ملاک اصلاح‌طلب بودن

نویسنده
حبیب آبادانی

این روزها این بحث مطرح است که آیا اصلاح طلبان آمده‌اند یا نیامده‌اند؛ در انتخابات نامزد شده اند یا نشده اند؟ اگر شده اند کم شمارند یا پرشمار؟

پیش از پاسخ به این پرسش پاسخ باید سئوال کرد ملاک اصلاح طلب بودن در این دوران چیست؟ به ویژه پس از انتخابات نمایشی ۲۲ خرداد ۸۸ و کودتای فرمایشی که در آخرین ساعات روز انتخابات شکل گرفت و دستگیری فله ای پیامد آن بود و احکام دادگاه های فرمایشی و سفارشی برای فعالان سیاسی، کنشگران اجتماعی، روزنامه نگاران، وکلا و …. نتیجه ی اصلاح طلب بودن چیست؟

 در کنار آن باید گوشه چشمی هم به رویداهای مهم و جنایتهای پرشمار پس از انتخابات خرداد ۸۸ داشت و پرسید آنان که اکنون خود را اصلاح طلب می خوانند چه کنشی در برابر این جنایات علیه بشریت داشته اند و ناقضان حقوق بشر و در راس آن ها آیت الله خامنه ای.

این جمع معدود مرسوم به اصلاح طلب که پای در کارزار انتخاباتی ۱۲ اسفند گذارده اند نیاز نیست که کار چندان سنگینی انجام دهند یا پرسش های زیادی پاسخ دهند تا معلوم شود اصلاح طلب واقعی هستند یا سکه تقلبی. حتی نیاز نیست که بگویند در این سی و یک ماه چه کرده اند و در قبال کشتار مردم در خیابان، قتل مبارزان در زندان، شکنجه ی اصلاح طلبان و دگر اندیشان در زمان بازداشت یا اتاق استنطاق، چه رفتار و کرداری به نمایش عمومی گذارده اند؟ حتی ضرورتی ندارد که بگویند چه نظری در مورد حبس دوستان یا رفقای اصلاح طلب خود دارند؛ آیا گامی اساسی برای آزادی آنان و مشارکت ایشان در انتخابات برداشته اند یا برعکس پشت سر امام و رهبری ناعادل نماز گذارده اند و اطاعت امر حکومتی کرده اند؟ آنان کافی است بگویند دیدگاهشان در قبال اصل ۱۱۰ قانون اساسی چیست؟ آیا به آن اعتقاد دارند یا التزام؛ و از آن مهمتر رهبر ایران را فردی متقی، عادل و مدیر و مدبر می دانند یا نه؟

آیا در بیان مصادیق این امر، آیت الله خامنه ای را آمر و عامل جنایتها و ستمگری های دست کم دو سال و نیم گذشته می دانند یا خیر؟ و برکناری وی را پیش شرط از سرگیری روند اصلاحات در ایران، و پیوستن ایرانیان به مردم منطقه -که اصل اول را برکناری دیکتاتورها گذاشته اند و استقرار نظام های مردم سالار- می دانند یا نه؟ گامی مهم برای زندگی آزاد در کشور خود و برقراری حقوق بشر و صلح در جهان.

مدعیان اصلاح طلبی باید تکلیف خود را نخست با رهبر جمهوری اسلامی و نقش او در کودتای انتخاباتی 1388 و حوادث مترتب بر آن روشن کنند.