سخاوت امام خامنه ای

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

http://houshangassadi.com/home/jeld-farsi/

 

“امام خامنه‌ای با سخاوتمندی تمام به درخواست ما برای بازسازی آنچه دشمن ویران کرده بود پاسخ گفت.رئیس جمهوراحمدی‌نژاد و دولتش هم. سلاح که می‌رسید، از روز اول پس از متوقف شدن عملیات نظامی، پول هم برای بازسازی رسید”.

چنین شهادت می دهد رهبر حزب اله لبنان در پایان ماه گل ایران که گلهای سرسبدش سخاوت “سرمهندس ایران” - لقب اهدائی آیت اله سیستانی به علی خامنه ای - را به جان تجربه می کنند: روزنامه نویسانش چمدان در دست در صف زندان نشسته اند. یکی از زندانیان خانگی که شیخ دلاور مهدی کروبی باشد، بعداز۴۴۰ روز “اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل در آپارتمان” را ارزانی خویش می بیند.

روحانی منتقد دیگر، احمدرضا احمدپور در زندان سیاسی دست به اعتصاب غذا می زند. می گوید که مقصدش “مرگ” است.

سعیدمرتضوی – قاضی شجاع و محبوب آقا- این الگوی “قضات” آمده از مدرسه مصباح یزدی و برآمده از قتل عام زندانیان، چون مقیسه و صلواتی- در حال جدال با حدادعادل “غلام خانه زاد” است که این هفته لقب “عمارآقا” می گیرد. دو طرف به “قهرمان” تازه مبارزه با “نظام” یعنی علی مطهری کاری ندارند که تفکر حدادعادل را “خطرناک” می خواند و از “ظلم” او بیمناک است. “محبوب آقا” و “عمارآقا” برسر رد و اثبات شرف در جدالند. احمد توکلی هم٬ بین دو یار “امام خامنه ای” می دود و نگران “شیر شدن” مرتضوی است.

و “ قضات” مربوطه که چهارهزارنفر شان لابد بدلیل داشتن “شرف” بیش از حد برای دفاع از خود، هفت تیربه کمربسته اند، به توزیع “سخاوت امام خامنه ای” مشغولند. رهروان قاضی قاتل بزرگ مطبوعات، کسی را که بعنوان عامل ترور دانشمند اتمی معرفی شده، در دادگاهی که خبرنگارانش از خبرگزاری امنیتی فارس آمده اند، به مرگ محکوم می کنند. مجید جمالی فشی که ورزشکار بود و جاسوس اسرائیل معرفی شد، بدون یک کلمه حرف بالای دار می رود. و “پرونده باز” حتی همسر مسعود علیمحمدی را به حیرت می اندازد. جوان بر دارلابد درلحظات آخر به دادگاه عدلی فکر می کند که وکیل مدافعش به “سخاوت” تمام به متهم دشنام می داد وکوس سبقت از قاضی و دادستان ربوده بود. جای چنین وکیلی برصدردادگاه های دربسته است، و وکیلی مانند محمد علی دادخواه، مهلتش همین هفته به پایان می رسدکه یا دراعتراف تلویزیونی حضور یابد و یا به زندان برود.انتخاب این فعال حقوق بشر چنین است: “زندان می‌روم اما سرزمین ام را ترک نمی کنم.”

وخواننده ای که ازسرزمینش بناچارخارج شده، تیغ تیز “سخاوت” را برگردنش می بیند: مداح سرشناس اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)“- عبدالرضا هلالی- برای صدور “سخاوت آقا” به خارج از کشور اعلام آمادگی می کند: “در خصوص اهانت شاهین نجفی بحمدالله پس از کسب اولین فتوا از سوی حضرت آیت الله صافی و با کسب اجازه از بزرگترها علی الخصوص حاج آقا منصور ارضی، اقدام به انجام حکم در مورد این اشخاص خواهیم نمود.”

در داخل کشور هم یاران وهمفکران مداح سرشناس سرگرم توزیع بیدریغ “سخاوت” هستند. سهمیه دانشجویان را کامران دانشجو که “مسئول اجرای انقلاب فرهنگی دوم” لقب گرفته در اختیار دارد و تحت هدایت او: “بازداشت دانشجویان به صورت مستمر، نهادمند و برنامه ریزی شده صورت می‌گیرد.در سه سال گذشته ده‌ها تن از دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل بازداشت و به حبس‌های طویل المدت محکوم شده اند.”

این هفته، “سرمهندس” دست “سخاوت” خود را تا داخل اتومبیل ها هم دراز می کند. احمد روزبهانی فرمانده پلیس امنیت، حامل و مجری حکم است: “در خصوص برخورد با بدحجابان و مزاحمان نوامیس در خودروها، گاهی می‌گویند خودرو حریم خصوصی است و شما نباید نگاه کنید. در حالی که خودرو حریم خصوصی نیست و پلیس با جرایم آشکار درون خودرو برخورد قاطعی خواهد داشت.”

دانشگاه علامه طباطبایی، روش دیگری به کار می برد. “حجاب” رامی خرد. هر دختری حجابش رارعایت کند “بن ۲۰ هزار تومانی ” می گیرد.

و لابد براثرهمین روش های سی و سه ساله است که به اعتراف سردار فوق الذکر: “به بدحجاب‌ها تذکر می‌دهیم، شکلک در می‌آورند، ” و بر اساس بیانیه وزارت بهداشت: “عرق خوری در حد اعتیاد در ایران رواج یافته است” و براثر گسترش فرهنگ اسلامی: “دو میلیون هم معتاد به الکل داریم.” یعنی کم وبیش باندازه جمعیت تهران در زمان پیروزی “انقلاب شکوهمنداسلامی”. یک سایت فارسی زبان این دستاوردرا چنین جمع بندی می کند: “ایران تریاکی‌ترین کشور دنیا بود، حالا می‌رود الکلی‌ترین کشور دنیا هم بشود.”

اکبر ترکان، وزیر سابق راه هم می گوید: “فساد اکنون خرخره کشور را گرفته است.” منظورش اقتصاد است.آمارش را احمد توکلی درمجلس می دهد: “تورم ۶۰درصدی گریبان مردم را گرفته است.”

 

مجلس که بر سر ریاست دوره جدید ش دو “غلام خانه زاد”- علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل- مشغول گرد و خاک ویارگیری هستند، درست درآستانه مذاکرات بغداد خواست بانک جهانی را که دولت احمدی نژاد برایش سینه چاک می دهد، تصویب می کند. شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه آغاز می شود. روزاول خرداد. درست دو روز پیش از مذکرات بغداد. اتفاقی است؟

جنجال دیگری هم شکل می گیرد. ذهن را متوجه سفر محموداحمدی نژاد به ابوموسی می کند که درست در آستانه نشست استانبول انجام شد و با تحریک امارات موجی از میهن پرستی برای دفاع از سه جزیره همیشه ایرانی را برانگیخت.

این بار نوبت بحرین است. بهانه نشست کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض برای تاسیس “اتحادیه خلیج” است وتصمیم عربستان سعودی و بحرین. برادربازجوحسین شریعتمداری بناگاه عبای اسلام می کند وجامه “میهن” دوستی می پوشد: “این حق برای ایران وجود دارد که خواستار بازگشت بحرین یک استان جدا شده خود به میهن باشد.”

مهندس محمدکریم عابدی، نماینده طبس - فردوس - سرایان - بشرویه - عشق آباد - آیسک - دیهوک و توابع که معلوم است سخت در “سرمهندس” ذوب شده، خواهان “لغو مصوبه مجلس شورای ملی در مورد استقلال بحرین توسط مجلس شورای اسلامی” و برگزاری “رفراندم در بحرین برای الحاق به ایران” می شود. “مهندس” اطمینان هم دارد که بیش از ۹۰ درصد مردم بحرین رای مثبت برای بازگشت به “وطن اصلی” خود یعنی ایران را خواهند داد.

پاسخ طبیعتا تند است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از پایان اجلاس رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، می گوید: “آنچه میان عربستان سعودی و بحرین روی می دهد، ارتباطی به ایران ندارد.”

رد پای میهن پرستی افراطی وناگهانی را می توان در بازتاب خبر اعدام مجید جمالی فشی دررجا نیوز هم دید: “صبح سه شنبه با خبری خوشحال کننده برای مردم ایران آغاز شد: عامل ترور دانشمند شهید مسعود علی‌محمدی به دار مجازات آویخته شد تا قلب پردرد ملت ایران که چهار گلوله سرخ به نشانه ۴ دانشمند هسته‌ای شهید را بر خود دارد، اندکی تسلی پیدا کند.”

عصر چهارشنبه- درست یک هفته پیش از موعد نشست بغداد- وزارت خارجه بحرین کاردار سفارت جمهوری اسلامی در منامه را بعنوان اعتراض احضار می کند.

فرزند امام جمعه شهر راسْک در سیستان و بلوچستان، دستگیر می شود. عده‌ای معترض در مقابل نهادهای نظامی و امنیتی گردمی آیند. نیروهای انتظامی تیر اندازی می کنند.دست‌کم یک نفر به قتل می رسد و دو نفر زخم شدید برمی دارند.

آیا اتفاق بزرگی در راه است؟ قاعدتا برای شنیدن پاسخ باید منتظر حوادث بعدی بودو سیاست “نظام” را در نشست بغداد دنبال کرد. کسی ازمردم نمی داند علی باقری- برادر داماد سلطان علی خامنه ای- در رایزنی های فشرده خود دارد کدام معامله را جوش می دهد. چراغ های “نظام” مطلقا خاموش وتنها تغییر لحن محسوس است. از شاخ و شانه کشی رایج خبری نیست. لبخند هاشمی رابیشتر می توان دید تا دهان دریده احمدی نژاد را. علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که نشست در زادگاهش بر پامی شود، مبنای اجلاس بغداد را توافقات مذاکرات استانبول اعلام می کند: “هرچیزی خارج از این چهارچوب مورد پذیرش ایران نخواهد بود. و به نفع ۱+۵ است که سیاست قدیمی تقابل را به تعامل تغییر دهد.”

غلامعلی حداد که احتمالا بعد از “تغییر قانون اساسی و شکل‌گیری دقیق‌تر ساختار کشور” - که علی لاریجانی می گوید منتظر “ فرصت” برای انجامش هستند- نامزدنخست وزیری است، کمی دورتر را می بیند: “نباید انتظار داشت که همه مسائل در بغداد حل شود، ولی می‌توانیم احتمال دهیم که مذاکرات بغداد ادامه مذاکرات استانبول باشد از این‌رو دو طرف باید تلاش کنند که این جو متفاوت با گذشته را حفظ کنند.”

لحن ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، بیشتر به “گذشته” شباهت دارد: “اگر ایران «گام‌های مشخصی» در جهت کاستن از نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای خود برندارد، اتحادیه اروپا «تحریم‌های سخت‌تری» را علیه تهران وضع خواهد کرد.”

سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در گفت و گو با میشل روکار نخست وزیر پیشین فرانسه که سفری جنجالی و پر پرسش به ایران انجام داده، لحن استانبول را حفظ می کند: “برای راهبرد فشار به پایان رسیده است.مقام‌های غربی دقت کنند برخی اظهارات غیر سازنده است.”

دور اول مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر گزار می شود. آژانس خواستار بازدید از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران از جمله سایت نظامی پارچین است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از وجود یک مخزن انفجاری در این سایت خبر می دهد.شواهد و اطلاعات تازه ای درباره آشیانه انفجاری در تاسیسات نظامی پارچین منتشر می شود.

بازرسان آژانس و برخی منابع دیگر می‌گویند که احتمال آن می‌رود ایران سرگرم “پاک کردن شواهد آزمایش‌های اتمی” از تأسیسات نظامی پارچین باشد.

هرمان ناکارتس، رییس هیات مذاکره کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید می کند: “هدف مادست‌یابی به توافقی برای حل و فصل تمامی مسائل باقی‌مانده و در درجه نخست روشن شدن ابعاد احتمالأ نظامی برنامه اتمی ایران است.”

معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی می خواهد اجازه دهد بازرسان به اطلاعات، مکانها و افرادی که در حوزه هسته ای کار می کنند دسترسی داشته باشند.

دور دوم مذاکرات به دوشنبه هفته آینده – دوروز پیش از نشست بغداد- موکول می شود.

اردیبهشت به سوی خرداد می دود. تام تام طبل های جنگ بگوش می رسد.شائول موفاز، رهبر کادیما، به عنوان وزیر مشاور برای نخست وزیر اسرائیل به صف وزیران این کشور می پیوند. صف‌آرایی برای ایران؟ پرسشی بی پاسخ است.

روزنامه معاریو از ماه‌های شهریور و مهر - درآستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - به عنوان تاریخی یاد می کند که مقامات آمریکا نگران حمله اسرائیل به ایران هستند.

وب‌سایت معاریو می نویسد: “بنیامین نتانیاهونخست وزیر اسراییل به باراک اوباما رییس جمهوری امریکا گفته است، اوایل پاییز «آخرین ضرب‌الاجل» در مورد یافتن راهی دیپلماتیک برای پرونده هسته ای ایران است.نتانیاهو به اوباما تأکید کرده است که اسرائیل «جدول زمانی خاص خود را دارد» و از آن صرف نظر نمی‌کند.”

ژنرال عیدو نخوشتان که در چهار سال گذشته فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل را بعهده داشت، در آیین رسمی تحویل پست خود به ژنرال امیر اشل می گوید: “نیروی هوایی اسرائیل از همه توانایی‌ها و آمادگی‌های مورد نیاز برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار است.”

فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل هم اعلام می کند: “درصورت وقوع جنگ، مانند شمشیری بُرّان خواهیم بود”.

در این فضاست که “پوتین” به محض آغاز دوره دوم ریاست جمهوری، در اولین دستور کتبی خود به وزارت خارجه روسیه، سیاست استراتژیک روسیه را جلوگیری از حمله نظامی به ایران تعیین می کند. پوتین در حکم خود می نویسد: “وزارت خارجه باید راه حل هائی در چارچوب حل دیپلماتیک برای مذاکرات اتمی ایران پیدا کند.”

اسماعیل هنیه هم می‌گوید حماس نمی‌خواهد به جنگ ایران علیه اسرائیل کشیده شود. می ماند علی خامنه ای و یاشار اسد درحال سقوط و حسن نصراله در برابر جهان.

سردار قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درتقلید نقش آمریکا- اسرائیل به حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص هرگونه حمله پیش‌دستانه به اسرائیل هشدار می دهد.

اردیبهشت به روزهای آخر می رسد. بهاران دست بخشنده خود بر جهان کشیده است. می رودو منتظر گلها می ماند تامیوه شوند.

“دست سخاوت” سیدعلی حسینی خامنه ای لبنان را آباد و ایران را ویران کرده است. چه کسی ایران ویران بعد از جنگ را آبادخواهد کرد؟ سلطان بلامنازع چه خواهد کرد؟ در باره او چه خواهندسرود؟ حکیم طوس، تصویر شهریاری ضحاک بر جهان را چنین جاوادنه کرد:

چو ضحاک شد بر جهان شهریار

برو سالیان انجمن شد هزار

سراسر زمانه بدو گشت باز

برآمد برین روزگار دراز

نهان گشت کردار فرزانگان

پراگنده شد کام دیوانگان

هنر خوار شد جادویی ارجمند

نهان راستی آشکارا گزند

شده بر بدی دست دیوان دراز

به نیکی نرفتی سخن جز به راز

دو پاکیزه از خانهٔ جمشید

برون آوریدند لرزان چو بید

که جمشید را هر دو دختر بدند

سر بانوان را چو افسر بدند

ز پوشیده‌رویان یکی شهرناز

دگر پاکدامن به نام ارنواز

به ایوان ضحاک بردندشان

بران اژدهافشن سپردندشان

بپروردشان از ره جادویی

بیاموختشان کژی و بدخویی

ندانست جز کژی آموختن

جز از کشتن و غارت و سوختن