میانه روها، همچنان هدف حمله

نویسنده
لوموند

» تحلیل لوموند از دستگیری صبا آذرپیک

صبا آذرپیک، روزنامه نگار ایرانی، به مانند دیگر همکاران خود که همگی منتقد عملکرد رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد بودند، براین باور بود که با انتخاب رییس جمهور میانه رو، حسن روحانی، دوران خودکامگی و سرکوب رسانه ها و جامعه مدنی پایان خواهد یافت. از اواخر ماه مه تاکنون، این زن جوان ایرانی به صورت پنهانی و در یک محل نامشخص بازداشت شده است.

جرم او چیست؟ جرم او این بود که خیلی زود به این باور رسید که ظهور یک اصلاح طلب بی شک وضعیت آزادی بیان را بهبود خواهد بخشید. او یک ماه قبل از انتخابات ژوئن ۲۰۱۳، از ترس اینکه به مانند دیگر همکاران خود بازداشت شود، از تهران که در آن زندگی و کار می کرد خارج شد. ولی پیروزی حسن روحانی در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ باعث شد تا او از انزوای خود خارج شود. او فعالیت خود را در ماهنامه “تجارت فردا” ازسر گرفت و به افشاگری در مورد فسادهای مالی و نابرابری هایی که در دوران احمدی نژاد انجام شده بود ادامه داد و آنها را محکوم کرد.

این روزنامه نگار در ماه آوریل، در زمان درگیری خونین میان زندانیان سیاسی زندان اوین و اعضای سپاه پاسداران، برخی نمایندگان را که امکان پیگیری این موضوع را در مجلس داشتند مطلع ساخت. این اقدام او و تلاش اش برای آزادی زندانیان سیاسی منشأ مؤاخذه ها و سخت گیری هایی است که امروز نسبت به او انجام می شود.

منبع: لوموند، ۴ اوت