تیم قایقرانی ایران به علت بدهی اخراج شد

نویسنده

ghayeghrani.jpg

فریدون شیبانی

بنا به تصمیم فدراسیون بین المللی قایقرانی، تیم ملی قایقرانی کانوی ایران به دلیل بدهی شانزده هزار و هشتصد یورویی به این فدراسیون، از سی ششمین دوره جام جهانی قایقرانی در دویسبورگ آلمان اخراج شد. این خبر در حالی بازتاب یافت که کمتر از یک سال پیش به دنبال دوپینگ نه وزنه بردار تیم ملی ایران و محرومیت آنان، مسوولان ورزش جمهوری اسلامی برای گریز از محرومیت، مبلغ جریمه 400 هزار دلار را در موعد مقرر پرداخت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران دیروز در اعلام خبر اخراج، علت آن را عدم پرداخت حق عضویت و همچنین نپرداختن حق سهم شرکت در مسابقه هایی اعلام کرده است که از چهارشنبه گذشته در یک شهر بندری آلمان آغاز شد و امروز به پایان می رسد. خبر این محرومیت در زمان وقوع، از سوی فدراسیون و سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی اعلام نشده است.

ایران با وجود این بدهی قصد داشت با چهار ورزشکار زن، شش ورزشکار مرد و ده همراه، در این مسابقه ها شرکت کند، که با محرومیت از سوی فدراسیون بین المللی قایقرانی رو به رو شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم در اعلام خبر محرومیت ایران از حضور در این رقابتها، عنوان کرده است:” مسوولان برگزاری مسابقات جهانی قایقرانی در آلمان، به دلیل آنچه که عدم پرداخت ورودیه مسابقه ها و هزینه‌های مربوط به اقامت ادعا شده است، اجازه شرکت به تیم ایران را ندادند.”

این خبر گزاری با استناد به خبرگزاری آلمانی « د.پ.آ » نوشته است: “اولریش ولتهوف، رییس فدراسیون جهانی قایقرانی اعلام کرد که به علت عدم پرداخت بدهی از سوی مسوولان ورزش قایقرانی جمهوری اسلامی، اعضای تیم ایران نمی ‌توانند درمسابقات جهانی دویسبورگ در جنوب آلمان، حضور داشته باشند”.

خبرگزاری آلمان هم از زبان اولریش ولتهوف آورده است:“قبلا به مسوولان فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی اعلام شده بود که باید صورتحساب هتل و هزینه‌های ورودیه را که بالغ بر ‪ ۱۸‬هزار یورو است ، پرداخت کنند، اما آنان این کار را انجام ندادند. فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی هزینه عضویت سالیانه خود را نیز پرداخت نکرده است.به این ترتیب تیم‌ایران دیگر هیچ شانسی برای حضوردر مسابقات قایقرانی بازیهای المپیک ‪ 2008 ‬پکن ندارد، زیرا برای حضور در بازیهای المپیک، دریافت مجوز از مسابقه های انتخابی رقابتهای جهانی آلمان بود.”

تلاش خبرگزاری ایرنا برای تماس با مسوولان اعزامی تیم ملی قایقرانی به آلمان و فدراسیون قایقرانی در تهران بی نتیجه بوده و سفارت جمهوری اسلامی در بن نیز بدون ذکر دلایل و جزییات، تنها خبر محرومیت را تایید کرده است.

تیم ملی قایقرانی آبهای آرام ایران از روز سه شنبه گذشته برای شرکت در سی و ششمین دوره مسابقه‌های قایقرانی قهرمانی آبهای آرام جهان در آلمان و انتخابی بازیهای المپیک ‪ 2008 ‬پکن وارد این کشور شد ولی با وجود اعلام محرومیت و شروع مسابقه هایی که امروز به پایان می رسد، اعضای این تیم هنوز به تهران برنگشته اند.

قایقرانان تیم ملی ایران چهار سال پیش در سفر به آلمان برای شرکت در مسابقه ها، به این کشور پناهنده شدند. این ماجرا به برکناری علی قلمسیاه از ریاست فدراسیون قایقرانی منجر شد. چندی پیش نیز خبر پناهندگی گروهی به نام تیم ملی دوچرخه سواری به مسابقه های تور جمهوری ایرلند منتشر شد. در آن زمان گزارش شد که رد و بدل شدن پولهای کلان برای صدور مجوزهای رسمی سفر و اقدام به پناهندگی، در ماجرا نقش داشته است.

در مسابقه های قایقرانی جام جهانی آلمان 1400 قایقران از 90 کشور جهان حضور داشتند. ایران در حالی از حضور در این مسابقه ها محروم شد که ورزشکاران کشورهایی چون آنگولا، گوآم، عراق، میانمار، پاکستان، تاجیکستان و … در آن به رقابت پرداختند.