لاریجانی در کدام زمین بازی می کند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» دایره دشمنان نظام به رئیس مجلس رسید

با گذشت سه روز از سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره تورم و گرانی ناشی از شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها، واکنش ها به سخنان وی همچنان ادامه دارد. او از یک سو به دلیل انتقاد از دولت به “بازی در زمین دشمن” متهم شده و از دیگر سو مورد انتقاد قرار گرفته که چرا در برابر چنین دولتی صرفا به انتقاد لفظی می پردازد.

رسانه ای که  علی لاریجانی را به “بازی در زمین دشمن” متهم کرد، روزنامه کیهان بود که در مقاله ای به قلم حسین شریعتمداری، با عنوان دوستانه با دوست نوشت: “متاسفانه باید گفت، اظهارات آقای دکتر لاریجانی درباره «اجرای طرح هدفمندی یارانه ها» بی آنکه  ایشان بخواهند و یا توجه داشته باشند، بازی در میدان دشمن است و دقیقا به همین علت با استقبال گسترده روزنامه های زنجیره ای و سایت های حامی فتنه در داخل و خارج کشور روبرو شده است. آقای دکتر لاریجانی به خوبی می دانند و کیهان نیز با توجه به رصد دائمی رسانه های داخلی و خارجی در این باره کمترین تردیدی ندارد که دشمنان بیرونی و دنباله های فتنه گر آنها در داخل کشور، بعد از شکست و رسوایی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 به ناکارآمدی طرح هدفمندی یارانه ها دل بسته و پروژه تعریف شده ای را برای زیر سؤال بردن این طرح بزرگ و سرنوشت ساز کلید زده و دنبال می کردند. اما برخلاف انتظار و آرزوی آنان، طرح هدفمندی یارانه ها با موفقیت به اجرا درآمد و برخی از کاستی های آن با دستاوردهای این طرح قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر این کاستی ها پیشاپیش قابل پیش بینی بوده و جلسات متعددی از مجلس شورای اسلامی با ریاست شخص آقای لاریجانی به یافتن راه کار برای کاستن از برخی پی آمدهای غیرقابل اجتناب این طرح اختصاص یافته بود بنابراین از ریاست محترم مجلس که خود از نزدیک شاهد تلاش بی وقفه دولت در عملیاتی کردن طرح هدفمندی یارانه ها بوده اند انتظار نمی رود، به خاطر شماری از پی آمدهای طبیعی طرح یاد شده، این اقدام بزرگ و حماسی دولت که هیچیک از دولت های سازندگی و اصلاحات جرأت انجام آن را نداشته اند به زیر سؤال بکشد”.

به دنبال انتشار این مطلب، سایت عصر ایران، نزدیک به لاریجانی در واکنش به سرمقاله برادر حسین، نوشت: “خلاصه و لپ مطلب کیهان این است: چون از سخنان آقای لاریجانی رسانه های ضد نظام استقبال کرده اند، این سخنان محکوم است و رئیس مجلس در زمین دشمن بازی می کند.(!)هر آنچه در داخل رخ دهد، به طریقی مورد ملامت دشمنان این نظام است. مثلاً اگر مسوولی متهم به فساد مالی باشد، اگر او را نگیرند، خواهند گفت که مفسدان در امن و امانند و اگر بگیرند خواهند گفت ببینید فساد تا کجا رخنه کرده است و… بنابراین، اساساً نباید به این موضوع نگاه کرد که دیگران چه می گویند و مگر همین کیهان در جریان وقایع غم انگیز بعد از انتخابات، گفت که با تجمع کنندگان برخورد نکنید چون ممکن است رسانه های بیگانه بگویند در ایران مردم را سرکوب می کنند؟! پس چرا الان که یک نقد ملایم، آن هم از سوی رئیس خانه ملت مطرح می شود، کیهان به یادش افتاده که این حرف، بازتاب خوبی در رسانه های آن طرفی ندارد؟!”

در ادامه مطلب عصر ایران آمده است: “اگر استدلال کیهان درست باشد، خودش هم نباید از آقای لاریجانی انتقاد می کرد زیرا ممکن است فردا فلان سایت ضدانقلاب و بهمان شبکه ماهواره ای بگویند که روزنامه کیهان که زیر نظر ولایت فقیه منتشر می شود از رئیس اصولگرای مجلس شورای اسلامی به شدت انتقاد کرد و این نشان دهنده تشدید اختلافات در سطوح بالای نظام است! “

 کیهان در برابر پاسخ سایت نزدیک به لاریجانی سکوت کرد تا دیروز که  روزنامه جمهوری اسلامی که در سال های اخیر به روزنامه منتقد دولت تبدیل شده، از زاویه دیگری با سخنان لاریجانی برخورد کرد.این  روزنامه در سرمقاله ای ضمن نقد سخنان لاریجانی، تلویحا خواستار استیضاح احمدی نژاد شد و نوشت: “از رئیس محترم مجلس می پرسیم، نمایندگان مجلس و شخص شما دقیقاً چه دریافت و درکی از قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتید که امروز و بیش از 6 ماه پس از آغاز اجرای این قانون، آنچه انجام شده را در تضاد با باورهایتان ارزیابی می‌کنید؟ پرسش دوم اینست که اگر بپذیریم شیوه اجرای قانون هدفمندی با اهداف اولیه‌ای که برای آن تعریف و تبیین شده بود منطبق نیست، اگر مسامحاً نگوئیم در تضاد، قرار دارد که به عقیده بسیاری از کارشناسان نیز همین گونه است، چه میزان از این تفاوت‌ها به عدول دولت از مفاد قانون باز می‌گردد و چه میزان از آن به مصوبات احتمالاً چند پهلو، نارسا و یا فراخی باز می‌گردد که امکان و اجازه هرگونه دخل و تصرف و قیمت‌گذاری و توزیع یارانه‌های نقدی را برای دولت فراهم آورده است؟ مگر نه این است که نمایندگان مجلس و یا به عبارت دقیق‌تر اکثریت آنها در برهه زمانی بررسی و تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، گشاد دستانه و با حسن نیتی فراوان این امکان و رخصت را به دولت دادند که در تعیین شیب آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، میزان یارانه نقدی توزیعی و تعمیم خانوارهای دریافت کننده یارانه به تمامی جمعیت کشور کاملاً مختار، مبسوط الید و آزاد باشد؟ اگر چنین است که هست دیگر چه جای گله از دولت و عملکردش؟ کاش رئیس محترم مجلس شورای اسلامی توضیح می‌دادند که نمایندگان مجلس و دولت در هنگام بررسی پرتنش و طولانی مفاد قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس کدام درک و مبنای مشترک به مداقه در تک تک بندهای این قانون دست زدند که حال دچار اختلاف در همان باورها شده اند؟”
نویسنده جمهوری اسلامی در انتها می نویسد: “از نمایندگان مجلس و در رأس آنها رئیس محترم این نهاد قانون‌گذار و ناظر باید خواسته شود که اگر شیوه‌ای که تاکنون متولیان قانون هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای آن در پیش گرفته‌اند به صلاح این کشور و نظام و مردمش نیست، چه جای درنگ و گله‌گذاری؟”

این مباحث در شرایطی مطرح می شود که به نوشته خبرآنلاین، انتقاد از وضعیت اجرای طرح هدفمندسازی، روز گذشته هم در مجلس ادامه داشت و از جمله محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس در سخنانی گفت: “هنوز مدعی هستیم که از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها، سهمیه بخش تولید به آنها داده نشده است. این جای تاسف دارد که از زمان اجرای هدفمندی یارانه​ها و قانون مصوب مجلس، هنوز مستقیما به بخش صنعت و کشاورزی پول جدی داده نشده که امیدواریم دنبال شود”.

گفتنی است دولت هنوز یارانه مرداد ماه را به حساب سرپرستان خانوار واریز نکرده و با وجود آنکه اعلام شده بود از “هفته دوم” این پول واریز می شود، هنوز در این زمینه اطلاع رسانی نشده است.