من هم خیرخواه میرحسین بودم

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» دلبری سران جناح راست برای اصلاح طلبان

شش سال بعد از خرداد ۸۸ و در حالی که تندروها و از جمله جنتی دبیر شورای نگهبان و مجمد یزدی رییس مجلس خبرگان سعی دارند رقبای خود را به بهانه حمایت از جنبش سبز و یا حتی سکوت درباره آن جنبش از صحنه سیاسی اخراج کنند، هر روز کسانی از چهره های اصولگرا می کوشند به بهانه های مختلف اعتدال جویی خود و از جمله به رسمیت شناختن جنبش را به رخ بکشند و تندروها فاصله بگیرند. آخرین آن ها محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس است که در مصاحبه ای انتقاد کرده که برخی می خواهند تک تک رای دهندگان به مهندس موسوی را محکوم کنند.

محمدرضا باهنر از چهره های وفادار جناح راست که در سال های اخیر در مقام نفر دوم مجلس - که سال ها در اختیار محمد یزدی، حسن روحانی و مهدی کروبی بود - ضمن همصدایی مدام با آیت الله خامنه ای کوشیده است نقش موثری در مجلس بازی کند در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیش بینی کرده که جناح راست در انتخابات آینده با رقابت اصلاح طلبان روبرو خواهد بود.

در بخشی از این مصاحبه که روزنامه روزان آن را منعکس کرده وی گروه معروف به پایداری را عده خوانده که چهار پنج سال سابقه فعالیت دارند که در برابر سابقه اصولگرایان قابل توجه نیست و درست نیست که این جناح در پایداری هضم شود. (لینک)

نایب رییس مجلس ادعا کرده که: ”معتقد بودم ۱۳میلیونی که به مهندس موسوی رای دادند، هیچکدام خطاکار نیستند هرچند بعضی افراد به دنبال آن بودند که طرفداران موسوی را یکی یکی شناسایی و محکوم کنند. البته حداقل ده میلیون نفر از آنها در راهپیمایی ۹دی علیه مهندس موسوی شرکت کردند. این که بگوییم افرادی که به مهندس موسوی رای دادند ظلم کردند، حرف درستی نیست”. 

باهنر در ادامه با اشاره به انتخابات سال ۸۸ به خبرنگار ایلنا گفت: در سال ۸۸ ، پنج روز بعد از انتخابات پیش میرحسین موسوی رفتم به او گفتم ۲۰ سال است در سیاست نبودی. یک سال است که آمدی و ۱۳ میلیون به شما رای دادند. این ۱۳ میلیون خیلی باید غنیمت باشد. به او گفتم با این ۱۳ میلیون کار کنید قطعا در دوره آینده رئیس‌جمهور خواهی بود. بعد گفتم هر دولتی نیاز به اپوزیسیون دارد. شما هم اپوزیسیون این دولت شوید اما نظام اپوزیسیون نمی‌خواهد. اساسا هیچ نظامی اپوزیسیون خود را تحمل نمی‌کند. اگر اپوزیسیون نظام باشی خیلی خوش‌شانس باشی، نهضت آزادی می‌شوی. (لینک)

وی ادامه داد: موسوی عصبانی بود می‌گفت ستادهای او را گرفتند و تعطیل کردند. به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام شوی، خودت را هم می‌گیرند اما اگر اپوزیسیون دولت بشوی من از تریبون‌های مختلف حتی در صدا و سیما دفاع خواهم کرد.

باهنر به صورت اشاره موضع خود را در میانه جناح راست (اصولگرایان) تعریف کرده و گفته اگر جامعه اصولگرایی را یک طناب ۱۰ متری در نظر بگیریم؛ یک منتهاالیه آن هیچ ائتلافی را قبول ندارد و زیر همه چیز می‌زند و طرف مقابل هم با حداقل صدای ممکن می‌گوید ما اصلاح‌طلب نیستیم و اصولگرا هستیم و کسی که در وسط این طناب قرار گرفته است اگر قرار باشد دو طرف طناب را نفی کند چیزی از جامعه اصولگرایی برای او باقی نمی‌ماند و کسی باید در مرکز قرار بگیرد که بتواند هر دو راس طناب را به هم نزدیک کند.

به گفته وی در دوره گذشته و در مجلس هشتم و نهم انتخابات در غیبت اصلاح‌طلبان برگزار شد، اما امروز اصلاح‌طلبان در عرصه هستند و ما هم یک رقیب مشترک به نام اصلاح‌طلبان داریم، لذا باید مجموعه کندرو و تندروی اصولگرایان با هم تعدیل شوند و یک مجموعه متحد تشکیل دهند.

نایب رییس فعلی مجلس که از سال ها پیش سکان یکی از نهادهای جناح راست با عنوان جامعه اسلامی مهندسان را در دست دارد با اشاره به اختلافات جناح مشایی با وی در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد کوشیده اتهام حمایت از احمدی نژاد و نقش داشتن در انتخاب وی را تکذیب کند و از همین رو گفته: آن زمان که بنده از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردم، مربوط به شهرداری بود.وزارت اطلاعات دولت اصلاحات به ایشان ایراد گرفته بود. من خدمت آقای یونسی رفتم و مشکل را جویا شدم. آقای یونسی به معاملات نفتی صورت گرفته در اردبیل اشاره کرد که من گفتم کدام استاندار مرزی این کار را نکرده است؟ اینها همه از دولت مجوز داشتند. اما احمدی‌نژاد چیزی به حساب خود نریخته است. 

باهنر که درگذشته خود سابقه چند بار آمادگی برای عضویت در کابینه را دارد ولی هر بار با مخالفت گروهی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی - بنیان گذاران بعدی حزب کارگزاران سازندگی - از سمتی در دولت باز ماند در این مصاحبه نشان داده همچنان مخالف اعضا و نزدیکان کارگزاران است چرا که در بحث شناخت احمدی نژاد گفته شاید در این سال‌ها خیلی افراد احمدی‌نژاد را دوشیده باشند، اما ایشان چیزی برای خود برنداشته است و زندگی مرفهی ندارد. در آن زمان (سال ۱۳۸۴) شهردار تهران آقای ملک‌مدنی بود که فوق‌دیپلم نساجی داشت و در مصاحبه‌ای گفته بود هفده میلیارد تومان ثروت دارم. گفتم اگر قرار باشد ملک‌مدنی از فیلتر اطلاعات عبور کند، اما احمدی‌نژاد عبور نکند، نشان می‌دهد فیلتر وزارت اطلاعات شما مشکل دارد که یونسی جواب داد در زمان تایید ملک مدنی‌ من در وزارت نبودم. 

باهنر با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکردم، و وی زمانی حاضر بود چشمان من را در بیاورد، اولین اختلاف خود با احمدی‌نژاد را در اولین بودجه نویسی احمدی‌نژاد در سال ۸۵ خواند و گفت: اتفاقا وقتی آقای خاتمی سال ۷۶ بر سرکار بود، رئیس کمیسیون تلفیق در اولین سال ریاست جمهوری ایشان بودم. بودجه را در اولین فرصت بررسی و‌‌ همان زمان تصویب کردیم و به دولت ابلاغ شد که آقای مهاجرانی سخنگوی وقت دولت، در یک برنامه تلویزیونی در کنار مجلس از شخص من هم تشکر کرد چون تصور سنگ اندازی داشتند در حالی که موضوع منافع ملی بود نه مسائل حزبی و جناحی. 

باهنر هرگونه حمایت و کمکی به انتخاب احمدی نژاد را علیرغم حمایت اولیه جناح راست تکذیب کرد و با اشاره به اینکه پیش‌بینی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را نمی‌کرده است، گفت: هیچکدام از سه رئیس جمهور اخیر ایران قابل پیش‌بینی نبودند. وقتی آقای خاتمی بر سرکار آمد، به دیدار ایشان رفتم و پرسیدم کابینه شما کیست که ایشان خندید و گفت مگر من فکر می‌کردم رئیس جمهور شوم؟ آقای احمدی‌نژاد البته خواب دیده بود و خودش پیش‌بینی می‌کرد. آقای روحانی هم تا ده روز قبل از انتخابات هیچ امیدی به موفقیت نداشت و البته این اشکال ساختاری کشور است که ناشی از نبود احزاب است. 

مهندس محمدرضا باهنر که حضورش در صحنه سیاسی همزمان با ترور برادرش محمد جواد باهنر بود که در مقام نخست وزیر همراه با محمد علی رجایی دومین رییس جمهور اسلامی ترور شد، و از همان ابتدای فعالیت برخلاف برادر در جناح راست بود و علیه جناحی که بعد ها اصلاح طلب نام گرفت فعالیت داشت و به همین جهت هم انتظار داشت که همزمان با تشکیل دولت هاشمی رفسنجانی وارد کابینه شود، در زمان های مختلف هم روزنامه های جناح راست - به ویژه رسالت - این شایعه را برای وزارت خانه های مختلف از اقتصاد تا صنایع و حتی اموزش و پرورش مطرح کردند و در زمانی هم با اعلام نظرسنجی در مجلس نام وی را در لیست انتخاباتی نمایندگان مجلس گذاشتند، اما جناح چپ آن زمان و اصلاح طلبان بعدی وی را میدان ندادند. چنان که در انتخابات مجلس ششم هم زمانی که از حمایت های معمول بی نصیب شد نتوانست کرسی زادگاهش را در مجلس به دست آورد.

نایب رییس مجلس در مصاحبه با ایلنا تصویر خود از مجلس آینده را هم ارایه داده و گفته: با توجه به هنجارشکنی‌هایی که در مجلس ششم شد، من به عنوان یک فرد معتدل ، مجلس دهمی که یک ذره بوی مجلس ششم بدهد، را برنمی‌تابم و همه توان خود را به کار می‌گیرم که مجلس ششم تکرار نشود.

در تثبیت تصویری که وی از خود به عنوان چهره معتدل ارایه داده در پایان مصاحبه گفته “نیم‌دوره در مجلس پنجم با دولت اصلاحات سر و کار داشتم و نیم دوره هم در مجلس هفتم. رقابت من با آقای خاتمی را همه دنیا می‌دانند. در ماه‌های آخر دولت اصلاحات در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چند پیشنهاد من دادم و تعدادی پیشنهاد هم از سوی آقای خاتمی ارائه شد. ایشان گفت باهنر ما خیلی خوب می‌توانیم با هم کار کنیم، من گفتم بله ولی دیگر خیلی دیر شده است”.