آیا اسراییل برای جنگ آماده می شود؟

نویسنده

» نگاه لا وی:

آیا جنگ بین اسراییل و ایران درخواهد گرفت؟ یکی از ساکنان شرق اورشلیم در پاسخ به این سؤال می گوید: “بله، این جنگ دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، ولی هرچه دیرتر اتفاق بیفتد برای ما بهتر است.” سپس شانه هایش را بالا می اندازد و می گوید: “می دانید، ما دیگر عادت کرده ایم.” ساکنان اورشلیم به این تنش های ناگهانی که اغلب در تابستان اتفاق می افتد و همچنین به تدارکاتی مانند توزیع ماسک گاز که همراه آن انجام می شود عادت کرده اند.

ولی به نظر می رسد که این بار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، و ایهود باراک، وزیر دفاع او، بسیار مصرند که افکار عمومی را نسبت به احتمال وقوع حمله آماده کنند.

ازطرف دیگر، مردم اسراییل سردر گم اند. اسحاق ۶۸ ساله، راننده تاکسی، می پرسد: “چطور ممکن است اسراییل به تنهایی به کشور بزرگی مثل ایران حمله کند؟” اکثریت مردم اسراییل خواهان وقوع این جنگ نیستند. تنها بین ۱۹ تا ۳۱ درصد از نظرسنجی ها از پروژه بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک حمایت کرده اند. ولی موضوع به همین جا ختم نمی شود.

برای اولین بار در تاریخ این کشور، اعتراضات و مخالفت ها در رده های بالای حکومت نیز دیده می شود. اکثریت مسؤولان امنیتی کشور نسبت به چنین حمله ای، که بی شک به برنامه اتمی ایران پایان نخواهد داد، هشدار داده اند. در این میان می توان به فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح، رییس موساد [دستگاه اطلاعاتی خارجی]، رهبر شین بت [دستگاه اطلاعاتی داخلی]، رییس جمهور شیمون پرز و رهبر اپوزیسیون شائول موفاز اشاره کرد.

 

انشقاق در دولت اسراییل

به نوشته هارتص، تاکنون از ۸ وزیری که کابینه امنیتی را تشکیل می دهند، ۴ وزیر با حمله علیه ایران موافق اند: نتانیاهو و باراک، و همچنین آویگدور لیبرمان، وزیر امور خارجه، و یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی. و چهار وزیر دیگر نیز مخالف اند: الی یشایی، وزیر کشور و همچنین رهبر حزب شاس، دان مریدور، وزیر تحقیقات و انرژی اتمی، بنی بگین، وزیر بدون وزارتخانه، و موشه یلعون، وزیر امور استراتژیک. 

ولی نتانیاهو طی روزهای اخیر توانسته با به کار بستن یک شگرد، کفه ترازو را به نفع خود تغییر دهد: او نزد خاخام اوادیا یوسف، رهبر ۹۱ ساله حزب شاس رفته و خواهان حمایت از جانب او شده است. و او نیز زیاده روی کرد و در خطبه های روز شنبه خود برای نابودی دشمنان اسراییل، به ویژه ایران و حزب الله دعا کرد. و این بدین معنی است که الی یشایی، رهبر حزب شاس، به اردوگاه طرفداران جنگ ملحق شده.

جف هالپر، از فعالان صلح جو و مؤسس کمیته مبارزه با نابودی خانه های فلسطینیان، در این خصوص می گوید: “من فکر می کنم که جنگ با ایران به وقوع خواهد پیوست.” او در ادامه می افزاید: “برخی معتقدند که تمامی این اقدامات تنها برای انحراف توجهات از مسایل اقتصادی کشور و اشغال مناطق فلسطینی است، ولی اگر این طور بود، نتانیاهو و باراک تا این حد انرژی برای این کار صرف نمی کردند تا توافق مسؤولان را روی این مسأله به دست آورند.“ 

منبع: لا وی، ۱ سپتامبر