دعوا بین خامنه ای و احمدی نژاد ماند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رئیس دولت آمد، وزیر نیامد

با گذشت بیش از ده روز از بروز اختلافات میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، دعوایی که قرار بود با پادرمیانی برخی از مسوولان نظام و بازگشت احمدی‌نژاد به دفتر کار خود پایان یابد باز هم سوژه رسانه ها شد؛ چرا که حضور احمدی‌نژاد در نشست دولت، این بار با عدم حضور حیدر مصلحی همزمان شد و نگذاشت تا حرف و حدیث‌ها پیرامون این ماجرا تمام شود. 

در همین حال در روزهای گذشته حملات اصول‌گرایان به اطرافیان احمدی‌نژاد ادامه یافته است. بسیاری از اصول‌گرایان با حمله به اطرافیان احمدی‌نژاد و آن‌چه که  ”جریان انحرافی” می‌نامند، خواستار آن شده‌اند که احمدی‌نژاد آنان را از کنار خود براند.

در تحولی دیگر، علی مطهری، از طراحان سوال از احمدی‌نژاد در مجلس، اعلام کرده است که تعداد امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد به ۶۰ رسیده و آن را در فرصت مناسب طرح خواهد کرد. 

اعتراف پس از کتمان

حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه کابینه، مهم‌ترین خبری بود که رسانه‌های اصول‌گرا در روز گذشته منتشر کردند. هم‌زمان با این حضور برخی خبرگزاری‌ها چون فارس-که پیش از این، بروز هرگونه اختلافی را کتمان می‌کردند، با انتشار خبر حضور احمدی‌نژاد در جلسه کابینه به صحت اخبار گذشته اعتراف کردند. 

 روزنامه کیهان نیز تیتر اول شماره امروز خود را به همین خبر اختصاص داده و نوشته است: ”رییس‌جمهور به ریاست‌جمهوری بازگشت”. این روزنامه در گزارشی نوشته است: ”رییس‌جمهور با تشکرعمیق از حمایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب از دولت، دولت دهم را، به طور کامل پایبند به ولایت فقیه خواند و تبعیت از ولایت فقیه را میثاق همه اعضای دولت و از محورهای اصلی اعتقادی و کاری دولت برشمرد”.

این در حالی است که براساس گزارش‌ رسانه‌های اصول‌گرا بازگشت احمدی‌نژاد حاصل دیدارهای مختلف و رایزنی‌ها بوده است. سایت شبکه خبر با اشاره به دیدارهای احمدی‌نژاد در روزهای اخیر، از”دیدار آقایان جنتی، سید احمد خاتمی در منزل نارمک که از آنان به عنوان نمایندگان ویژه رهبری یاد شد تا دیدار برخی نمایندگان مجلس که رییس جمهور حاضر به پذیرفتن و دیدار با آنان نشده”خبر داده است.

این سایت همچنین با اشاره به شایعاتی که از نپذیرفتن مرتضی اقاتهرانی ـ- معلم اخلاق کابینه و از نمایندگان مجلس ـ-  از سوی احمدی‌نژاد حکایت داشت، به نقل از آقاتهرانی نوشته است: ”بعد از اینکه من به منزل ایشان رفتم و همسر رییس جمهور گفتند ایشان در حال استراحت هستند بعد از چند روز احمدی نژاد با بنده تماس گرفتند و از من خواستند به دیدار ایشان بروم”.

در همین حال، سایت خبری هفت‌صبح، نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد با عزت‌الله ضرغامی، نوشته است که احمدی‌نژاد در این دیدار برخی نقاط ضعف و قوت رادیو و تلویزیون در جریان اتفاقات اخیر را به ضرغامی گوشزد کرده و ضرغامی نیز وعده داد نکات مورد نظر احمدی‌نژاد را بررسی و رفع کند.

از سوی دیگر در حاشیه همین دیدار خبرگزاری برنا گزارش کرده که احمدی‌نژاد پس از دیدار با ضرغامی به‌ زودی از طریق تلویزیون با مخاطبان خود سخن خواهد گفت.

برنا همچنین در خبری دیگر آورده است که در روزهای گذشته آیت‌الله محمد یزدی از اعضای مجلس خبرگان و آیت‌الله حایری شیرازی نیز با احمدی‌نژاد دیدار کرده‌اند. هنوز از جزییات این دیدارها و همچنین سخنان رد و بدل شده در آن هیچ خبری منتشر نشده است. 

به گفته رسانه ها برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (فراکسیون حامیان احمدی‌نژاد)- نیز با وی دیدار داشته‌اند. یکی از اعضای حاضر دراین جلسه از روح الله حسینیان، حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، اسماعیل کوثری، محمد کرمی راد، فاطمه آلیا، سید علی موسوی مبارکه و محمد کریم شهرزاد به عنوان شرکت‌کنندگان نام برده که  ”به طور شفاف و صریح در باب مسائل اخیر” با احمدی‌نژادگفت‌وگو کرده‌اند. 

 موسی غضنفر‌آبادی،  نماینده بم، خبر داده است که احمدی‌نژاد در این جلسه سه ساعته خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: ”من جانم را برای ولایت گذاشتم و اعتقاداتم به ولایت فقیه قوی‌تر از گذشته شده است”. 

فاطمه آلیا نیز خبر از دیدار دو ساعته خود با احمدی‌نژاد داده و اعلام کرده است که ”احمدی نژاد به اندازه یک میلی متر از موضع تبعیت از ولایت فقیه خارج نشده است و توضیحاتی دارد که به زودی آنها را ارایه می دهد”.

 

غیبت وزیر، توضیح رییس

درحالی که اصول‌گرایان خبر از حضور احمدی‌نژاد در جلسه کابینه دادند، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در این جلسه حضور نیافت. خبرگزاری فارس دلیل عدم حضور مصلحی در این جلسه را-(که نخستین جلسه برگزار شده به ریاست احمدی‌نژاد در ده روز گذشته است) سفر به استان قم و دیدار  با ”جمعی از فضلای قم” درباره  ”مسائل مهم منطقه‌ای و به ویژه بیداری اسلامی در کشورهای مختلف عربی ذکر کرده است. 

از سوی دیگر رسانه‌های خبری به نقل توضیحات احمدی‌نژاد در جلسه دیروز کابینه پرداخته‌اند. در این سخنان که توسط روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، احمدی‌نژاد با اشاره به درگیری پیرامون برکناری وزیر اطلاعات گفته است: ”خانه‌نشینی چندروزه دلایلی دارد که این دلایل را در دل خود نگه می‌دارم چون بسیاری از حرف‌ها باید در دل انسان باقی بماند”.

بازگشت احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری بعد از یک غیبت ده روزه، در حالی صورت گرفته است که در این مدت رهبر جمهوری‌اسلامی در شش سخنرانی انجام شده چهار بار درخواست کرد که مسوولان اختلافات خود را علنی نکنند. 

وی در دیدار با اعضای شورای عالی استان‌ها  ”ناهماهنگی و رقابت منفی” را برای کشور ”بسیار مضر” توصیف و تأکید کرد که ”وقتی بین ما فضای چالش و درگیری به وجود می‌آید، از هر اقدامی که موجب پایکوبی و جنجال دشمنان می‌شود و دوستان را نیز ناراحت می‌کند باید پرهیز کرد”.

آیت‌الله خامنه‌ای  در آغاز اختلافات و پس از دستور وی برای ادامه کار وزیر اطلاعات  گفته بود که بنای دخالت در کارهای دولت را ندارد، اما در ماجرای وزارت اطلاعات “غفلت از مصلحتی بزرگ” موجب دخالت وی شده بود. وی همچنین تأکید کرده بود که نباید گذاشت ”اختلاف و شکاف به وجود آید و آنچه دشمن می‌خواهد روی دهد”. آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه نیز در جمع فرماندهان انتظامی تأکید کرد که ”اگر هم اختلاف نظری است، نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بیگانه داد”. 

وی پس از آن نیز به انتقاد از رسانه‌هایی پرداخته بود که تلاش می‌کردند به اختلاف میان وی و احمدی‌نژاد دامن بزنند.