حالا که رفته اید دیگر بر نگردید

نویسنده
شیرین کریمی

» سرداران همچنان تهدید می کنند

یک روز پس از هشدار فرمانده ارتش جمهوری اسلامی به ایالات متحده، دو سردار دیگر پیرامون حضور ناو هواپیما بر پنتاگون در آب های جنوبی ایران هشدار دادند. وزیر دفاع حضور نیروهای آمریکایی را موجب آشفتگی منطقه خواند و معاون تبلیغاتی ستاد کل نیروهای مسلح هم حرکت یک ناوهواپیما بر ایالات متحده از خلیج فارس به سوی شرق را از “سر ناچاری” دانست. همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی به تکرار مواضع معاون اول رئیس دولت پرداخت و گفت اگر ایران تحریم نفتی شود، تردد نفت از تنگه هرمز را به چالش خواهد کشید.

گرچه روز سه شنبه مانور دریایی بحث برانگیز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در خلیج فارس پایان یافت، اما رجزخوانی سرداران در تهران دیروز نیز ادامه یافت. وزیر دفاع هم  پس از پایان جلسه کابینه بار دیگر بحث “تنگه هرمز” را به میان کشید و گفت: “امنیت تنگه هرمز جزو مسائلی است که ایران دنبال می‌کند و همواره طی چند سال گذشته تامین کننده این تنگه بوده است.”

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی حضور نیروهای “فرا منطقه” ای در آب های خلیج فارس را موجب “آشفتگی” دانست و در پاسخ به سؤالی در خصوص هشدار جمهوری اسلامی درباره بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس خاطرنشان کرد: “البته ما همواره گفته‌ایم حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس ضرورتی ندارد و مضر است.”

 

فقط یک بار تذکر می دهیم

هشدار اصلی راالبته نه سرداران سپاه، بلکه فرمانده ارتش جمهوری اسلامی به پنتاگون داده بود. سرلشکر عطاء الله صالحی دیروز در پایان رزمایش ارتش در شرق تنگه هرمز “توصیه و هشدار” خود خطاب به ناو “جان سی استنیس” را چنین مطرح کرد: “این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم.”

 این ناو هواپیما برهفته گذشته از تنگه هرمز گذر کرد تا برای ماموریت حمایت از نیروهای ناتو در افغانستان به سمت شرق برود. “ جان سی استنیس” قرار است در ماه مارس ( اسفند یا فروردین) به خلیج فارس باز گردد.

در آب های جهان مجموعا 22 ناوهواپیما بر در حال تردد است که نیمی از آن ها به ایالات متحده تعلق دارد. اوایل سال گذشته سردار محمدرضا نقدی فرماندی بسیج مستضعفین گفته بود: “ناوهای هواپیمابر آمریکا لگنی بیش نیست.”

ناو هواپیمابر اتمی یا “لگنی” که مورد عتاب نظامیان جمهوری اسلامی قرار داد بیش از سیصد و سی متر طول دارد و نود فروند هواپیما و هلی کوپتر را حمل می کند.

گفتنی است بلافاصله پس از هشدارهای فرمانده ارتش جمهوری اسلامی، پنتاگون اعلام کرد که استقرار یگان‌های نظامی این کشور در منطقه خلیج فارس به روال دهه‌های گذشته ادامه خواهد داشت. ایالات متحده اظهارات مقامات نظامی در تهران را نشانه “ضعف” می داند.

 برنگردید

با این حال سردار مسعود جزایری تهدیدات نظامی علیه واشنگتن را متوقف نکرد و روز چهارشنبه در مصاحبه با  پرس تی وی ـ– متعلق به جمهوری اسلامی ـ خطاب- به ایالات متحده گفت: “حالا که رفته‌اید دیگر برنگردید و در صورت بازگشت مشکلات احتمالی آینده بر عهده شما خواهد بود.”

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح معتقد است جمهوری اسلامی “ابزارهای گوناگونی” در اختیار دارد و در نهایت آمریکا “چاره‌ای” جز ترک منطقه نخواهد داشت. این مقام نظامی توضیحی پیرامون این “ابزارها” نداده است.

سردار جزایری که برای دومین بار در طی پنج روز پیرامون تنگه هرمز اظهار نظر می کند، روز شنبه با رد “گفتمان انسداد تنگه هرمز” گفته بود: “گفتمان( نظامی) امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه‌ها و لایه‌های جدیدی است که هنوز زمان طرح آن فرا نرسیده است.”

نگه هرمز آبراهی است که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می دهد؛ آبراهی 158 کیلومتری که هفته گذشته معاون محمود احمدی نژاد غرب را تهدید به بستن آن کرده بود. وی دولت های جهان را تهدید کرده بود در صورت تحریم نفت، جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد “یک قطره نفت” از این تنگه عبور کند.

 

توافق اروپاییان بر سر تحریم نفت

در همین راستا به گزارش بی بی سی دیروز اتحادیه اروپا به توافق اصولی برای توقف خرید نفت از جمهوری اسلامی دست یافته است. دیپلمات های اروپایی پس از هفته ها بررسی طرح تحریم نفت ایران، روز چهارشنبه اعلام کردند اعضای این اتحادیه بر سر تنبیه جمهوری اسلامی توافق نظر دارند. آن ها زمان اجرایی کردن این طرح را اعلام نکرده اند.

سردار رستم قاسمی، وزیر نفت، ماه پیش تحریم نفتی ایران را “نا ممکن” خوانده و در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرده بود نبود ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت، بازار جهانی را “به هم می‌ریزد”.

هفته گذشته( سوم دی) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در یک رزمایش دریایی تحت عنوان “ولایت 90” عملیات نظامی با دشمنی فرضی در خلیج فارس را آغاز کرد. در همان زمان بود که دریادار حبیب الله سیار در مصاحبه با شبکه ماهواره ای پرس تی وی بستن تنگه هرمز را به “ آب خوردن” تشبیه کرد و گفت: “بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است. ایران امروز به دنبال کسب مهارت در آب‌های بین‌المللی است.”

با این حال پس از آنکه فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در بحرین هفته گذشته با انتشار بیانیه ای “عدم تحمل” واشنگتن پیرامون چنین تهدیداتی را صراحتا اعلام کرد، مقامات نظامی و سیاسی در تهران تهدیدات امنیتی خود پیرامون “بستن تنگه هرمز” را کم رنگ کرده اند و در عوض به پنتاگون فشار می آورند از برقراری امنیت خلیج فارس دست بکشد.

در همین راستا است که سردار جزایری در گفت و گوی تلویزیونی خود خروج ناو آمریکایی از تنگه هرمز، همزمان با رزمایش ولایت 90 را امری “از سر ناچاری” توصیف کرده و افزوده است: “متاسفانه دکترین نظامی آمریکا بر پایه توسعه طلبی بنا شده و تنها در شرایط اجبار است که آنها غیر از این عمل می‌کنند و خروج ناو هواپیما بر آمریکا از منطقه نیز با توجه به همین رویکرد و از روی ناچاری بوده است.”

این در حالی است که برخی تحلیل گران گمانه زنی کرده اند دلیل ورود ناو مذکور به منطقه شرق تنگه هرمز، کنترل مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بوده که در همین منطقه انجام شده است.

اهمیت تنگه هرمز به دلیل عبور بیش از پانزده میلیون بشکه نفت خام از آن در طول شبانه روز است. این تنگه دومین تنگه پرتردد بین المللی محسوب می شود و با توجه به اینکه حدود هفتاد درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد، امنیت آن برای تامین این حاملان انرژی دو چندان می شود.

با این حال سردار جزایری از قدرت جمهوری اسلامی برای برقراری تامین امنیت منطقه به تنهایی سخن می گوید. وی بر این باور است که “گر چه ایران به تنهایی قادر به حفظ و تامین امنیت منطقه است لیکن پیشنهاد ما همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در کل منطقه می‌باشد.”

جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی کشوری غیر پایبند به تعهدات بین المللی معرفی می شود که با سویه های نظامی برنامه اتمی امنیت خاورمیانه را به چالش کشیده است. عمده کشورهای خلیج فارس به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد روابط شان با تهران به سردی گراییده و جمهوری اسلامی را نظامی “غیر قابل اعتماد” و “برهم زننده نظم منطقه” معرفی کرده اند.

 

ممنوعیت صادرات نفت از تنگه هرمز

روز گذشته تنها نظامیان نبودند که پیرامون برقراری امنیت خلیج فارس توسط جمهوری اسلامی سخن می گفتند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در پاسخ به مواضع جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید که اظهارات سرلشگر صالحی را بیانگر “ضعف” تهران خوانده بود گفت: “اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند که هشدار ایران نسبت به عدم بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس از ضعف ایرانی‌ها نشأت می‌گیرد، موضعی کاملاً غیرمنطقی است چراکه آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که وقتی مستشاران آمریکایی از ایران خارج شدند، هیچ‌گاه آنها فکر نمی‌کردند که ایران روزی بتواند تجهیزات دفاعی فوق پیشرفته‌ای را تولید و توانمندی‌های نظامی خود را با توجه به همه تهدیدات و تحریم‌ها پیش ببرد.”

تمجید علاالدین بروجردی از تجهیزات “فوق پیشرفته” جمهوری اسلامی در شرایطی انجام می گیرد که برخی کارشناسان بین المللی امور نظامی معتقدند جمهوری اسلامی پیرامون توان واقعی جنگ افزار های خود اغراق می کند.

وی نیز بار دیگر به تکرار تهدیدهای معاون اول احمدی نژاد در خصوص “تحریم نفتی” ایران پرداخت و گفت: “آمریکایی‌ها سخن از تحریم نفت ایران می‌زنند اما باید بدانند که اگر قرار باشد نفت صادراتی ایران از خلیج‌فارس تحریم شود، هیچ‌کس حق ندارد از تنگه هرمز نفت صادر کند.”

کاخ سفید این دست اظهارات را نشانه “انزوای” جمهوری اسلامی می داند و می گوید: “ایران منزوی شده است و به دنبال انحراف افکار عمومی از رفتار و مشکلات داخلی خود است.”