مدیران سیاسی برای شستا

نویسنده
نازنین کامدار

» پرپول ترین موسسه، بعد از احمدی نژاد و مرتضوی

انتصاب یک مقام سیاسی به مدیرعاملی شستا، ثروتمند ترین شرکت سرمایه گذاری جمهوری اسلامی، آنهم در زمانی که هنوز پرونده کارهای جنجالی و سووال برانگیز سعید مرتضوی در دوران ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی به پایان نرسیده، امیدواری هایی در دل اقتصاددانان دولت پدید آورده و در عین حال بخشی از مخالفان را به صرافت انداخته که از سابقه سیاسی و امنیتی مدیرعامل جدید یاد کنند.

محمد سعیدی که سایت سحام نیوز از وی به عنوان مقام اطلاعاتی - امنیتی و دیگر منابع از او به عنوان “دیپلمات” و “عضو برجسته تیم مذاکره کننده هسته ای” یاد کرده اند از زمان شروع به کار دولت روحانی نیز در مقام معاون مدیرعامل در شستا مشغول بود و بنا به اظهار نظر یک مقام این مجموعه بزرگ وی در این دو سال در کشف ابعاد تخلف ها و حساب سازی ها و رانت سازی های دوران دولت احمدی نژاد با قوه قضاییه همکاری کرده است. همان تخلف هایی که بخش هاییش در مجلس و روزنامه ها مطرح شد.

سعیدی در دوران دبیری سعید جلیلی عضو هیات مذاکره کننده بود و پیش از آن نیز در زمانی که ربیعی وزیر فعلی کار و امور اجتماعی رییس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود، در همان جا فعالیت داشت در آن دوران هر دو آنان زیردست حسن روحانی قرار داشتند. ولی حضور وی در هیات مذاکره کننده هسته ای به جهت سمت رسمی وی به عنوان معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی بود. وی در سال ۸۸ از این سمت استعفا داد که با موافقت رییس سازمان دکتر صالحی روبرو شد و در نتیجه از هیات مذاکره کننده هسته ای هم دور گشت.(لینک)

سعیدی با روی کارآمدن دولت روحانی یک چند گفته شد که همراه با دکتر صالحی به سازمان انرژٰی اتمی برمی گردد اما از آن جا که نام وی به عنوان وزیر پیشنهادی کار و امور اجتماعی هم بر سر زبان ها بود، به هیات مدیره شستا رفت.

در گزارشی که خبرگزاری فارس از انتصاب وی منتشر کرده آمده است: “هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی پس از بررسی افراد منتخب برای جانشینی فیاض بخش به این نتیجه رسید که محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل این شرکت و از بدنه شستا مدیریت بزرگترین هلدینگ کشور را که حدود ۱۰ درصد ارزش بازار بورس را در اختیار دارد و هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران بازار سرمایه محسوب می‌شود، انتخاب کند. این نخستین‌بار است که مدیرعامل شستا از بدنه این شرکت انتخاب می‌شود و با شناخت کامل از این مجموعه بزرگ راهبری آن را برعهده می‌گیرد”.(لینک)

خبرگزاری ایلنا نیز گزارش داده که سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی علاوه بر انتخاب محمد سعیدی به مدیرعاملی هولدینگ شستا، علی ظفرزاده و مرتضی لطفی را به عنوان اعضای جدید هیات مدیره شستا منصوب کرده است.(لینک)

در پی این انتصاب، سایت سحام نیوز طی گزارشی از محمد سعیدی به عنوان “یار دیرین سعید امامی” یاد کرد و نوشت: “عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد و یکی از طراحان و عناصر فعال در قتل‌های زنجیره‌ای، به سمت مدیرعامل شستا(شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) منصوب شد. محمد سعیدی که پیش‌تر از مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی ایران در زمان ریاست «غلام‌رضا آقازاده» بوده، به مدت ۵ سال نیز عضو ثابت تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.”

بنا به این گزارش “سعیدی پیش از ورود به سازمان انرژی اتمی ایران مدتی نیز در زمان تصدی وزارت نفت توسط غلامرضا آقازاده، به عنوان «رابط وزارت نفت با وزارت اطلاعات» فعالیت کرده است. پس از انتصاب «غلام‌رضا آقازاده» به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی ایران و انتقال وی از وزارت نفت، سعیدی نیز به همراه آقازاده به این سازمان حساس رفت و با استفاده از روابط خوب خود با غلام‌رضا آقازاده، به سمت‌های بالای این سازمان ارتقاء یافت تا این‌که در نهایت به عنوان قائم مقام این سازمان منصوب شد”.

سحام نیوز بدون اشاره به منبع خود مدعی شده خبر منتشر شده در سال ۸۷ مبنی بر که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، لپ تاپ خود را در محل مذاکرات هسته ای(هتلی در وین) جا گذاشته محمد سعیدی بوده است.

به نوشته این سایت: در آن لپ تاپ، اطلاعات مهمی حاوی نوع، تعداد، مدل، طراحی و… انواع سانتریفیوژهای فعال در مراکز غنی‌سازی کشور وجود داشت که سعیدی با مفقود کردن آن در هتل محل مذاکرات، اطلاعات مهمی را از زیر ساخت‌های هسته‌ای کشور در اختیار کشورهای مذاکره کننده قرار داد. 

 این سایت مدعی شده که سعیدی دارای دو پاسپورت “اتریشی و ایرانی” است و جزو افراد دو تابعیتی محسوب می‌شود که تا بالاترین مدارج حساس مدیریتی و امنیتی نیز گمارده شده است. وی تابعیت کشور اتریش را همراه با همسر و دو فرزند خود در سال ۱۳۸۶ اخذ کرده است. (لینک)

یکی دیگر از اعضای هیات مدیره جدیدی که در شستا منصوب شده مرتضی لطفی، مدیر مسئول سابق روزنامه کار و کارگر و عضو اصلاح طلب شورای شهر اول است که از اوایل انقلاب در کنار علیرضا محجوب، در خانه کارگر بوده است.

لطفی خود در جریان کاندیداتوری در انتخابات اتاق بازرگانی، سوابق خود را چنین شرح داده است: “معاونت فرهنگی اجتماعی بنیاد مهاجرین کل کشور، عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران، عضو هیأت منصفه دادگاه مطبوعات (دو دوره)، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، عضو هیأت سیاسی و اجرائی خانه کارگر، مدیرعامل شرکت سیمان‌های ایلام، خوزستان، آبیک، هلدینگ فارس وخوزستان، عضو شورای عالی نهادهای انقلاب اسلامی (سال ۶۰ تا ۶۵) و مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر”.(لینک)

او همچنین در کنار علی ربیعی و غلامرضا انصاری، از جمله گزینه های احتمالی برای وزارت کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی بوده است.(لینک)

بر اساس این گزارش، علی ظفر زاده، دیگر عضو هیات مدیره جدید شستا از جمله نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بوده است که در انتهای این مجلس، در اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان، دست به تحصن می زند.

او سوابق خود را در وبسایت شخصی اش چنین توضیح داده است: “لیسانس علوم آزمایشگاهی، فوق لیسانس مدیریت،معاون سازمان شرکت های صنعتی ایران، مدیر کل کار و امور اجتماعی خراسان، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت تولیدگرایان ایران”.(لینک 1 و 2

انتصاب گروهی که سابقه حضور در امور بین المللی و مدیریت های بالا و هم در سرمایه گذاری و شرکت های هلدینگ بوده اند در حالی در میان هواداران دولت به منزله راه حل اساسی برای رفع بحران صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی کارگران تلقی شده است که مخالفان با اشاره به سوابق اطلاعاتی و امنیتی چند تن از آنان، از حضور این دسته از مقامات در وزارت کار و امور اجتماعی دوران ربیعی ابراز نگرانی می کنند. پیش از این حسین طلا، نماینده محافظه کار مجلس از انتصابات امنیتی در این وزارت خانه انتقاد کرده بود.

حسین طلا گفته بود که “بخشی از مجموعه سیستم امنیتی وارد یک وزارتخانه اجتماعی شده است و یک وزارت اجتماعی از وزیر و معاونانش و برخی از رؤسای ادارات امنیتی شدند و نتیجه این عملکرد وضعیت فعلی می‌شود”.(لینک)

گفتنی‌است شرکت شستا، شرکت مادر در مجموعه شرکت های سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی ایران است که ماجراهای پرسروصدای بانک زنجانی و معاملات مشکوک وی در همین مجموعه متمرکز بوده و از سویی داستان جنجالی فیلمی که احمدی نژاد در مجلس پخش کرد تا نشان دهد برادر روسای دو قوه به دلالی مشغول هستند نیز به این موسسه مربوط می شود.

شستا در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی (مالی، مدیریتی و…) و تاسیس و مبادلات سهام انواع شرکت‌ها فعالیت می‌کند. در حال حاضر، ۱۰ درصد ارزش بورس اوراق بهادار تهران، فعال است و از همین رو همواره انتخاب مدیرعامل این موسسه با تایید مقامات بالا و مراکز ناظر صورت گرفته است. هم از این رو زمانی که محمود احمدی نژاد قصد داشت مهرداد بذرپاش را که با وی از شهرداری تهران به دولت رفته بود به این مقام پرپول بگمارد با مخالفت ها روبرو شد و وی به سایپا فرستاده شد. 

بذرپاش در ماه های اخیر در مقام نماینده مخالف دولت در مجلس به شرکت علیه وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی و شستا فعالیت می کند. 

شرکت شستا مالک شمار زیادی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که برای نمونه می‌توان به: شرکت کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی فارابی، شرکت داروسازی زهراوی، داروسازی ابوریحان، داروسازی دانا، لابراتوارهای رازک، داروسازی کاسپین تأمین، پارس دارو، داروسازی شهید قاضی، داروسازی داملران رازک و شرکت ژلاتین کپسول ایران، تاپیکو، بانک رفاه کارگران، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فولادمبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، نفت ایرانول، پتروشیمی جم، شرکت سرمایه‌گذاری خانه سازی ایران، خدمات بهداشتی درمانی میلاد سلامت تهران، گروه پزشکی حکمت و… اشاره کرد. این هلدینگ بزرگ، مجموعه‌ای با بیش از ۱۷۰ شرکت و مؤسسه را اداره می‌کند.

گفته شده است که در کنار پرونده سعید مرتضوی، رسیدگی به امور شستا در دوران احمدی نژاد نیز به گروهی ویژه در قوه قضاییه سپرده شده است.