درگیری خونین میان سپاه و کومله

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش ناامنی در کردستان

خبرگزاری های رسمی داخلی از کشته و زخمی شدن سه نفر در جریان درگیری میان نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و حزب کومله زحمتکشان کردستان در منطقه  کامیاران خبر داده اند.این درگیری چندمین درگیری مسلحانه طی سه ماه گذشته در مناطق کردنشین است. حزب کومله زحمتکشان چند روز قبل از انتشار این خبر از سوی رسانه های رسمی، در بیانیه ای اعلام کرده بود که “ند فرد مسلح”از خاک کردستان عراق به اسم این حزب وارد ایران شده اند.

 

یک کشته و سه زخمی

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، سرهنگ شرف بیانی، فرمانده سپاه پاسداران کامیاران گفته است پس از کشته شدن یک بسیجی “فعال” در روستای “اندیمن” از توابع شهرستان کامیاران، عاملان این قتل توسط نیروهای وابسته به سپاه پاسداران  شناسایی شده و پس  از آن نیز در منطقه “تیرباغ” در همان روستا با آنها وارد درگیری شده اند.

به گفته فرمانده سپاه کامیاران این درگیری روز سه شنبه، 15 خرداد با پنج نفر از اعضای کومله انجام گرفته و درنتیجه یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده اند.

شرف بیانی گفته است: “دو تن از این افراد دستگیر شدند و دو نفر دیگر هم تحت تعقیب هستند و تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.”

پس از گفته های فرمانده سپاه کامیاران، سایت تابناک به نقل از روابط عمومی سپاه بیت المقدس کردستان اعلام کرد: “عملیات تعقیب و دستگیری این دو تروریست، با هوشیاری و اقتدار نیروهای سپاه بیت المقدس کردستان و همکاری اداره کل اطلاعات استان و مردم منطقه ساعت 12 و سی دقیقه حوالی روستاهای بریدر و هرسین از توابع شهرستان سروآباد انجام شد.”

بولتن نیوز، دیگر سایت حکومتی هم در گزارشی با عنوان “هشدارهای بولتن نیوز به ثمر نشست / تیم تروریستی کومله در کردستان متلاشی شد” اسم فرد کشته شده را “کیوان ظفری” اعلام کرده است.

این سایت پیش‌تر نیز نوشته بود: “گروهک کومله شاخه زحمتکشان کردستان پنج نفر از پیشمرگان خود به نام های شورش رضایی، فردین فرجی، کیوان ظفری و چنگیز قدم خیر و یک نفر دیگر را جهت اقدامات خرابکارانه و تروریستی روانه مرزهای ایران در کردستان کرده است.”

کومله زحمتکشان کردستان، نام یکی از احزاب کرد به رهبری عمر ایلخانی‌زاده است که در سال ۲۰۰۷ از حزب کومله کردستان ایران که رهبری آن به عهده عبدالله مهتدی است جدا شد. افرادی از این حزب که مقر آن در منطقه حکومتی کردستان عراق و نزدیکی شهر سلیمانیه است در دوسال اخیر به داخل خاک کردستان ایران بازگشته و درگیری هایی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی داشته اند.

به دنبال این انشعاب، بیش از 10 تن از اعضای کومله زحمتکشان کردستان در درگیری با نیروهای نظامی در کردستان کشته شده اند.

این حزب تا این لحظه واکنشی به گفته های فرمانده سپاه کامیاران نداشته اما همزمان با خبر بولتن نیوز، طی بیانیه ای در تارنمای رسمی خود اعلام کرده است که چهار «فرد مسلح» به اسامی شورش رضایی، چنگیز قدم‌خیر، کیوان ضفری و فریدون فرجی در مناطق مریوان حضور دارند که عضو این حزب نیستند و از مردم خواسته به این افراد کمک نکنند.

 

افزایش حوادث خشونت‌بار

حادثه روز سه شنبه کامیاران، هشتمین مورد از سلسله رویدادهای نظامی در مناطق کردنشین طی یک ماه گذشته است. در آخرین مورد خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه  یکم اردیبهشت ماه، از یک درگیری مسلحانه بین افراد ناشناس و نیروهای انتظامی در روستای حسن‌آباد واقع در پنج کیلومتری سنندج خبر داده بودند.

این حادثه همزمان با سفر محمود احمدی نژاد و هیات همراه وی به استان کردستان رخ داد.

دو هفته پیش از این حادثه نیز دو بمب صوتی در دو نقطه متفاوت در ایلام منفجر شده بود.

بر اساس اخبار و گزارش خبرگزاری های رسمی، عملیات نظامی در مناطق کردنشین در طول ماه گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است.

از تازه ترین موارد، انفجار دو بمب صوتی حوالی ساعت 21:40 دقیقه شنبه شب، 26 فروردین، در میدان آزادی شهر سنندج بود که باعث شکستن شیشه ساختمان های اطراف این میدان شد که همزمان با آن خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به علت آنچه  پوشش اخبار “تروریستی” کردستان خوانده شد، از سوی افراد “ناشناس” بازداشت شد.

در اسفندماه سال گذشته نیز بر اثر حمله افراد مسلح به یک پاسگاه مرزی نیروی انتظامی در شهر مریوان در کردستان ایران، ۴ نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند و مسئولیت انجام این حمله را پژاک، حزب حیات آزاد کردستان به عهده گرفت.

پیش‌تر در همین ماه، چهار کارمند اداره محیط زیست سنندج به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی در مواردی از این دست معمولا انگشت اتهام را به سوی احزاب کرد که از آنها به عنوان “ضد انقلاب” یاد می شود نشانه می روند.  در پاره ای موارد نیز “گروه سلفی های کرد”، “آمریکا و اسرائیل” و حتی “افسران حزب سابق بعث عراق” متهم ناامنی های اخیر کردستان بوده اند.

فعالان کرد در طول سال گذشته بارها اعلام کرده اند که این گونه حوادث، باعث تشدید فشارها بر شهروندان کرد و هر چه بیشتر امنیتی شدن فضای کردستان می شود.