گپ

نویسنده

گفتگو با نویسنده و کارگردان “روز سرباز” حسن باستانی

رویکردی ذهنی و خیالی

رضا بهشتی

 

 

آقای باستانی،از تاریخ تولید این نمایش تا اجرای آن مدت ها زمان طی شد. داستان چیست؟

نمایش “روز سرباز” قرار بود در زمان ریاست حسین پارسایی در تالار مولوی روی صحنه رود ولی با مشکلاتی که پیش روی تالار مولوی قرار گرفت اجرای این نمایش به تعویق افتاد و با توجه به اینکه می خواستیم نمایش “روز سرباز” را در “کلمبیا” به روی صحنه ببریم حسین پارسایی گفت که بعد از برگشتن از سفر اجرای خود را آغاز کنیم.

و طبق معمول با بد قولی های مدیران مواجه شدید؟

بله. با روی کار آمدن ریاست جدید نمایش “روز سرباز” بلاتکیف شد و اجرایی در اختیار گروه ما قرار نگرفت. مدیران جدید باید برنامه های ریاست قبلی را ادامه دهند و زمانی که اجرای یک نمایش در زمان ریاست قبلی قطعی شده باید سالن در اختیار گروه قرار دهند. این نا هماهنگی ها وضعیت تئاتر را در شرایط بدی قرار می دهد.

 

داستان این نمایش تا چه اندازه برآمده از ذهنیت شماست و درچه مواردی براساس استنادات محیطی خلق شده است؟

اغلب اتفاقات این نمایش برآمده از ذهنیت های خیالی است و البته در کنارآن متاثر از زندگی اجتماعی افراد.در نگارش متن هم به سراغ یک نمایشنامه و دست نوشته رفته ام.داستان زندگی سرباز جوانی است که بدون تعلق به هیچ کشور و مکان خاصی توانایی جنگیدن و کشتن ندارد. او که به نظر دست و پا چلفتی می آید، ناخواسته در بحبوحه یک جنگ قرار گرفته و با واقعیت های موجود و تبعات ناشی از آن به شکل درونی و بیرونی درگیر است و در چالشی بین مفاهیم جنگ، کشتار، جنایت و فلسفه های گوناگون، محبت به هم نوع، عشق و خدا قرار می گیرد.

 

خودتان به عنوان نویسنده و کارگردان”روز سرباز” مهم ترین چالش های مفهومی اجرا را چه می دانید؟

چالش های مفهومی آن را در قالب اجرا منتقل کرده ایم اما بازتاب این چالش های درونی به شکل زنی است که سرباز را همواره به خاطر ناتوانایی و سستی اش در کشتن دشمنان محاکمه و سرزنش می کند. اما از دیدگاه سرباز، دشمن انسانیست که خداوند او را نیز در روز ششم آفریده است. انسانی که لباس جنگ بر او پوشانده اند

 

تفاوت های متن و اجرا را در کدام بخش ها بیش از هر چیز می دانید؟

این اثر در قالب یک نمایش طنز با رویکردی نو و مدرن طراحی و اجرا می شود. ضمن اینکه این اثر نگاهی هم به نمایش نامه “گوشه نشینان آلتونا اثر ژان پل سارتر” و “سروده های کریس دی برگ” دارد.

 

برآیندسفرهای بین المللی این نمایش به چه شکلی صورت بوده است؟

روزسرباز” در سبتامبر و آگوست 2010 در کشور کلمبیا و شهرهای “کالی” و “بوگوتا” اجرای عمومی  داشت که  با استقبال بسیار زیادی از سوی تماشاگران، رسانه های عمومی و شبکه های جهانی رادیو تلویزیونی روبرو شد. این نمایش در جشنواره بین المللی 2010 سیستافیستای مدلین کشور کلمبیا نیز اجرا و مورد توجه بسیار زیاد مدیران جشنواره و هنرمندان کشورهای مختلف قرار گرفت.

منبع: کافه تئاتر