بطور کامل مسدود سازد.

وی در مورد رویارویی اسرائیل و ایران می گوید او نمی تواند طرف هیچ کدام را بگیرد، مثل کودکی که پدر و مادر او از هم جدا شده باشند. حکاکیان می گوید هر دو فرهنگ در شکل دادن به او نقش برابری داشته است.

او معتقد است حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران خلاف ارزش ها و معیارهای یهودی است. او می گوید یهودیان همواره طرفدار ضعفا بوده اند.

او مدعی است که تنها ایرانیان یهودی که در خارج زندگی می کنند قادرند احساسات مردم ایران و زندگی تلخ آنها را درک کنند.

وقتی نظر حکاکیان را در مورد نحوه حل بحران هسته ای ایران پرسیدند، او گفت به عوض تمرکز بر ایران، جامعه بین المللی باید بر مساله سوریه متمرکز شود؛ به گفته او حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه پیروزی بزرگی علیه رژیم تهران است، بدون اینکه یک بمب هم منفجر شده باشد.

حکاکیان می گوید مردم ایران احساسات ضد اسرائیلی ندارند و ایران تنها کشوری بود که در زمان جنگ دوم لبنان در سال 2006 در آن تظاهراتی علیه اسرائیل رخ نداد. وی می گوید مناقشه فلسطین و اسرائیل دیگر مشغله مردم ایران نیست و آنها دیگر تبلیغات رژیم را در خصوص اسرائیل “نمی خرند”.

حکاکیان ادعا می کند که تا آنجا به افکار عمومی مربوط می شود، ایران آمادگی یک انقلاب را دارد. نظر سنجی که اخیرا در تهران انجام شده است نشان می دهد که دو سوم ایرانی ها منظم نماز نمی خوانند. این نویسنده می گوید آنها اعتقادشان به خدا را از دست نداده اند ولی هر چه بیشتر به ارزش های سکولار روی آوردند.

در صورت حمله اسرائیل به ایران، یهودیان جمهوری اسلامی باید مخفی شوند. او می گوید چنین حمله ای در نهایت اسرائیل را در منطقه ضعیف می کند.

به اعتقاد این نویسنده، ایران می تواند متحد بزرگی برای اسرائیل، در یک منطقه پرکشمکش باشد و جایی باشد که تغییر رویکرد به اسرائیل از آنجا شروع شود.

این نویسنده یهودی برنده شدن جایزه اسکار توسط یک فیلم ایرانی را “پیروزی مخالفان” توصیف کرد.

منبع: وای نت – 3 مارس