یک مخفی کاری هسته ای ایران

نویسنده

» مقاله بلومبرگ درباره دستور کار اجلاس جی هشت

گِرِگ کوین

لورنس کانن وزیر خارجه کانادا گفت ایران درباره واقعیت های برنامه هسته ای خود “مخفی کاری” می کند. وی افزود کارآیی تحریم های جدید در نشست آتی گروه هشت در سپتامبر آینده مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

کانن ریاست نشست وزیران خارجه جی -8  در سال جاری را برعهده دارد. وی در نشست مارس گذشته که ریاستش را برعهده داشت، برای وضع تحریم علیه ایران تلاش کرد. پس از آنکه ایالات متحده تحریم های خود علیه ایران را وضع کرد، سرانجام کانادا و اتحادیه اروپا نیز در هفته جاری به صف تحریم ها کنندگان این کشور پیوستند. ایران اتهامات آمریکا و متحدانش مبنی بر آنکه برنامه هسته ای تهران در راستای توسعه تسلیحات هسته ای است، رد می کند. 

کانن در دفتر کار خود در اتاوا در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: “ایران باید اجازه دسترسی بدون محدودیت به بازرسان را بدهد و اطمینان دهد توانمندی هسته ای خود را جز برای اهداف صلح جویانه، توسعه نمی دهد. ایران در 20 سال گذشته عملاً واقعیت را از همگان پنهان کرده است.”

دولت های کانادا و اتحادیه اروپا در هفته جاری سخت ترین تحریم ها علیه ایران را وضع کردند و از تلاش های ایالات متحده برای مجبور کردن ایران به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم و توقف برنامه تقویت تسلیحات هسته ای، پشتیبانی کردند.

کانن گفت: “ما تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که این تحریم ها چگونه عمل می کند”.

بسته تحریمی شامل ممنوعیت سرمایه گذاری جدید و یا فروش تجهیزات به صنایع نفت و گاز، محدودیت صدور ضمنات نامه های اعتباری و بیمه و نیز نظارت شدیدتر بر بانک های مشغول تجارت با ایران است.

شورای امنیت سازمان ملل چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را در ماه ژوئن به تصویب رساند و باراک اوباما نیز اول ژوئیه تمهیدات ایالات متحده علیه واردات بنزین و دسترسی بانکی این کشور را گسترش داد. ایران پس از عربستان سعودی، دومین تولید کننده بزرگ نفت در خاورمیانه است.

ایران سه قطعنامه قبلی سازمان ملل را نادیده گرفته و اتهامات غرب در خصوص قصد آن کشور برای ساخت بمب هسته ای را رد کرده است. ایران می گوید برنامه هسته ای اش در خدمت تولید برق برای جمعیت فزاینده آن کشور است و تهران به عنوان امضا کننده پیمان ان پی تی مجاز به ادامه چنین فعالیت هایی است.

در همین حال، چین با تحریم های “یکجانبه” اتحادیه اروپا علیه ایران مخالفت کرده است و ترجیح می دهد موضوع تأمین سوخت هسته ای از طریق گفتمان حل و فصل شود. این اظهارات روز گذشته از سوی زیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین ایراد شده است.

کانن گفت وزیران خارجه جی - 8  در نشست آتی خود درباره موضوع کره شمالی نیز گفتگو خواهند کرد.

وی گفت: “ما دو کشور ایران و کره شمالی را داریم که به شیوه مسؤولانه رفتار نمی کنند. این دو کشور در فهرست موضوعات مورد بحث ما خواهند بود.”

کانن 62 ساله از اکتبر 2008 در مسند وزارت خارجه کانادا بوده است. وی در سال 2006 برای اولین بار از ناحیه کبک کانادا و به عنوان وزیر ترابری به کابینه فدرال این کشور راه یافت. او از خانواده ای سیاسی آمده است و پنج تن از خویشاوندان وی در مقام نماینده مجلس خدمت کرده اند. سه تن دیگر از بستگان وی نیز در مجلس قانونگذاری ایالت کبک کانادا سابقه خدمت دارند.

 

منبع: بلومبرگ- 30 ژوئیه