افراطیون منتظر حکم جهاد خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» فشار و حمله به مراجع قم

دو روز پس از تظاهرات گسترده هواداران موج سبز در تهران و دیگرشهر های ایران، لباس شخصی ها و روحانیون افراطی در قم پس از اشغال بیت آیت الله وحید خراسانی و اجبار به تعطیلی درس وی، در مساجد این شهر دست به تحصن زدند و خواستار “برخورد با سران فتنه سبز” شدند.

بر اساس گزارش ها، عوامل امنیتی و لباس شخصی ای که از تهران و روستاهای اطراف به قم اعزام شده بودندپس ازحمله به بیت آیت الله وحید خراسانی، مرجع تقلید منتقد نظام و تهدید بیت آیت الله جوادی آملی، در جلسه سخنرانی احمد خاتمی حاضرشدند تا همراه با وی خواستار “برخورد قاطع” با موسوی و کروبی شوند.

رجانیوز، ارگان نزدیک به محمود احمدی نژاد، روز گذشته گزارش اصلی خود را به تحرکات عوامل لباس شخصی در قم اختصاص داد و در مطلبی با عنوان “قیام مردم تهران و قم علیه عاملان خون دانشجوی شهید”، نوشت: “حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و جوادی آملی امروز دروس خود را تعطیل کردند.جمعی از مردم، طلاب و روحانیون نیز شب گذشته با تحصن در مسجد اعظم قم اقدام اخیر فتنه‌گران را محکوم کرده و خواستار برخورد قاطع با آنها شدند”.

بنا بر این گزارش، احمد خاتمی روحانی تندرو هوادار دولت، که به عنوان سخنران در تجمع سازماندهی شده طلاب تندرو و لباس شخصی شرکت داشته، ضمن سخنانی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به خاطر درخواست مجوز از وزارت کشور برای راهپیمایی مسالمت آمیز “محارب” دانسته است.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای نظامی ـ امنیتی، این روحانی تندرو در جمع طلاب دولتی و عوامل لباس شخصی گفته است: “اجتماع 25 بهمن با این هدف شکل گرفته بود تا یک اغتشاش آمریکایی، صهیونیستی و ضد انقلابی ایجاد شود. از جمعیت 10 میلیونی تهران جمع کردن 2 تا 3 هزار نفر در گوشه و کنار کار مهمی نیست و این نشان می‌دهد که در عالم بی‌هنری هم سران فتنه هنری نداشته‌اند و امروز شاهد هستیم که آنها حتی جایگاه خودشان را میان دوستانشان هم از دست داده‌اند”.

او افزوده است: “دست موسوی و کروبی به خون شهیدانی چون ژاله و مختاری آغشته است و به عنوان یک طلبه انقلابی اعلام می‌داریم که موسوی و کروبی مصداق بارز محارب هستند. آنها با کمال حقه‌بازی و ریاکاری بیانیه می‌دهند و شهادت این شهید را تسلیت می‌گویند. مجمع روحانیون مبارز تهران که مبارزان با انقلاب اسلامی هستند عقبه این فتنه است و آنها به طور مستقیم بیانیه می‌دهند که مردم در راهپیمایی 25 بهمن شرکت کنند”.

او ادامه داده است: “به وزارت کشور می‌گوییم مجوز قانونی فتنه‌گران را لغو کرده و از کسانی که تاکنون سکوت کرده‌اند، انتظار داریم سکوت را بشکنند و موسوی و کروبی را محکوم کنند تا زمینه محاکمه و برخورد قاطع با این فتنه‌گران توسط مسئولان فراهم شود”.

ادعای تعطیلی دروس مراجع در قم در حالی است که سایت تحول سبز درباره فشارها به بیت آیت الله وحید خراسانی که در اولین سفر آیت الله خامنه ای به قم در ماه های اخیر حاضر به ملاقات با وی نشد، نوشته است: “از صبح امروز(دیروز)عوامل موسسه پژوهشی منتسب به مصباح، به رهبری قاسم روانبخش، با تجمع در محل تدریس مراجعی نظیر آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله شبیری زنجانی در مسجد اعظم قم، مانع از برگزاری دروس این مراجع شدند”.

به نوشته‌ این سایت، “شورای مدیریت حوزه نیز بلافاصله با حمایت از این امر، دروس حوزه علمیه قم را امروز تعطیل اعلام کرد؛ در حالی که تعطیلی روز گذشته از سوی هیچ‌کدام از مراجع مستقل تایید نشده است. همچنین برخی از اساتید معتبر و مستقل حوزه نیز کلاس‌های درس خارج فقه خود را در مکان‌های متعلق به خود برگزار کرده‌اند”.

گفتنی است، آیات وحید خراسانی و شبیری زنجانی در چند روز گذشته در دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی، از آنها دلجویی و نسبت به شرایط حاکم بر جامعه اظهار تاسف و نگرانی کرده بودند.

یک سایت مذهبی به نام  ”روایت حدیث” نیز که اخبار حوزه‌های علمیه را منعکس می‌کند، دیروز خبر داد که تغییرات جدیدی در سطح مدیریت حوزه‌های علمیه در جهت کاهش استقلال حوزه و وابستگی بیشتر به دولت در راه است.

این سایت نوشت: “پس از استعفای جنجالی حجت‌الاسلام نواب و جایگزینی حجت‌الاسلام ربانی با وی و تغییرات در هیات مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی و تغییر رئیس این نهاد حوزوی، رئیس جامعةالزهرا نیز تغییر خواهد کرد. در ابتدا سخن از این بود که حجت الاسلام حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه علمیه قم به این سمت گمارده خواهد شد اما شنیده های جدید حاکی از آن است که حجت الاسلام اعرافی (مدیر جامعة المصطفی العالیة) با حفظ سمت مدیر جامعة الزهرا خواهد شد. برخی شنیده های دیگر حاکی از آن است که جامعة الزهرا استقلال خود را از دست خواهد داد و به عنوان یک حوزه علمیه به مجموعه حوزه‌های علمیه افزوده خواهد شد”.

گفتنی است، چندی پیش علم الهدی، امام جمعه افراطی روحانی  مشهد نیز از وجود “فتنه پیچیده قم” سخن گفته و افزوده بود: “در فتنه قم، این توطئه به قدری خطرناک بود که وقتی رهبر معظم انقلاب تصمیم به سفر گرفتند، بعضی‌ها گفتند، سفر به قم را به تاخیر بیندازید تا در حوزه زمینه‌سازی شود. همه نسبت به رهبری احساس خطر می‌کردند اما آقا با بینش دقیق، حکیمانه و موقعیت‌شناسی خودشان، اعلام کردند که اکنون وقت سفر است.جریان‌های حوزه به مراتب شدیدتر از فتنه 88 بود و اگر از درون حوزه صدایی مقابل رهبری بلند می‌شد، بی‌تردید نه قابل سرکوب بود و نه قابل مبارزه و مقابله. دشمن هم آتش را زیاد می‌کرد و این مساله خطرناک بود”.

خبرگزاری فارس نیز روز گذشته مدعی “تحصن طلاب در مدرسه فیضه” شده و با وجود افشای سازماندهی نیروهای امنیتی برای تحرکات افراطیون در قم نوشته است: “به دنبال اعلام صورت گرفته مبنی بر برگزاری تحصن گسترده طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در محکومیت اقدامات اخیر جریان فتنه، صدها نفر از طلاب با تحصن در مسجد اعظم اقدام به سر دادن شعارهایی در محکومیت حوادث 25 بهمن توسط فتنه‌گران کردند و خواهان دستگیری و اشد مجازات برای سران فتنه شدند و تحصن کنندگان همچنان در مسجد اعظم قم حضور دارند. جمعی از اساتید و بزرگان حوزه علمیه قم نیز در جمع تحصن کنندگان حضور یافته‌اند. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «مرگ بر موسوی» و «مرگ بر کروبی» خشم و انزجار خود را از ادامه فتنه‌جویی‌های سران فتنه اعلام کردند. شرکت کنندگان در این مراسم همچنین با سر دادن شعار «قوه قضائیه، اقدام انقلابی» محاکمه هرچه سریع‌‌تر سران فتنه را خواستار شدند”.