محسنی اژه ای باید توضیح دهد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده هدی صابر در مصاحبه با روز:

خانواده هدی صابر در مصاحبه با “روز” اعلام کردندپرونده شکایت آنها باز است و دادگاه مربوطه روز 21 خرداد ماه برگزار خواهد شد.فیروزه صابر، خواهر هدی صابر گفت که از خانواده خواسته اند روز 21 خرداد در کمیته ای که در دادگاه برای بررسی مساله تشکیل شده حضور یابند.هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی ـ مذهبی به دلیل شوک قلبی ناشی از اعتصاب غذا در زندان جان باخت.

هدی صابر به اتفاق امیرخسرو دلیرثانی، دیگر فعال ملی ـ مذهبی که در بند 250 زندان اوین به سر می برد 12 خرداد سال گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود؛ اعتصابی که خواسته ای به همراه نداشت و به گفته خانواده های این دو زندانی سیاسی، در اعتراض به کشته شدن هاله سحابی صورت گرفته بود.

64 زندانی سیاسی که در بند 350 با آقای صابر هم بند بوده اند در نامه ای حاکمیت را “مسئول مستقیم مرگ شهید هدی صابر” دانسته و شهادت داده اند که “هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری از سوی مامورانی که حدس می زنند ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده اند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است”.

فریده جمشیدی و فیروزه صابر، همسرو خواهر آقای صابر نیزهمان زمان به روز گفتند که “هدی صابر بر اثر ضرب و شتم و همچنین تاخیر در رسیدگی به وضعیت او جان باخته است”.

آنها سپس به دستگاه قضایی شکایت و اعلام کردندکه “آقایان باید توضیح دهند چطور کسی را که اعتصاب غذا کرده و مریض است به درمانگاه می برند و به جای درمان، مورد ضرب و شتم قرار می دهند؟ این یک فاجعه است و ما از آن نخواهیم گذشت”.

اکنون با گذشت نزدیک به یکسال و در حالیکه تنها چند روزی به سالگرد جان باختن آقای صابر باقی مانده، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه گفته است که وی به مرگ طبیعی از دنیا رفته و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شده که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست.

فیروزه صابر، خواهر هدی صابر در مصاحبه با روز در این زمینه میگوید: من متاسف ام که بعد از حدود یکسال آقای اژه ای چنین حرفی می زند و می گوید کسی مقصر نیست در حالیکه پرونده هدی باز است و حتی از سوی دادگاه از همسر هدی خواسته اند 21 خرداد در کمیته ای که در دادگاه تشکیل شده حضور یابد.

او می افزاید: پرونده دست قاضی شهریاری است. کمیته ای پزشکی هم تشکیل شده که تیم پزشکی و تیم پرستاری بیمارستان مدرس را که هدی به آن بیمارستان برده شده بود خواسته و از آنها سئوال کرده اند.از همسرهدی هم خواسته اند 21 خرداد در این کمیته حضور یابد.لذا پرونده در دست پی گیری است حالا آقای اژه ای براساس چه ادله ای و براساس چه قضاوتی می گوید کسی مقصر نیست؟ ما از ایشان سئوال داریم؛ او باید توضیح دهد از کجا و بر اساس چه ادله ای چنین حرفی می زند.

خواهر هدی صابر سپس به محتوای شکایت خانواده اش اشاره می کند و می گوید: شکایت ما این است که اگر هدی به موقع به بیمارستان می رسید و در بهداری اوین آن برخورد با او نمی شد چنین اتفاقی هم نمی افتاد. هدی ورزشکار بود و به گفته هم بندی هایش همان روز ورزش هم کرده و دویده بود. وقتی دچار سکته شد یا به عمد او را نگه داشتند و بیمارستان نبردند یا بسیار سهل انگاری کردند؛در هر دو صورت باید جواب بدهند.

او می افزاید: کماکان خانواده ما در اعتراض و شکایت خود پابرجاست و دلایل هم کاملا روشن است. وقتی هدی دچار سکته شد با تاخیر 7 ساعته او را به بیمارستان رسانده اند در حالیکه برای کسی که سکته کرده یک زمان طلایی وجود دارد که باید در آن زمان به بیمارستان برسد و در باره هدی عملا این زمان از دست رفته است.

خانم صابر سپس با اشاره به اینکه وقتی برادرش سکته کرد حتی با خانواده او نیز تماس نگرفته اند می گوید: به ما هیچ خبری ندادند. حتی وقتی هدی را به بیمارستان می برند او 15 دقیقه زنده بوده و از پرسنل بیمارستان خواسته به خانواده اش اطلاع دهند اما ماموران اجازه نداده بودند کسی با ما تماسی بگیرد. در حالیکه مطابق قوانین خودشان باید به ما خبر می دادند. اما علیرغم خواست هدی باز اجازه ندادند کسی به ما خبر دهد. خب؛چه نتیجه ای می توان از این گرفت غیر از اینکه عمدی در کار بوده.

فیروزه صابر در پایان با تاکید بر اینکه او و خانواده اش دست از پی گیری پرونده شکایت خود برنخواهند داشت، می گوید: “امیدوارم اتفاقی که برای برادر من افتاد برای دیگران پیش نیاید. الان کسانی هستند در زندان ها که همه نگران وضعیت آنها هستیم از جمله نرگس محمدی که مبادا فاجعه هدی برای او هم تکرار شود”.

محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده است که “هاله سحابی و هدی صابر به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند”.

براساس گزارش ها او ابتدا گفته که “در این پرونده‌ها نتیجه‌گیری شد و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شد که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست”، اما وقتی با سؤال دیگر خبرنگار روبه‌رو شد که پرسید “این مساله در مورد این دو پرونده صادق است”؟ اظهار کرد: هدی صابر را می‌دانم ولی دیگری (هاله سحابی) را الان اطلاع ندارم.

او گفته است که کسی در این خصوص مقصر نیست.

اکنون فیروزه صابر می گوید که در مورد هدی صابر پرونده هنوز در دست پی گیری است. روز گذشته نیز خانواده هاله سحابی به روز گفته بودند که شاهدان جان باختن هاله سحابی، دو هفته پیش در دادسرای کارکنان دولت درباره جان باختن او شهادت داده اند. به گفته تقی شامخی، همسر هاله سحابی، هنوز نتیجه دادگاه به او و خانواده اش ابلاغ نشده است.