مجلس دو هفته تعطیل شد

نویسنده
مریم کاشانی

» انتقاد از تعطیلات نمایندگان در روزهای حساس مذاکرات

نمایندگان مجلس ایران پس از تصویب طرح جنجالی موسوم به حفظ دستاوردهای هسته‌ای به مرخصی تابستانی رفته‌اند. این طرح با وجود مخالف دولت و اعلام رسمی آن بلافاصله در شورای نگهبان نیز تایید شده است. دولت معتقد بود که این طرح مغایر با قانون اساسی است.

هیاهوی بسیار بر سر این طرح و ناگهان مرخصی رفتن نمایندگان در روزهایی که آخرین مهلت توافق هسته‌ای رو به اتمام است، انتقادهایی در میان راستگرایان برانگیخته است.

در یکی از این انتقادها، حجت‌الاسلام حاج شیخ کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه این هفته با اشاره به حمایت رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: “وقتی نایب امام زمان (عج) و مرجع بزرگی افرادی را متدین،‌ غیور و شجاع می‌فرمایند خوشا به حالشان. البته ایشان حکیمانه سخن می‌گویند و می‌فرمایند این شرایط به این افراد مصونیت نمی‌دهد و ممکن است اشتباه کنند بنابراین مجلس وظیفه دارد چتر حمایتی خود را برای صیانت از تیم مذاکره کننده و پافشاری این تیم به حقوق حقه ملت مظلوم شهید داده ایران بگستراند و با این وجود متوقع نبودیم که مجلس در این ایام تعطیل شود.” او اضافه کرد: “مجلس حرکت خوبی را آغاز کرد ولی تیم مذاکره کننده نیاز به حمایت‌های نظارتی شدید دارد.”

مشابه این سخنان در مراسم نمازجمعه برخی شهرستان‌ها و مناطق دیگر ایران هم تکرار شده است. از جمله حجت‌الاسلام محمدکاظم مناقبیان در خطبه‌های نماز جمعه جزیره هرمز گفته است: “مجلس وظیفه دارد چتر حمایتی خود را برای صیانت از تیم مذاکره کننده و پافشاری این تیم به حقوق حقه ملت مظلوم شهید داده ایران بگستراند و با این وجود متوقع نبودیم که مجلس در این ایام تعطیل شود.”

همزمان سایت راستگرای صراط نیوز، طی گزارشی با عنوان “مجلس به خواب رفت تا مذاکرات سرنوشت ساز انجام شود!” نوشت: “پیش از این در مورد چرایی تعطیلی مجلس هنگام توافق احتمالی مباحثی صورت گرفته بود اما معلوم نیست چه در ذهن نمایندگان می گذشت که در نهایت تغییری در زمان تعطیلات تابستانی ایجاد نشد و آنها ترجیح دادند تا هنگام توافق احتمالی هسته ای، در تعطیلات باشند! بی شک ساده ترین تصمیم در این خصص، می توانست تعویق تعطیلات تابستانی باشد تا حتی دست کم امکان بیان مواضع مجلس هنگام مذاکرات سرنوشت ساز فراهم باشد؛ در ان بین حتی توجیه همزمانی تعطیلات با ماه مبارک رمضان نیز پذیرفته نیست.”

البته انتقاد از تعطیلی مجلس گسترده‌تر از این چند مورد بود. برای نمونه سایت رجا نیوز، وابسته به جبهه پایداری از قول محمد سلیمانی وزیر سابق مخابرات نوشته بود: “چرا مجلس را در این شرایط حساس بیش از ۲۰ روز تعطیل کرده‌اند؟ ” احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس هم به خبرگزاری رسمی مجلس گفت: “اگرچه نمی‌توان با سوء نیت به این موضوع نگاه کرد ولی به هرصورت می‌توان گفت هیأت رئیسه باید در انتخاب تاریخ تعطیلی مجلس، دقت میکردند حالا اگر کم‌دقتی هم اتفاق افتاده باید پاسخگوی نمایندگان باشند چون کار خوبی نکردند.” او معتقد بود: “تعطیلی مجلس در این زمان پیام خوبی برای جامعه نخواهد داشت و مردم هم نسبت به این عملکرد اعتراض خواهند کرد به نوعی که در جامعه از لحاظ روانی خوب نیست. چراکه نمایندگان باید حضور داشته و بررسی کنند و به نوعی نظارت خودشان را انجام دهند.”

با افزایش این انتقادها، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که در صورت لزوم می‌توان جلسه فوری تشکیل داد. ضرغام صادقی به خبرگزاری مهر گفته بود: “آنچه مشخص است این است که تا دهم تیرماه هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و تا یک هفته بعد از آن نیز فضا فراهم می‌شود تا مجلس با چشم باز و با در نظر گرفتن همه مسائل، تصمیمی متناسب با اوضاع بگیرد و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.” او اضافه کرده بود: “اگر اتفاق خاصی بیفتد، پیش‌بینی کرده‌ایم که نمایندگان را فراخوان کنیم تا جلسه فوری تشکیل و تصمیمات مهم اتخاذ شود. باید دقت کنیم که این مجلس، همان مجلسی است که بالای ۹۰ درصد به طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای رأی داده است و اگر موضوع مهم و شرایط خاصی باشد، نمایندگان حاضر هستند جلسه فوق‌العاده و اضطراری تشکیل دهند.”