مردم به علت دیدار با خامنه‌ای به من فحش می‌دهند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» اعتراف یک هنرپیشه:

یک بازیگر سینما و تلویزیون اذعان کرد که حضورش در دیدار تعدادی از هنرمندان با رهبر جمهوری اسلامی، واکنش منفی جامعه را به دنبال داشته است. رضا توکلی که خود را عضوی از “جریان هنری همسوی انقلاب اسلامی” معرفی کرده، خواستار آن شده که مسئولان حکومتی از افرادی مانند او در برابر جامعه حمایت کنند.

سخنان این هنرپیشه سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو عنوان شده؛ سایتی خبری که به سازمان بسیج دانشجویی وابسته است.

توکلی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو، برای به گفته او “جریانی که در فضای سینمای هنری هنرمندان مذهبی را تحت فشار قرار می‌دهند” ابراز تاسف کرد.

وی سپس با طرح پرسش “آیا این حق است؟” افزود: “من نزد حضرت آقا رفتم و چون عکسم در دیدار با ایشان منتشر شد؛ آنتن منزل من را شکستند و در خیابان به من متلک می‌گفتند.”

دیدار مورد اشاره این هنرپیشه در مهرماه 1388 اندک مدتی پس از برگزاری انتخابات جنجالی دوره دهم ریاست جمهوری و در شرایطی که اعتراضات گسترده به نتایج اعلام شده آن انتخابات کماکان ادامه داشت، صورت گرفت. در آن جلسه که در محل بیت رهبرجمهوری اسلامی برگزار شد تعدادی از بازیگران و دیگر عوامل سینما و تلویزیون حضور داشتند. حضور این عده در بیت رهبر جمهوری اسلامی خشم معترضانی که علی خامنه ای را به صدور دستور سرکوب جنبش سبز متهم می کردند، برانگیخت.

 معترضان، دیدار برخی بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون با رهبر جمهوری اسلامی را حمایت آنها از سرکوب مردم توسط حکومت تحلیل کردند هرچند بسیاری بر این عقیده بودند که برخی از این افراد تحت فشار نهادهای حکومتی ناچار به حضور در بیت رهبری شدند.

رضا توکلی که خود در آن جلسه حضور داشت در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو به بخشی از این واکنش های منفی در سطح جامعه اشاره کرد.

او گفت: “من در آژانس وقتی نشستم به من با متلک می گویند چفیه حضرت آقا خوب بود؟ به من می‌گویند شما هم؟”

بازیگر سریال دارا و ندار به کارگردانی مسعود دهنمکی همچنین گفت که “روی ماشین من با برگه‌ای نوشتند خجالت دارد با ده نمکی بازی می‌کنی.”

توکلی افزود: “این جریان دارد هنرمندان مذهبی را از درون متلاشی می‌کند. چه کسی باید جواب گو باشد.”

او با اشاره مجدد به حضورش در دیدار با خامنه ای در بیت رهبری گفت: “چه فحش‌هایی که در جامعه به من ندادند! آیا ما نباید در جامعه مصونیت داشته باشیم چرا این کارها را با ما می‌کنند.”

این هنرپیشه تلویزیون تصریح کرد که افرادی مانند او “دیگر جرات نمی‌کنند جایی حرف بزنند و در حرف‌هایشان بگویند که به عنوان مثال رهبری به فلان مسئله اشاره کردند.”

 

حساسیت به بیت رهبری

مصاحبه رضا توکلی با خبرگزاری دانشجو در برخی سایت های دیگر وابسته به جناح حاکم اصولگرا و نهادهای امنیتی و نظامی باز نشر شده است. این در حالی است که در گفت و گوی او به صراحت از خشم و ناراحتی جامعه از رهبر جمهوری اسلامی و طرفداران وی در محیط هایی مانند سینما و تلویزیون سخن گفته شده است.

این نخستین بار نیست که یک بازیگر از واکنش منفی جامعه به دنبال علنی شدن دیدارش با خامنه ای خبر می دهد. پیش از توکلی، رضا رویگری، هنرپیشه و خواننده سرود ایران ایران نیز به این موضوع اشاره کرده بود.

رویگری که سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال جاری، عکسی از وی را در صف نخست عزاداران ایام فاطمیه در بیت رهبری منتشر کرده بود، پس از اعتراضات صورت گرفته علیه خود، به آنها واکنش نشان داد.

 او در گفت و گویی منتقدان خود را “دیکتاتور و خودخواه” خطاب کرد که “حق ندارند کوچکترین اظهار نظر یا دلسوزی برای مردم” داشته باشند.

 کاربران شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایت های اجتماعی مانند بالاترین با انتشار وسیع این عکس، به انتقاد از رویگری پرداختند. منتقدان حضور این هنرپیشه در بیت رهبری و شرکت در مراسم عزاداری رهبر جمهوری اسلامی را نکوهش کردند.

 رویگری در واکنش به این انتقادات به سایت آوینی فیلم گفت که از این انتقادات خبر دارد و از اینکه منتقدان “اندک آزادی” برای او قائل نیستند، به شدت انتقاد کرد.

به اعتقاد این هنرپیشه، حضور در مراسم عزاداری “کوچکترین عملی است که یک شیعه انجام می دهد” اما منتقدان وی “همین را هم بر نمی تابند.”

رویگری با بیان اینکه “مدعیان آزادی و دموکراسی، خودشان کوچکترین شناختی از قواعد و الزامات این حق بشری ندارند” گفت: “این ها می خواهند ما هم مثل خودشان رفتار کنیم و هرچه می گویند را عمل کنیم.”

بسیاری از طرفداران جنبش سبز و دیگر جریان های منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی، علی خامنه ای را به دیکتاتوری متهم و او را مسئول نخست سرکوب گسترده اعتراضات و برخورد با فعالان مدنی و سیاسی معرفی می کنند.

به دنبال برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی، نظامی و شبه نظامی حکومت با معترضان به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که با دستور و حمایت رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، اخبار و گزارش های مربوط به او معمولا با حساسیت بیشتری توسط افکار عمومی پیگیری می شود.