دبیرکل کانون معلمان ایران؛ ‫تحت بازجویی و ملاقات ممنوع

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه اعتراض‌ها به بازداشت اسماعیل عبدی

کانون صنفی معلمان ایران در پانزدهمین روز بازداشت اسماعیل عبدی، دبیر کل این کانون اعلام کرد او با اینکه توانسته با خانواده‌اش تلفنی حرف بزند، اما به دلیل ادامه بازجویی کماکان ممنوع الملاقات است. در ادامه واکنش‌ها به بازداشت این فعال صنفی، سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران و حومه هم در نامه‌ای خواهان آزادی وی شده است.

اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه، ۶ تیرماه، پس از آنکه جهت ابلاغ حکم ممنوع الخروجی به شعبه ۶ دادسری اوین مراجعه کرد، بازداشت شد.

اتهامات آقای عبدی روشن نیست، ولی به نوشته سایت کلمه او دو ماه پیش “در آستانه تجمع اعتراضی معلمان در ۱۷ اردیبهشت، از سوی وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده بود که در صورت ادامه فعالیت صنفی، به زندان خواهد رفت.” نزدیکان به خانواده دبیرکل کانون صنفی معلمان پیشتر به روز گفته بودند که او در بند الف سپاه نگهداری می‌شود.

در پی بازداشت این فعال صنفی، هیات مدیره کانون معلمان ایران، محمدرضا نیک‌نژاد از دیگر اعضای این کانون را تا برگزاری مجمع عمومی به عنوان جانشین وی انتخاب کرد.

آقای نیک‌نژاد روز شنبه، ۲۱ تیرماه، در پانزدهمین روز بازداشت دبیر کل این تشکل، گزارش کرده که خانواده اسماعیل عبدی توانسته‌اند بار دیگر با او به صورت تلفنی حرف بزنند. در این تماس او از حال عمومی خود ابراز رضایت کرده اما گفته است تا پایان دوران بازجویی امکان استفاده از حق ملاقات حضوری ندارد.

بازداشت دبیر کل سازمان معلمان ایران با انتقاد بسیاری از نهادها و همچنین اتحادیه‌های معلمان و کارگران روبرو شده است. از جمله سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که روز ۱۴ تیرماه در بیانیه‌ای خواستار آزادی بلا قید و شرط کوشندگان کانون صنفی معلمان ایران شد. در این بیانیه تاکید شده که معلمان هم همانند دیگر اقشار زحمتکش حق دارند در ارتباط با دفاع از حقوق خود فعالیت کنند و اعتراض‌های خود را به گوش مسئولان حکومتی برسانند.

در همین حال اتحادیه سراسری معلمان بریتانیا نیز خواهان آزادی اسماعیل عبدی دبیر کل زندانی کانون صنفی معلمان ایران شد.

این اتحادیه در نامه ای به حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی نوشته است: “به باور ما بازداشت آقای عبدی و تلاش دولت شما برای جلوگیری از شرکت او در هفتمین کنگره جهانی آموزش بین الملل، نشان دهنده نقض کنوانسیون‌های مختلف بین المللی حقوق بشر، از جمله مقاوله نامه ۸۷ سازمان جهانی کار مبنی بر تضمین آزادی تشکل و مقاوله نامه ۹۸ مبنی بر حق مذاکرات دسته جمعی است. دولت شما همچنین با جلوگیری از شرکت نماینده کنگره EI در جلسه نهاد مدیریت این سازمان، مانع کارکرد دموکراتیک فدراسیون جهانی اتحادیه ما شده است.”

بازداشت اسماعیل عبدی اعتراض اتحادیه معلمان کانادا را هم در پی داشت. پیشتر نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، از تشکل‌های کارگری، بازداشت این فعال صنفی را محکوم کرده‌ بودند.

در ایران شماری از فعالان حقوق معلمان کماکان در زندان به سر می‌برند. علاوه بر آقای عبدی،‌ علیرضا باغانی، ‌نایب رئیس کانون صنفی معلمان ایران و ‌محمود قنبری،‌ رسول بداقی و علیرضا قنبری از اعضای این تشکل و علیرضا هاشمی،‌دبیر کل سازمان معلمان ایران، زندانی هستند.

بازداشت فعالان صنفی درپی اعتراضات سراسری جامعه معلمان کشور شدت گرفت.

آقای عبدی که از موافقین تجمعات اعتراضی اخیر بود و در این راستا فعالیت های شفافی داشت در پی شدت‌گرفتن این برخوردها بازداشت شد اما علی‌اکبر باغبانی و علیرضا هاشمی نیز که هر دو از مخالفین تجمعات سکوت اعتراضی بودند، بازداشت شدند.

حسن روحانی در اردیبهشت‌ماه گذشته طی مراسم روز معلم همزمان با شدت گرفتن اعتراضات معلمان گفته بود: “دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می‌شناسد.”