برقراری امنیت مهم تر از قران به سر گرفتن است

نویسنده
مهناز ملکوتی

» احمدی مقدم به اعضای یگان سرکوب ناجا:

یگان ویژه مامور سرکوب نیست بلکه یک واحد مردمی، حزب اللهی و ولایت مدار در میدان برای مهار مسئله است.” این نظر اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان قدیم و جدید “یگان ویژه پاسداران نیروهای انتظامی” عنوان شد.

یگان ویژه پاسداران یا در اصطلاح “یاگوپ”، یگان عملیاتی پلیس جمهوری اسلامی برای کنترل مبارزه و برخورد با اغتشاشات، تجمعات غیر قانونی و اجتماعات محسوب می شود که در مقاطع حساس با سرکوب یا کنترل درگیری ها، فضای ملتهب شهری را کنترل می کند.

نام یگان ویژه پاسداران ناجا در دو مقطع مهم سیاسی پس از انقلاب بر سر زبان ها افتاد: ۱۸ تیرماه ۷۸ که با همکاری لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و سرکوب مردم در اعتراض های پس از ۲۲ خرداد ۸۸.

به گفته اسماعیل احمدی مقدم “یگان ویژه پاسداران ویترین اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.” وی خطاب به پرسنل این یگان گفت: “به خدمت خودتان افتخار کنید. اگر شب احیاء شما در خیابان مامور برقراری امنیت بودید بدانید ثواب شما بیشتر از کسی است که قرآن بسر گرفته است. با قدرت و صلابت یگان شماست که گردنکشان، اوباش و مجرمان جرات ندارند امنیت جامعه را به مخاطره بیندازند. مشت محکم شما باید متوجه تبهکاران و کسانی باشد که در صدد ناامن کردن محیط اجتماعی هستند.”

 فرمانده ناجا در ادامه اقدام به سرکوب از سوی یگان ویژه را رد کرد و توضیح داد که “یگان ویژه مامور سرکوب نیست بلکه یک واحد مردمی،حزب اللهی و ولایت مدار در میدان برای مهار مسئله است. در فتنه سال ۸۸ خیلی از بزرگان متزلزل شدند ولی هیچ مامور پلیسی حتی یک سرباز از صحنه فرار نکرد.”

این در حالیست که فیلم هایی که از صحنه سرکوب مردم توسط یگان ویژه روی سایت های مختلف از جمله یوتیوب قرار گرفته نشان دهنده سرکوب شدید مردم بخصوص در اعتراض های سیاسی پس از انتخابات بود. در بیشتر این فیلم ها، یگان ویژه با باتوم و اسپری به مردم و حتی زنان حمله و آنان را با وضعیت دلخراشی بازداشت یا متفرق می کند. یگان ویژه در روز ۲۵ بهمن سال ۸۸ نیز با حمله به کوی دانشگاه تهران بیش از هشتاد نفر از دانشجویان را بازداشت و تعداد زیادی را مجروح کرد. انتشار فیلم آن حمله باعث واکنش های مختلف در سطح مقامات جمهوری اسلامی و تشکیل کمیته ویژه حقیقت یاب از سوی مجلس شد.

احمدی مقدم همچنین تاکید کرد: “ماموران یگان ویژه علاوه بر آموزش استفاده از سلاح و تجهیزات ضد شورش و کنترل اجتماعات، آموزش ارتباط با مردم را نیز باید فرا گیرند.” استفاده از این عبارت نشان دهنده اطلاع فرمانده ناجا از نوع رفتار یگان تحت فرماندهی خود در ارتباط با مردم است.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر یگان ویژه خود را با سلاح های مختلف گرم و سرد تجهیز کرده و اکنون به یکی از مجهزترین پلیس های ضد شورش منطقه تبدیل شده است. اکثر تجهیزات این نیرو از کشور چین واردمی شود.

 

چارت یگان ویژه

ساختار یگان ویژه پاسداران ناجا متشکل از سه تیپ مستقل با نیروهای مجهز و آموزش دیده است. تیپ یکم تیپ “امیرالمومنین” نام دارد که به نوعی یگان عملیاتی سراسر کشور محسوب می شود و قرارگاه مرکزی آن در سه راه تختی (افسریه) تهران است. گشت‌های ویژه، پلیس عملیاتی نوپو یا همان نیروی ویژه “پاد وحشت” از زیر مجموعه‌های این تیپ به شمار می روند.

“موسی بن جعفر” دومین تیپ یگان ویژه است که یگان های عملیاتی سراسر کشور این نیرو را تشکیل می دهد و ستاد آن در جاده خاوران تهران است.

اما سومین تیپ یگان ویژه “امام خمینی” نام دارد که تیپ عملیاتی و احتیاط پایتخت (تهران بزرگ) محسوب می‌شود و مقر اصلی ستاد آن در بلوار شرقی استادیوم آزادی تهران قرار دارد. یگان موسوم به امداد ناجا نیز زیر مجموعه تیپ امام خمینی یگان ویژه محسوب می شود که در مواقع غیر ضروری و عادی فعالیت می کند.

 

“سید مجتبی”

تغییر فرمانده یگان های ویژه ناجا اما در نوع خود خبری مهم تر از اظهارات فرمانده نیروهای انتظامی محسوب می شود زیرا براساس گزارش های مختلف “سید مجتبی عبداللهی” معروف به “سید مجتبی” از جمله فرماندهان مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی به شمار می رود که با وجود گذشت ۵ سال از موعد بازنشستگی از سال ۸۴ در راس یگان ویژه قرار داشت. “سید مجتبی” از جمله فرماندهان سپاه در دوره شکست حصر آبادان که پس از جنگ راهی سپاه و ناجا شد. پیش از این فرمانده نیروی انتظامی به خاطر اینکه عبداللهی سن بازنشستگی اش را رد کرده بود از رهبری کسب تکلیف می کند و در پاسخ می شنود: “سید مجتبی تا هر وقت که خواست میتواند در یگان بماند.”

 

“سردار حسن”

جانشین وی “سردار حسن کرمی” از اعضای وابسته به اطلاعات سپاه است که پیش از این فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان بود. احمد رادان جانشین فرمانده ناجا، حسین ساجدی نیا فرمانده ناجا استان تهران، رییس پلیس نظام وظیفه ناجا و حسن کرمی از جمله حلقه اصفهانی های ناجا به شمار می روند. جنایت خمینی شهر که منجر به حمله تعدادی از افراد به یک میهمانی خانوادگی و تجاوز به زنان شد در دوره فرماندهی کرمی بر نیروی انتظامی اصفهان اتفاق افتاد. وی حامی جدی طرح مبارزه با بدحجابی در استان اصفهان بود.