مساله هسته ای ایران جدی تر می شود

نویسنده

» گزارش رویترز از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه شنبه گفت برخورد با مساله هسته ای ایران در سال آینده جدی و اضطراری خواهد شد و مسائل ناشی از بهار غربی نباید توجه ما را از این موضوع منحرف کند.

هیگ گفت اتهامات آمریکا علیه ایران در مورد توطئه قتل سفیر عربستان سعودی درآمریکا از مساله سوء ظن غرب به اینکه ایران بصورت مخفیانه سعی دارد به بمب هسته ای دست پیدا کند متفاوت است.

او گفت به هر حال بریتانیا قصد دارد، در صورتی که ایران سیاست هسته ای خود را تغییر ندهد، “فشار را بر جمهوری اسلامی بیشتر کند”.

مناقشه طولانی میان غرب و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد که در آن غرب ایران را به حرکت در جهت تولید بمب هسته ای متهم می کند و تهران این اتهامات را مرتبا رد می کند.

هیگ در سفر خود به موریتانی به خبرنگاران گفت: “من فکر می کنم این مساله در سال آینده جدی تر می شود.”

او گفت دلیل این امر آن است که ایران غنی سازی اورانیوم را شدت بخشیده  و تولید اورانیوم با درجه خلوص بالا را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: “ما نباید توجه خود را بر اثر وقایع مربوط به بهار عربی از ایران منحرف کنیم.”

 هیگ گفت: “جنبه اضطراری برنامه هسته ای ایران را هرگز نباید نادیده گرفت.”

انتظار می رود آژانس بین المللی انرژی هسته ای ماه آینده گزارش خود در باره ایران را ارائه دهد. احتمال می رود این گزارش سوء ظن به بلند پروازی های جمهوری اسلامی در زمینه برنامه هسته ای را بیشتر کند.

هیگ گفت: “من نمی دانم در آن گزارش چه چیز آورده شده، ولی ما مشاهده می کنیم که رفتار ایران اساسا مغایر باهرگونه برنامه صلح آمیز هسته ای است.”

هیگ گفت اتهامات واشنگتن به ایران در باره توطئه قتل سفیر سعودی مذاکره میان گروه کشورهای 1+5 و ایران را مختل نخواهد کرد.

وی گفت این دو مطلب از هم جدا هستند.

هیگ گفت: “نگرانی بریتانیا از سایر مطالب مانع پرداختن به مساله هسته ای نمی شود. ما در این راه از همان سیاست دوگانه پیشنهاد مشوق ها و اعمال تحریم ها پیروی خواهیم کرد.”

وی گفت همواره امید از سر گیری مذاکرات با ایران وجود دارد ولی ایران هیچ حرکتی در این مسیر انجام نداده است.

 

 منبع: رویترز - 18 اکتبر- 2011