دستگیرشان کردند؛ دیگر بگذارید کار کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» ‌ احمدی نژاد درباره "جریان انحرافی":

سکوت محمود احمدی‌نژاد درمصاحبه مطبوعاتی اش، که پیش از این به دلایل نامعلوم لغو شده بود،  درباره رهبر جمهوری‌اسلامی و سخنانش پیرامون “جریان انحرافی”  دور دیگری از مناقشات میان اصول‌گرایان و دولت را کلید زد. وی در واکنش به پرسش‌های مختلف خبرنگاران درباره آنچه که “جریان انحرافی” خوانده می‌شود گفت: آن افرادی که گفتند را دستگیر کردند، دیگر بگذارید ما کار کنیم”.

 

سکوت الهام‌بخش

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی مطبوعاتی عصر سه‌شنبه، در برابر چند سئوال که پیرامون “جریان انحرافی” از وی پرسیده شد گفت که پاسخ وی تنها “سکوت الهام‌بخش وحدت” است. وی به سئوالی درباره انتقادات روحانیان هم چنین پاسخ داد: “من فکر می‌کنم که اگر نوع نگاه‌مان به صحنه ایران عوض کنیم برداشت‌‌مان هم عوض می‌شود”.

 رییس دولت درباره دستگیری برخی از اطرافیان مشایی و افرادی که از آن‌ها با عنوان جن‌گیر یاد می‌شود نیز گفت: “آن افرادی که گفتند را دستگیر کردند، دیگر بگذارید ما کار کنیم”.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سئوالی، به طور غیرمستقیم درباره سخنان صفارهرندی که گفته بود “پرونده جریان انحرافی به احمدی‌نژاد ارائه شده است” وجود چنین پرونده‌ای را انکار کرد و افزود: “اگر پرونده‌ای وجود داشت این‌قدر سر و صدا نمی‌کردند”.

 از نکات جالب توجه کنفرانس خبری احمدی‌نژاد آن بود که وی بدون اشاره به رهبر جمهوری‌اسلامی، اعلام کرد که سخنان وی، همان حرف‌هایی است که در گفت‌وگوی خبری در صدا و سیما زده است؛ گفت‌وگویی که با انتقادات زیادی از سوی اصول‌گرایان مواجه شده بود. برداشت آنها از سخنان احمدی‌نژاد در تلویزیون این بود که وی در حال عبور از ولایت مطلقه فقیه است.

اما در حالی که احمدی‌نژاد در این نشست خبری تأکید کرد که در برابر وقایع اخیر سکوت می‌کند، خبرنامه دانشجویان ایران اقدام به انتشار برخی سخنان احمدی‌نژاد در جمع استانداران کشور کرده است. احمدی‌نژاد در بخشی از آن سخنان گفته است: “اگر اینها یک برگ تخلف از آقای مشایی داشتند در بوق و کرنا می کردند. مطالب اخیر هم که منتشر شده سند سازی است… با اطمینان می گویم که آقای رحیمی یک ریال هم سواستفاده نکرده است”.

وی در بخشی از این سخنان آورده است که “برخی می‌گویند که من را طلسم کرده‌اند. خب بیایید طلسم من را بشکنید تا همه راحت شوند”. سخنان احمدی‌نژاد، واکنشی بود به صحبت‌های چندی پیش محمدتقی مصباح یزدی که گفته بود  احمدی‌نژاد از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی طلسم شده است.

محمدتقی مصباح‌یزدی ـ که پیش از این از حامیان پروپاقرص احمدی‌نژاد بود ـ در سخنانی در شهر در قم، گفته است: “بنده قبلا از بعضی اشخاص که شما خوب می شناسید به دلیل جلوگیری از ضرر به نظام بسیار دفاع می کردم که البته همان زمان در بین موجودین بهترین بودند و بعدها همان اشخاص از ریزش های انقلاب شدند”.

مصباح یزدی همچنین با اشاره به رحیم‌مشایی گفته است: “در پاسخ به کسانی که می گویند این آدم قد و قواره اش اینقدر نیست که انحرافی عمیق را سازماندهی کند باید گفت که مدرس اصلی این جریان انحرافی ابلیس است که با تمام توان و تجربه اش به یاری ایشان آمده است”.

در تحولی دیگر،هنگامی که احمدی‌نژآد اعلام کرده به زودی پاسخ مجلس را خواهد داد، علی لاریجانی، رییس مجلس، با انتشار نامه‌ای، 14 مصوبه دیگر هیات وزیران را مغایر با قانون اعلام کرده؛ این چهارمین نامه لاریجانی در دو روز گذشته است.

احمدی‌نژاد از کجا آمد؟

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته به بررسی عملکرد احمدی‌نژاد در دوران ریاست وی بر شهرداری تهران و همچنین نحوه رسیدن وی به این مقام پرداخته‌اند؛ حسن بیادی از نزدیکان احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته در گفت‌وگویی توضیح داده است: “احمدی‌نژاد رابط برخی طیف‌های حاضر در ائتلاف آبادگران بود… آقای احمدی‌نژاد آخرین گزینه بود. هیچ‌کس راضی به انتخاب او نبود. ما دوستانه به عنوان بسیجی جلسه‌ای داشتیم با جانشین بسیج که در آن زمان سردار احمدی‌مقدم بودند. ایشان دوستانه آقای احمدی‌نژاد را پیشنهاد دادند. این پیشنهاد بر روی نظر ما اثرگذار بود”.

در همین حال سایت فردا نیز در مطلبی کوتاه نوشته است که “اخبار و اطلاعاتی منتشر می شود که حکایت از دخالت افرادی از نزدیکان رئیس جمهور در روند انتخابات دارد. این افراد آنقدر به رئیس جمهور نزدیک هستند که ادعای بی خبری احمدی نژاد از تحرکات آنها قابل فهم و پذیرش نیست”.

سایت فردا به بازنشر نامه احمدی‌نژاد خطاب به ناطق‌نوری در سال 83 پرداخته و پرسیده است: “احمدی‌نژاد شهردار، سیاسی‌تر بود یا احمدی‌نژاد رییس‌جمهور؟”

مطلب فردا درباره دخالت احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات در حالی است که وب‌سایت رجانیوز، در خبری درباره مدیران برخی وزارت‌خانه‌ها آورده است: “جریان نفوذی در دولت از شرایط پیش آمده برای وزارت‌خانه‌های در آستانه ادغام سوء استفاده کرده و می‌کوشد مدیران شرکت‌های زیر مجموعه برخی از این وزارت‌خانه‌ها را تهدید کند که در صورت همراهی نکردن با این جریان به‌ویژه در انتخابات آینده مجلس، برکنار خواهند شد”.

 نکته جالب توجه در خبر رجانیوز، آن است که این سایت برخلاف همیشه، از حامیان مشایی با نام “جریان نفوذی” نام برده و نه “جریان انحرافی”.

برخی وب‌سایت‌ها خبر داده اند که “پس از آشکار شدن نفوذ جریان انحرافی در بخش‌هایی از دولت و برکناری مصلحی و اتفاقات پس از آن، نماینده‌ای از سوی احمدی نژاد نتوانست در این شورا حضور پیدا کند”. به نوشته‌ این رسانه‌ها ترکیب شورای سیاستگذاری اصولگرایان برای انتخابات مجلس 7 نفره و شامل ولایتی، حداد عادل، عسگر اولادی، دو نماینده از جامعه مدرسین (جمشیدی و احتمالا سید احمد خاتمی) و دو نماینده از جامعه روحانیت مبارز تهران (تقوی و ابوترابی) است.

از سوی دیگر غلامحسین الهام مشاور حقوقی احمدی‌نژاد نیز گفته است: “اگر رهبری در این قضایا [عزل وزیر اطلاعات و معاون اولی رحیم‌مشایی] حکم حکومتی صادر نمی‌کردند نظرشان محقق نمی‌شد و معضل و مشکلات همچنان باقی می‌ماند”.

ناظران سیاسی این فرض را مطرح کرده اند که افزایش فشارها بر احمدی‌نژاد و یارانش برای آن است که اصول‌گرایان قصد دارند در آینده مجلسی تشکیل دهند که کمترین میزان از حامیان احمدی‌نژاد در آن حضور داشته باشند.