اجازه جشن و مراسم آرام را هم ندارند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تشدید فشارها بر فعالان کارگری در آستانه اول مه

یک روز مانده به اول ماه مه، روز جهانی کارگر، هفت تشکل کارگری در بیانیه مشترکی با گرامی داشت این روز اعلام کردند که کارگران ایران این روز را گرامی می دارند و مانند سال های گذشته در اعتراض به شرایط “غیر انسانی” خود در این روز گرد هم آمده و به هر طریق برای بدست آوردن حقوق خود فریاد بر می آورند.

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که طی روزهای گذشته  فشارها بر فعالان کارگری در نقاط مختلف ایران شدت گرفته و در برخی از شهرها از جمله سنندج شمار زیادی از فعالان کارگری به اداره اطلاعات این شهر احضار شده‌اند.

همزمان کانون نویسندگان ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ های جداگانه ای، ضمن گرامی داشت روز جهانی کارگر، از سیاست‌های اقتصادی دولت ایران و برخورد حکومت این کشور با تشکل‌های کارگری و همچنین ممانعت از برگزاری تجمعات آرام کارگران به تندی انتقاد کردند.

 

تعرض به زندگی و معیشت خود را بر نمی تابیم

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان، هیئت بازگشائی سندیکای فلز کار مکانیک، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز شنبه، 10 اردیبهشت، در بیانیه ای  مشترک با ابراز “انزجار” از وضعیت موجود کارگران را را در تمامی نقاط کشور به طرح متحدانه و سراسری خواستها و مطالبات شان فرا خوانده و در شرایط حاضر خواهان “تحقق بی درنگ” 14 مطالبه شده اند که در بیانیه خود به تشریح آن پرداخته اند.

آزادی بی قید و شرط برپایی تشکل های مستقل کارگری، توقف اجرای طرح قطع یارانه ها و تعیین دستمزدها توسط نماینده های واقعی کارگران، محو قراردادهای موقت، تامین امنیت شغلی کارگران، پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، متوقف شدن اخراج و بیکار سازی کارگران، آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه کارگران از جمله خواسته هایی است که تشکل های کارگری یک روز مانده به روز جهانی کارگر در بیانیه  خود بر آن تاکید کرده اند.

در بخشی از بیانیه این این هفت تشکل کارگری، که دیروز بر خروجی بسیاری از وبسایت های مخالفان حکومت ایران قرار گرفت آمده است: “ما تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود را بر نخواهیم تافت و متحد و یکپارچه در مقابل فقر و فلاکت و بی حقوقی اجتماعی تحمیل شده بر خود ایستادگی خواهیم کرد.”

همزمان شماری از تشکل ها، احزاب و نهادهای مدنی در آستانه روز کارگر در بیانیه هایی با گرامی داشت این روز، نسبت وضعیت کارگران ایران در شرایط کنونی  کشور اعتراض کرده اند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ای که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت توسط شاخه خارج از کشور این سازمان به مناسبت روز کارگر منتشر کرده، نوشته است: “به رغم ادعای کاذب رئیس دولت کودتا مبنی بر ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل در سال گذشته، تعطیلی بسیاری از شرکت های پیمانکاری و توقف یا کاهش تولید بسیاری از واحدهای تولیدی، بی کاری گسترده ای را برای کشور به ارمغان آورده است”.

در بخش های دیگر این بیانیه، حکومت کنونی جمهوری اسلامی  مسئول “تورم، بی کاری و کاهش شدید نرخ رشد تولید ملی” معرفی شده و آمده است: “مقایسه شاخص های کلان اقتصادی در دوره احمدی نژاد با دوره های ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی که درآمد ارزی در آن ها بسیار کمتر از دوره اخیر بود، عدم کفایت و ورشکستگی سیاست های حاکمان کنونی را به نمایش می گذارد”.

کانون نویسندگان ایران نیز روز شنبه، 10 اردیبهشت ماه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کارگران ایران در سال جاری “افزون بر بیکاری و سرکوب و خفقان، زیر بار حذف یارانه‌ها و تعدیل اقتصادی و گرانی سرسام‌آور کمر خم کرده اند.”

کانون نویسندگان در بیانیه خود با تاکید بر اینکه بر عدم برخورداری کارگران از حق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر افزوده است: “حاکمیت اصرار دارد که برای لوث کردن این روز، هفتهٔ کارگر اعلام کند؛ تشکل کارفرمایان (اتاق بازرگانی) یک‌ صد و بیست ‌و هشتمین سالگرد تأسیس خود را با کبکبه و دبدبه جشن می‌گیرد، ولی کارگران حتی اجازهٔ تشکل و گرفتن جشن و مراسم آرام را هم ندارند.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “موج موج کارگران و فعالان کارگری بازداشت، تهدید و ارعاب می‌شوند، ضمن آنکه از انعکاس اخبار مربوط به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در مطبوعات ممانعت به عمل می آید.”

 

اعتراض های کارگری از سنندج تا خوزستان

همزمان با بیانیه ها و درخواست های تشکل های کارگری، مدنی و سیاسی برای گرامیداشت روز کارگر برخی از گزارشها از داخل ایران حاکیست که شنبه، 10 اردیبهشت ماه، ۴۰۰ نفر از کارگران شاغل در بخش های مختلف شهرستان مسجد سلیمان و لالی با تجمع در مقابل فرمانداری مسجد سلیمان به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود اعتراض کرده اند.

اتحادیه مستقل کارگران شمال خوزستان گزارش داده: “این کارگران روز پنجشنبه نیز خواستار لغو قراردادهای موقت و جلوگیری از اخراج بی رویه کارگران شدند.”

آن سوتر در کردستان در آستانه روز کارگر در سنندج  از تجمع کارگران برای استقبال از اول ماه مه  ممانعت شده و شماری از فعالان کارگری نیز  در این شهر احضار شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شهر سنندج به دعوت اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری قصد بر پایی یک گردهمایی برای استقبال از اول ماه مه در منطقه هفت آسیاب شهر سنندج را داشتند که با حضور پیشاپیش مامورین اطلاعات نیروی انتظامی در محل مواجه شدند.

بنا بر این گزارش شیث امانی، شریف ساعد پناه و صدیق کریمی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین سه نفر از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به نام‌های غالب حسینی، خالد حسینی، یدالله قطبی توسط اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شده‌اند.

در روزهای اخیر، اعتراض های صنفی کارگران به پرداخت نشدن حقوق معوقه شان افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری و در ادامه تشدید وضعیت بحرانی اقتصاد ایران پس از هدفمند شدن یارنه ها نیز کارگران و کارمندان شماری از شرکت ها و کارخانه ها در نقاط مختلف ایران دست به اعتراض و اعتصاب زده اند.

در آخرین روزهای فروردین ماه خبرگزاری های رسمی ایران از جمله ایسنا، از راهپیمایی  بیش از یک‌صد نفر از کارگران “شرکت مخابراتی راه دور ایران” در اعتراض به اجرانشدن مصوبات دولت و دریافت نکردن ۲۰ ماه از حقوق خود خبر داد.

یک هفته قبل از این راهپیمایی نیز کارگران مجتمع پتروشیمی امام در ماهشهر و کارخانه کاغذسازی پارس در هفت تپه به مدت ده روز دست به تجمع گسترده زدند.

انتشار این اخبار در روزهای منتهی به روز جهانی کارگر در شرایطی صورت می گیرد که در حال حاضر بسیاری از فعالان کارگری و رهبران تشکل های صنفی کارگران ایران در زندان به سر می برند.

منصور اسالو و ابراهیم مددی از رهبران سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هستند که هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج دوران محکومیت خود را طی می‌کنند.

بر اساس اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه روز دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه جاری نیز تاریخ محاکمه غلام‌رضا غلام‌حسینی، مرتضی کمساری، علی‌اکبر نظری و رضا شهابی چهار عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه مشخص شد.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، هر سال در روز جهانی کارگر شمار کثیری از کارگران و فعالان این حوزه را بازداشت کرده اند. سال گذشته در همین روز ده ها تن از فعالان کارگری بازداشت شدند.

 

این معضلات چه زمانی مطرح شود؟

در چنین شرایطی گروه های کارگری دولتی نیز همزمان با “هفته کارگر” از جایگاه کارگران تجلیل کرده اند. در تازه ترین مورد ایلنا، خبرگزاری کار ایران، بیانیه ستاد مرکزی گرامیداشت هفته کارگر را منتشر کرده که در آن ها از جایگاه  کارگران پیشکسوت تقدیر شده است.

در خبری دیگر، این خبرگزاری از  پنجمین جشنواره نشان خدمت به قانون کار خبر داده که  با حضور علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران در مجلس، حسن صادقی مسئول اموراستان های خانه کارگر و حسین کمالی وزیر پیشین کار و اموراجتماعی برگزار شده است.

آنطور که ایلنا  گزارش کرده، حسن صادقی در سخنرانی خود به این مناسبت از بر اجرای سلیقه ای قانون کار در ایران تاکید کرده است.

صادقی با اظهار تاسف از این که دولت ها حق آزادی تشکلات کارگری را مورد توجه قرار نمی دهند، خاطرنشان کرد: “به همین دلیل شاهد انتصابی بودن تشکلات کارگری در کشور هستیم.”

مسئول اموراستان های خانه کارگر گفته است: “اگر امروز جامعه کارگری ایران جرات طرح خواسته های خود را نداشته باشد کی می خواهد این معضلات را مطرح کند و چه زمانی می خواهیم بگوییم که امنیت شغلی و معیشت کارگران ایرانی ضعیف است.”

او که رییس مجمع پیشکسوتان جامعه کارگری  نیز هست افزوده است: “می گویند فقط از خوبی ها بگویید اما چرا در روز جهانی کارگر این قشر نباید در یک محیط غیر سرپوشیده خواسته های خود را مطرح کنند.”

در هفته گذشته بسیاری از مقامات رسمی ایران با اعلام موضع خود در رابطه با روز کارگر یا آنچه در ایران “هفته کارگر” خوانده می شود، سعی در دولتی کردن مراسم سالانه مربوط به کارگران و جذب آنها در تشکل های نظامی و سیاسی کشور داشته اند.

در آخرین مورد، علیرضا لایق حقیقی، مسئول سازمان بسیج کارگری از جذب یک میلیون نفر عضو بسیج کارگری تا پایان برنامه پنجم توسعه  خبرداد و گفت که هدف بسیج کارگری: “ کمک به دولت در اسلامی کردن فضای کار است.”