ما بیکار نیستیم پاسخ رسانه ها را بدهیم

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

مسئولان آموزش و پرورش همچنان از ارائه جزییات آتش سوزی در مدرسه ابتدایی روستای درود زن فارس به رسانه ها خودداری می کنند. این دومین حادثه از این دست، طی ماه اخیر بود که طی آن 16 کودک دچار سوختگی شدید شدند.

daneshamozbib.jpg

رسانه های محلی در شیراز از تداوم سانسور خبری مسوولان در باره آتش سوزی دو مدرسه در این استان خبر دادند. به نوشته این رسانه ها در حالی که طی یک ماه گذشته 16 دانش آموز در دو مدرسه در شهرستان سروستان و روستای درود زن دچار سوختگی شدید شدند، محمد حسین روزی طلب، رئیس آموزش و پرورش فارس که در استان بوشهر به سر می برد، با انتقاد از مطبوعات و رسانه ها در مورد پی گیری جزییات آتش سوزی این دو مدرسه گفت: “بیست روز از این حادثه گذشته، چرا حالا علل و چگونگی بروز آن را دنبال می کنید؟”

روزنامه افسانه شیراز نیز در روزهای اخیر، به نقل از فرامرزی، یکی از مدیران آموزش و پرورش استان فارس، نوشت: “ریاست آموزش و پرورش استان بیش از اینکه پاسخگوی این قبیل سئوالات باشد دغدغه و کار دارد و به هیچ وجه جوابی برای تدابیر احتمالی پیشگیری از این حوادث ندارد”. این مقام آموزش و پرورش فارس همچنین به خبرنگاران این روزنامه گفته که “برای مصاحبه با ریاست، باید مراحل نامه نگاری انجام شود و در صورت صلاحدید، ایشان پاسخگو هستند در غیر این صورت پاسخی برای اینگونه سئوال ها ندارند. ما بیکار نیستیم که پاسخ رسانه ها را بدهیم”.

مسئول حراست آموزش و پرورش درود زن نیز به سایت خبری فارس نگار گفته است: “برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهیم، باید با حراست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس هماهنگ کنید”. او فقط اعلام کرده که” وضعیت دانش‌آموزان خوب است و تعدادی از آنها از بیمارستان مرخص شده اند”.

خبرگزاری ایسنا طی یک ماه گذشته، از دو بار حریق در مدارس استان فارس خبر داد. البته خبر یک مورد از این آتش سوزی ها پانزده روز بعد و توسط محمد نیازی رییس سازمان بازرسی کشور در جلسه ای با مسئولان آموزش و پرورش فاش شد. پس از آن بود که در بیست و نهم آذر، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر توضیح پیرامون حادثه آتش‌سوزی مورد اشاره در سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: “این اتفاق حدود 15 روز پیش در سروستان استان فارس رخ داد که علت آن هجوم دانش‌آموزان هنگام ورود به کلاس و واژگون شدن بخاری نفت‌سوز بود”. مشاور وزیر آموزش‌وپرورش همچنین به خبرنگاران گفت: “بر اثر این حادثه 8 دانش‌آموز آسیب دیدند که هزینه‌های درمانی آنها پرداخت شد”.

دومین آتش سوزی نیز در مدرسه ابتدایی روستای دورودزن و هنگامی به وقوع پیوست که یکی از دو کلاس این مدرسه، بر اثر افتادن بخاری نفت سوز علاء الدین دچار حریق شد.

منابع مطلع گفته اند دانش آموزان از ترس مدیر دبستان در کلاس را بسته و خود اقدام به خاموش کردن آتش کردند، اما با گسترش آتش سوزی و تا رسیدن مسئولان مدرسه، شش دختر و دو پسر دانش آموز از ناحیه دست و پا و صورت دچار سوختگی شدید شدند.

بعد از این حادثه، مسئولان آموزش و پرورش فارس مانع از انتشار خبر آتش سوزی شدند و در عوض با اعزام نمایندگانی به نزد خانواده دانش آموزان آسیب دیده و پذیرفتن هزینه های درمانی آنها تلاش کردند تا از انتشار خبر آن جلوگیری کنند.برخی ها دلیل اصرار مسئولان آموزش و پرورش بر عدم انتشار اخبار این حوادث را سخنان محمود فرشیدی عنوان می کنند که پیشتر و در پاسخ به انتقادات رسانه ها از عملکرد بیش از یک ساله خود گفته بود: اگر حادثه‌‏ ای مانند مدرسه سفیلان رخ دهد برای پاسخگویی به افکار عمومی باید استعفا دهم.

با این حال وقتی چندین کودک دانش آموز در این دو حادثه سوختند، وزیر آموزش و پرورش نه تنها استعفا نداد بلکه او و همکارانش تلاش کردند سانسور را جایگزین پاسخ گویی به افکار عمومی کنند. آن هم در حالی که در هفته های اخیر دستکم در دو حادثه دیگر نخست 27 دانش آموز در جنت آباد تهران دچار گازگرفتگی شدند، و چند روز بعد فروریختن سقف مدرسه شهید کاظمی دلفان، منجر به مجروح شدن چند دانش آموز این مدرسه شد.


از سفیلان تا دورودزن

بزرگترین آتش سوزی در مدارس در سال های اخیر دو بار در سال 73 در شهرهای رشت،و در سال 83 در روستای سفیلان لردگان رخ داد. آتش سوزی مدرسه سفیلان منجر به مرگ 13 دانش آموز و معلم شان شد. در هیچ یک از این موارد وزرای آموزش و پرورش استعفا ندادند، و البته چاره ای نیز برای حوادثی چون آتش سوزی که دانش آموزان را در مدارس تهدید می کند، اندیشیده نشد.

و حالا نیز مسئولان آموزش و پرورش به جای پاسخ گویی، تلاش می کنند مانع از انتشار اخبار مربوط به فاجعه آتش سوزی در دو مدرسه سروستان و دوروزن شوند.

برخی از آنان نیز ، در میان سکوت مجلس و هیاهوی انتخابات،سوختن دانش آموزان را اتفاق مهمی ندانستند.حتی وقتی خبرنگار خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، با روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان فارس تماس گرفت تا خبر مربوط به سانحه را اطلاع رسانی و پیگیری کند،این سازمان از هرگونه اطلاع رسانی شفاف امتناع کرد.کارشناس روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: “موضوع آتش‌سوزی درمدرسه مربوط به چندهفته پیش است و اتفاق خاصی نیفتاده اگر هم موضوعی است ما بی‌خبریم”. همین خبرگزاری اما گزارش کرد که “شماری از مسوولان استانداری و اجرایی‌فارس صبح پنجشنبه‌ازدانش‌آموزان مجروح حادثه آتش سوزی مدرسه در منطقه درودزن شهرستان مرودشت فارس عیادت و از خانواده‌های آنان دلجویی کردند”.

این همه هیات که در چند هفته گذشته به نزد خانواده دانش آموزان اعزام شده اند، اما هیچ یک برای تحقیق و مقصر یابی نبوده،و هیچ اطلاعی هم در این باره در اختیار رسانه ها قرار نداده اند. این مسئولان نیز لابد از جنس همان مدیران مورد تایید وزیر آموزش و پرورش هستند که به جای خدمت گزاری به مردم توصیه می کنند، از گناه بپرهیزند تا زمین لرزه نیاید. مثل علی زابلی، رییس آموزش و پرورش استان یزد،که در جریان مانور زلزله، با حضور در مدرسه راهنمایی دخترانه شاهد یزد، گفته بود: “یکی از عوامل بروز زلزله در مناطق مختلف گناه کردن زیاد مردم است که این گناه زیاد باعث غضب خداوند متعادل و بروز زلزله می‌شود”.

با همین نگاه است که سوختن چندین دانش آموز در دو مدرسه دورود زن و سروستان در فارس، فروریختن سقف مدرسه در کاکاوند،گازگرفتگی دانش آموزان در مدرسه ای در تهران،تصادف سرویس مدرسه و مرگ دانش آموزان در اصفهان و حوادثی از این قبیل که در سه ماه گذشته سال تحصیلی برای دانش آموزان در کشور رخ داده،از نطر مسئولان آموزش و پرورش مهم نیست. زیرا به گفته رییس آموزش و پرورش یزد: “یک نوع زلزله در قرآن وعده داده شده است و در روز قیامت اتفاق می‌افتد که امیدواریم در آنجا سرافراز باشیم”.

بخاری لیزری!

و همه این اتفاقات در شرایطی در کشور روی می دهد که به گفته محمود فرشیدی “در حال حاضر 15 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشورمان تحصیل می‌کنند و باید برای تحصیل آن‌ها فضای مناسب آماده شود اما اعتبار ما در این خصوص کافی نیست و نیاز به اعتبار داریم”.

در گزارش های انتشار یافته آموزش و پرورش،نیز اعلام شده که: “7 هزار و 150 مدرسه کل کشور از بین 71 هزار و 500 مدرسه دارای شناسنامه فنی، فاقد سیستم گرمایشی هستند”. در این گزارش همچنین آمده که “ده درصد مدارس کشور فاقد سیستم گرمایشی، 75 درصد دارای بخاری، و 15 درصد مجهز به سایر سیستم‌های گرمایشی نظیر حرارت مرکزی با رادیاتور، زنت، فن کوئل و هواسازی هستند”.

البته پیشتر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود که”به منظور جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و تامین امنیت جانی و بهداشت دانش‌آموزان، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اختصاص 33 میلیارد ریال اعتبار در بودجه سال 85 را برای خرید بخاری استاندارد و کپسول اطفای حریق از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست کرده است”.

اما از این همه بودجه و وعده، آنچه برجای مانده تن رنجور و سوخته دانش آموزانی است که مسئولان آموزش و پرورش می کوشند آنها را پنهان کنند.

محمود فرشیدی هم وعده داده که “برای گرم کردن کلاس‌های درس مدارس از بخاری‌های لیزری با ایمنی بالا استفاده” خواهد شد و همچنین: “بزودی در هر کلاس درس یک نفر مامور بخاری تعیین می‌شود و سایر دانش‌آموزان اجازه دستکاری آن را نخواهند داشت”!